تأثیرگذاران مالی: SEBI برای هدایت کارگزاران، صندوق های متقابل برای محدود کردن استفاده از تأثیرگذاران مالی

خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از منابع گزارش داد که تنظیم کننده بازار هند، SEBI، کارگزاران و صندوق های سرمایه گذاری مشترک را هدایت می کند تا استفاده از تأثیرگذاران مالی در کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی را محدود کنند.

شخص اول، یک مقام ارشد نظارتی به خبرگزاری گفت که رگولاتور از کارگزاران، معامله‌گران ثبت‌شده در آن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌خواهد که از ارتباط با اینفلوئنسرهای مالی که به نظر می‌رسد توصیه‌های گمراه‌کننده و ترغیب سرمایه‌گذاران می‌دهند، خودداری کنند.

افزایش سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی در بازارهای سهام در طول همه‌گیری کووید-19 منجر به افزایش تعداد اینفلوئنسرهایی شد که توصیه‌های مالی را در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی تحت فشار قرار دادند.

به گفته این افراد، هیئت بورس و اوراق بهادار هند (SEBI) می ترسد که آنها بتوانند سرمایه گذاران را گمراه کنند.

SEBI بلافاصله به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ نداد.

یک مطالعه SEBI که در 25 ژانویه منتشر شد نشان داد که سرمایه‌گذاران خرد در بازارهای آتی و اختیار معامله هند حدود 500 درصد بین سال‌های مالی 2018-19 و 2021-22 افزایش یافته‌اند. نه از 10 خسارت وارد شده است.

این موضوع به طور فزاینده ای در سراسر جهان پرمخاطب است و تنظیم کننده های بازار در سراسر حوزه های قضایی در حال تلاش برای تنظیم “فینفلوئنسرها” برای محافظت از سرمایه گذاران خرد هستند. SEBI پس از صدور یک مقاله مشاوره و جستجوی نظرات صنعت قبل از نهایی کردن مقررات، نوع توصیه های گمراه کننده را تعریف می کند. شخص اضافه کرد، با نقض قوانین جریمه ها و دستورالعمل هایی از جمله ممنوعیت از بازار سرمایه را به همراه داشت.

Sandeep Parekh، شریک مدیریت در FinSec Law Advisors، یک شرکت حقوقی در هند، گفت که رویکرد SEBI ممکن است مشکل را به طور کامل حل نکند. وی گفت: “بار نظارتی و انطباق سنگینی بر دوش نهادهای ثبت شده وجود دارد، در حالی که افراد ثبت نشده به ارائه مشاوره مالی بدون مجازات ادامه می دهند.” “نیاز به وجود مقررات هدفمند برای به اصطلاح اینفلوئنسرهای مالی وجود دارد.”

اخیراً، نیرمالا سیتارامان، وزیر دارایی، نگرانی های خود را در مورد حضور تأثیرگذاران مالی در هند مطرح کرده و نسبت به خطرات مرتبط با برنامه های پونزی که راه حل های مالی ارائه می دهند، هشدار داده است. او گفت که در حال حاضر هیچ پیشنهادی برای تنظیم “فین فلوئنسرها” وجود ندارد، اما خاطرنشان کرد که یک کلمه احتیاط ضروری است.

او هشدار داد: «اگر سه یا چهار نفر به ما توصیه‌های بسیار عینی و خوبی می‌دهند، از هر 10 نفر، هفت نفر دیگر احتمالاً تحت تأثیر ملاحظات دیگری هستند.

وزیر در پاسخ به سوالی در روز یکشنبه در یک رویداد مجمع متفکران در بنگالورو گفت: «اگر 3 تا 4 نفر به ما توصیه‌های عینی می‌کنند، از هر 10 نفر، 7 نفر دیگر احتمالاً به دلیل ملاحظات دیگری هستند.

او افزود: «اینفلوئنسرهای اجتماعی و اینفلوئنسرهای مالی همگی وجود دارند، اما در هر یک از ما یک حس احتیاط قوی لازم است تا مطمئن شویم که چک کردن مضاعف و متقابل انجام می دهیم».

سیتارامان گفت که دولت با بانک مرکزی هند و وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات همکاری می‌کند تا برنامه‌های پونزی را که وعده بازدهی بزرگی برای سرمایه‌گذاران می‌دهند، محدود کند.

در اوایل سال جاری، اداره رفتار مالی بریتانیا اعلام کرد اینفلوئنسرهایی که محصولات مالی را در رسانه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کنند به نگرانی فزاینده‌ای تبدیل شده‌اند و استرالیا نیز از سرکوب اینفلوئنسرها به دلیل تبلیغات نادرست خبر داد.