بنگلادش چشم انداز هند و اقیانوس آرام را با تاکید ویژه بر کنوانسیون سازمان ملل در مورد حقوق دریاها اعلام کرد.

بنگلادش روز دوشنبه در آستانه سفر سه کشوری نخست وزیر شیخ حسینه به ژاپن، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا، چشم انداز 15 ماده ای هند و اقیانوس آرام (IPO) خود را اعلام کرد. . IPO هند زمینه مشارکت با هند را باز می کند.

وزیر امور خارجه بنگلادش، وزیر امور خارجه، شهریار علم گفت: «سهم جمعی منطقه هند و اقیانوس آرام در تولید ناخالص داخلی جهانی، برتری در تجارت بین‌الملل، افزایش اقدامات اقلیمی و پویایی رو به رشد فناوری می‌تواند تعیین‌کننده‌های کلیدی برای تضمین انعطاف‌پذیری و رفاه بلندمدت بنگلادش باشد.

وزیر امور خارجه در یک نشست توجیهی در وزارت امور خارجه در داکا، پیشنهاد اولیه سهام بنگلادش را با حضور دکتر عبدالمومن، وزیر امور خارجه قرائت کرد.

وی گفت: IPO با اهداف 15 ماده ای با پیروی از چهار اصل راهنما تهیه شده است که اولین آن عبارت است از: الف. پدر ملت بانگابندو شیخ مجیب الرحمن در سیاست خارجی می گوید: «دوستی با همه، بدخواهی با هیچکس».

بر اساس متن IPO، سه اصل راهنما دیگر عبارتند از: دستور قانون اساسی برای انجام روابط بین‌الملل بر اساس اصول احترام به حاکمیت و برابری ملی، استقلال سیاسی، عدم مداخله در امور داخلی، حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین‌المللی و همچنین. به عنوان احترام به حقوق بین الملل و اصول اعلام شده در منشور ملل متحد؛ و تلاش برای کنار گذاشتن توسل به زور در روابط بین الملل و خلع سلاح عمومی و کامل. پایبندی به معاهدات سازمان ملل متحد و کنوانسیون های بین المللی مربوطه، در صورت لزوم، از جمله کنوانسیون 1982 سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها (UNCLOS) و همکاری های سازنده منطقه ای و بین المللی برای توسعه پایدار، صلح و امنیت بین المللی، اقدامات بشردوستانه، و حقوق و آزادی های اساسی. .