تلاش دولت برای افزایش تولید، مصرف ارزن: نارندرا سینگ تومار

نارندرا سینگ تومار، وزیر کشاورزی اتحادیه روز جمعه گفت که دولت در حال تلاش برای تقویت تولید و مصرف ارزن است. او پس از افتتاح «مرکز تجربه ملیتز (MEC)» در دیلی هات، INA، پایتخت ملی این کشور صحبت کرد.

تعاونی NAFED با همکاری وزارت کشاورزی این مرکز را برای ایجاد آگاهی در مورد فواید ارزن و تشویق به پذیرش آن در بین عموم ایجاد کرد.

منوج آهوجا، وزیر کشاورزی و راجبیر سینگ، دکتر نافد، در این رویداد حضور داشتند.
تومار گفت: ما در حال تلاش برای افزایش تولید، عملکرد، فرآوری و مصرف آسیاب در کشور هستیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد که مصرف ارزن به دلیل مغذی بودن فواید سلامتی متعددی دارد.

تومار گفت ارزن نسبت به آب و هوا مقاوم است و می توان آن را در آب کمتر و با حداقل استفاده از کود و آفت کش کشت کرد.

وی گفت: افزایش تولید ارزن باعث افزایش درآمد کشاورزان به ویژه کشاورزان خرد و حاشیه می شود. تومار خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از استارتاپ ها در زمینه ارزن کار قابل تقدیری انجام می دهند.

او اظهار داشت که اهمیت ارزن در بشقاب غذا با گذشت سالها کاهش یافته است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر اساس پیشنهاد هند با حمایت 72 کشور، سال 2023 را به عنوان سال بین المللی ارزن (IYM 2023) اعلام کرد. این بیانیه هند را در خط مقدم جشن ها قرار داد.

دولت روی «حالت مأموریت» کار می کند تا ارزن را به عنوان محصولی مفید برای کشاورزان، محیط زیست و مصرف کنندگان تقویت کند.

تومار تاکید کرد که جشن های یک ساله برای ارزن ها (شری آنا) شامل فعالیت های بی شماری با هدف ایجاد آگاهی در مورد مزایای زیست محیطی، بهداشتی و اقتصادی کشاورزی ارزن خواهد بود.

ابتکار وزارتخانه مبنی بر ایجاد یک «مرکز تجربه ارزن» با محوریت مصرف‌کننده نه تنها مزایای رژیم غذایی غلات باستانی را ترویج می‌کند، بلکه ارزن یا شری آنا را به عنوان یک نیروگاه تغذیه‌ای مناسب برای پخت انواع غذاها مانند ارزن دوسا، ارزن رایج می‌کند. پاستا و غیره

علاوه بر تجربه غذاخوری منحصر به فرد، مشتریان همچنین می توانند انواع محصولات آماده و آماده برای طبخ را از استارت آپ های ارزن محلی در مرکز تجربه خریداری کنند.

آهوجا ابتکارات تحت رهبری دولت برای جریان سازی جریان های ملی را برجسته کرد.

وی در مورد همکاری NAFED و این وزارتخانه گفت که سرمایه گذاری هایی مانند مرکز تجربه Millets به گسترش افق برای مصرف کنندگان کمک می کند که فعالانه به دنبال جایگزین های سالم تر هستند و جامعه استارت آپی قوی مبتنی بر ارزن هند را به نمایش می گذارد.

دکتر نافد راجبیر سینگ گفت که این مرکز یک مفهوم منحصر به فرد است که به شناخت پتانسیل عظیم ارزن (شری آنا) به عنوان یک دانه همه کاره و سالم کمک می کند.

او افزود که این مرکز به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا از منوی وسیع Millet و تجربه خرید «در فروشگاه» با طیف گسترده‌ای از محصولات مبتنی بر ارزن که توسط استارت‌آپ‌های داخلی توسعه یافته‌اند لذت ببرند – همه زیر یک سقف.

سینگ همچنین گفت که محصولات مبتنی بر ارزن نیز در ترویج میان وعده های سالم در بین مشتریان موثر خواهد بود و آنها را به سمت اتخاذ رژیم های غذایی سالم تر ارزن محور تشویق می کند.

هند بیش از 170 هزار تن ارزن تولید می کند. جوار، باجرا، راگی، ساوان، کانگنی، چینا، کودو، کوتکی و کوتو از مهمترین ارزن ها هستند.