تارون گوگویی: سه بار Assam CM که پشت شورشیان را شکست

گواهاتی: تارون گوگوئی ، وزیر ارشد آسام برای سه دوره متوالی ، روز دوشنبه در کالج پزشکی و بیمارستان گواته در اثر عوارض ناشی از Covid-19 درگذشت. او 86 ساله بود. گوگویی طولانی ترین وزیر ارشد آسام بود. ریپون بورا ، رئیس ایالت کنگره گفت ، طبق آخرین آرزوی او ، جسد گوگویی قبل از انجام آخرین مراسم در 26 نوامبر به یک کلیسا ، مسجد و معبد منتقل می شود. دولت ایالت عزای سه روزه اعلام کرده است.

گوگوئی که به صراحت صلح مشهور بود ، در سال 2001 زمام قدرت را بدست گرفت ، زمانی که شورش در این ایالت در اوج بود و اقتصاد بهم ریخته بود. در زمان از دست دادن نظرسنجی سال 2016 به اتحاد به رهبری BJP ، این مسائل کاملاً متفاوت بود. گوگویی در 11 اکتبر 1934 در رانگاماتی ، جورهات متولد شد. گوگویی که یک وکیل سیاستمدار بود ، اولین بار در 1971 از جورهات به عضویت لوک سبها انتخاب شد.

وی در سال 1985 به دبیر کل AICC تبدیل شد و در سال 1985 نقش مهمی در جذب توافق نامه آسام داشت. وی بین سالهای 1986 و 1990 به عنوان رئیس APCC خدمت کرد. در 1991 ، وی از حوزه انتخابیه پارلمان کالیابور انتخاب شد و به عنوان وزیر ایالتی با مسئولیت مستقل وزارت پردازش غذا. از دست دادن او در نظرسنجی های لوک سبها در سال 1996 باعث بازگشت وی به سیاست دولت شد. در زمان تصدی خود به عنوان مدیر CM ، گوگویی با چالش هایی مانند انفجارهای سریالی در گواهاتی که توسط الفا آغاز شده بود ، ناآرامی ها در بودولند و حمله شبه نظامیان به هندی زبانان روبرو شد. با این حال ، گوگویی پشت جنبش شورشیان در آسام را شکست. او کار توسعه گسترده ای را آغاز کرد و پرواز سرمایه از ایالت را نیز متوقف کرد.

گوگویی در دوره سوم ریاست جمهوری خود با مخالفت گسترده هیمانتا بیسوا سارما روبرو شد. علی رغم همه شانس ها ، او موفق شد به عنوان مدیر CM باقی بماند. ثبت ملی شهروندان که از زمان تصدی وی آغاز شده بود ، علیرغم تهدیدهای ستیزه جویان ، سومین بازی ملی را ترتیب داد.

نخست وزیر نارندرا مودی گفت که گوگویی یک رهبر محبوب و یک مدیر باسابقه بود. “از مرگ او دلگیر است. افکار من در این ساعت غم و اندوه با خانواده و هوادارانش است. ” کنگره و BJP برنامه ها را تا 26 نوامبر لغو کرده اند. “دولت رهبر بزرگی را از دست داده است. وی استانداردهای اخلاقی بالایی را با خدمات فداکارانه خود به مردم تعیین کرد. ” از گوگوی بیوه خود دالی گوگوئی ، پسر گوراو گوگویی و دخترش جان سالم به در برد. Gaurav Gogoi ، نماینده لوک سبها از کالیابور است.