تاریخچه روز جهانی بدون دخانیات: روز جهانی بدون دخانیات 2023: تاریخچه، هدف، موضوع و موارد دیگر

هر سال در 31 می روز جهانی بدون دخانیات جشن گرفته می شود. این روز برای گسترش آگاهی در مورد مضرات مصرف دخانیات جشن گرفته می شود.

در سال 1987، مجمع جهانی بهداشت قطعنامه ای را تصویب کرد که در آن 7 آوریل 1988 “روز جهانی ممنوعیت سیگار” نامگذاری شد. بعداً در سال 1988، قطعنامه دیگری به تصویب رسید که خواستار جشن گرفتن روز جهانی بدون دخانیات، هر سال در 31 می بود.

امسال شعار روز جهانی بدون دخانیات “ما به غذا نیاز داریم، نه تنباکو” است. موضوع برای گسترش آگاهی در میان کشاورزان تنباکو در مورد محصولات جایگزین پایدار و مغذی انتخاب شده است. این موضوع با توجه به این واقعیت انتخاب شد که سالانه حدود 3.5 میلیون هکتار زمین برای کشت تنباکو در سطح جهان تغییر می یابد که باعث ایجاد ناامنی غذایی در سراسر جهان می شود.

تنباکو یک نگرانی عمده برای سلامت عمومی در سراسر جهان از جمله هند است. طبق نظرسنجی جهانی دخانیات بزرگسالان-هند (GATS2)، هند با بیش از 27 کرور مصرف کننده تنباکو، دومین تولید کننده و مصرف کننده محصولات دخانی در جهان است.

خطرات مصرف دخانیات
به گفته سازمان بهداشت جهانی، “نیکوتین موجود در تنباکو بسیار اعتیادآور است و مصرف تنباکو یک عامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی عروقی و تنفسی، بیش از 20 نوع مختلف یا زیرگروه سرطان، و بسیاری دیگر از شرایط ناتوان کننده سلامت است.”

مصرف دخانیات سالانه منجر به مرگ بیش از 8 میلیون نفر می شود.

دخانیات و استعمال دخانیات در ایجاد طیف گسترده ای از بیماری ها از جمله سکته مغزی، حملات قلبی، اختلالات ریوی و سرطان های مختلف موثر بر اندام های متعددی مانند دهان، گلو، ریه ها، پانکراس، مثانه، کلیه ها، کبد و معده نقش دارند.

آسیب قابل توجهی به بافت ریه در سطح میکروسکوپی وارد می کند. واحدهای عملکردی ریه ها که آلوئول نامیده می شوند، تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن را با هر نفس تسهیل می کنند.

دود تنباکو حاوی مواد شیمیایی سمی است که باعث آسیب به پوشش مجاری هوایی و ریه ها می شود. ایمنی بیمار را برای مبارزه با مایکوباکتریوم مولد سل تضعیف می کند. بیش از 20 درصد از بروز جهانی سل ممکن است به سیگار نسبت داده شود.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، “دخانیات می تواند برای افراد غیر سیگاری نیز کشنده باشد. قرار گرفتن در معرض دود دست دوم نیز در پیامدهای نامطلوب سلامتی نقش دارد و سالانه باعث مرگ 1.2 میلیون نفر می شود. تقریبا نیمی از کودکان هوای آلوده به دود تنباکو را تنفس می کنند و 65000 کودک نیز هوای آلوده را تنفس می کنند. هر سال به دلیل بیماری های مربوط به دود سیگار می میرند. سیگار کشیدن در دوران بارداری می تواند منجر به چندین بیماری مادام العمر برای نوزادان شود.

بیانیه سلب مسئولیت: این محتوا توسط یک شخص ثالث نوشته شده است. نظرات بیان شده در اینجا نظرات نویسندگان / نهادهای مربوطه است و دیدگاه های اقتصادی تایمز (ET) را نمایندگی نمی کند. ET هیچ یک از محتویات خود را تضمین، تضمین یا تأیید نمی کند و به هیچ وجه در قبال آنها مسئولیتی ندارد. لطفاً تمام اقدامات لازم را انجام دهید تا مطمئن شوید که اطلاعات و محتوای ارائه شده صحیح، به روز شده و تأیید شده است. ET بدینوسیله از هرگونه و همه ضمانت‌های صریح یا ضمنی مربوط به گزارش و هر محتوای آن سلب مسئولیت می‌کند.