بعد از احمد پاتل: آیا گاندی ها می توانند کنگره را از وضعیت نابسامان خارج کنند؟

در میان مشاهدات مبنی بر اینکه احمد پاتل رهبر کنگره برای حزب ضرر جبران ناپذیری بود ، فراموش شد که چگونه ثروت آن در مدت سه سال چرخش زیادی داشت. در آگوست 2017 ، “رفیق بی بدیل” بیشتر مانند کمیساری ماهر عمل می کرد ، چاناکیای سیاست معاصر هند – آمیت شاه – را از بین می برد. در یک مسابقه سخت تلخی راجا صبا ، پاتل مجدداً از گجرات بر خلاف همه احتمالات انتخاب شد ، تحولی که نشانگر اولین نشانه های احیای GOP پس از سقوط epochal در 2014 بود.

نیش حاصل از پیروزی پاتل شادی شاه را از ورود دوشیزه اش به مجلس اعلا خنثی کرد. این پیشرفت نشان داد که مردی از باروچ ، که با مشت مشت بادام زمینی های معروف که در این منطقه رشد می کنند ، قلب راجیو گاندی را به دست آورد ، اگر دست آزاد داده شود ، می تواند میزهای ناراندرا مودی-شاه را برگرداند. به نظر می رسد که اگر نشانه ای از او باشد ، به سختی یک ماه بعد ، راهول گاندی در حین تور سخنرانی خود در ایالات متحده ، ظرفیت تا آن زمان ناشناخته را برای شخص دیگری نشان داد و از تصویر کاریکاتور شده خود از BJP جدا شد.

در عرض چند ماه ، تصور غیرقابل تصور اتفاق افتاد ، شیر گجرات در انتخابات مجلس تقریبا در لانه خود پیروز شد. عملکرد دلپذیر کنگره و لوله صلح که او با پاتل شروع به کشیدن سیگار کرد و دیگر جانباز ، آشوک گلوت ، به رحول اطمینان داد تا ریاست کنگره را به عهده بگیرد. دوره پس از آن حتی بهتر بود ، حزب نه تنها در انتخابات میان دوره ای در سراسر هند پیروز شد ، بلکه حتی در دسامبر 2018 دولتهایی را در مادیا پرادش ، راجستان و چاتیسگر تشکیل داد. با این حال ، کنگره و راهول پس از تصمیم نخست وزیر مودی برای راه اندازی هرگز بهبود نیافتند اعتصاب تلافی جویانه در بالاکوت.

اکنون س questionال این است که آیا راهول و مادرش سونیا گاندی در غیاب مردی که پلی برای همه چیز فراتر از قلمرو آنها بود ، این مهم را دارند که حزب را از باتلاق بیرون بکشند. این چالش اکنون جدی تر است زیرا مهمانی و خانواده اول آن لحظه اکنون یا هرگز روبرو هستند. بزرگترین خلا by توسط رحول احساس خواهد شد – سرنوشت تنها پیوند وی با کهنه سربازان حزب را از بین برد ، به ویژه کسانی که آزمایش تورم آنها با آنها منفی بود. بحران های متعددی که کنگره با آن روبرو است مشهور است ، اما نیاز به خلاصه کردن دارد. عملکرد کمتر از حد در بیهار به عنوان شواهدی در نظر گرفته می شود که طرف دیگر برای متحدان دیگر نیرو نیست اما در عوض یک مسئولیت است. بعلاوه ، سوالات مربوط به جدیت راهول در مورد سیاست ، توسط BJP در ابتدا و بعداً توسط RJD دوباره پرچم گذاری شده است.

چه چیز دیگری تصمیم او برای کنار گذاشتن کارزار انتخاباتی بهار در میانه راه و عزیمت به تپه های سیلوان هیماچال پرادش را توضیح می دهد؟ در بیشتر 16 سال فعالیت سیاسی وی از زمان اخذ مجوز از آمتی ، به این نکته اشاره شد که سیاستمداران نیمه وقت در مکانی که اکنون میدان نبرد 24 7 7 است ، جایی ندارند. تابستان سال گذشته ، رحل و در حالی که به دنبال ساتراپ ها دنبال می شد ، رحول از سمت ریاست جمهوری استعفا داد و سونیا را مجبور به بازگشت به ریاست خود کرد.

با این حال ، همیشه مشهود بود که صندلی گرم است تا زمانی که راهول مایل به از سرگیری شارژ شود. اکنون یک وضعیت Catch-22 است ، ممکن است زمان مناسب هرگز فرا نرسد ، اما بعید به نظر می رسد که او هرگز احساس امید را لغو کند. با حضور در مهمانی ، وفاداران قدیمی به طور دسته جمعی موضوعاتی را که دو یا مادر و پسر باید به عنوان suo motu مطرح کنند پرچم گذاری می کردند. نئو كوتری به جای پرداختن به این مدارك ، تصور می كند كه راه حل در بیرون راندن یا حداقل خاموش كردن G-23 (رهبرانی كه نامه ای به رئیس كنگره نوشتند) نهفته است. این انشعاب در درون عمیق تر شده است. تا پاتل زنده بود ، خطوط ارتباطی حتی برای تلخ ترین منتقد نیز باز بود. با کمترین امکان گفتگو ، ایجاد پل شکاف دشوارتر شده است. پاتل نه تنها در اصلاح شکستگی های درون ، بلکه در تقویت روابط با متحدان نیز سرآمد بود. ائتلاف سیاسی ناجور در ماهاراشترا ایده او بود و دولت اوداو Thackeray اکنون اولین آزمایش داخلی خود را تجربه کرده است. بقای آن تا حد زیادی به این بستگی دارد که Rahul نیز به ائتلاف به عنوان ائتلاف خود نگاه کند.

BJP بدون شک از این موقعیت به نفع خود استفاده خواهد کرد و سقوط احتمالی دولت ماهاراشترا یک پیشرفت بزرگ خواهد بود. تا زمانی که خانواده به عقب نشینی نرسد ، کنگره همچنان مانعی برای ظهور یک بستر در سطح ملی خواهد بود که می تواند به عنوان یک گزینه جایگزین مطرح شود. در داخل این حزب ، گاندی ها همچنان موانعی برای ظهور یک حزب دموکراتیک هستند که در آن انتخابات برگزار می شود و از طرف پوسترهای ناراحت کننده خیره نمی شود. سونیا نه تنها باید شدت مسئله را درک کند ، بلکه باید به پسرش نیز بفهماند. در حال حاضر ، بدیهی است که نظر او در مورد پسرش با نظر بسیاری از مردم مغایرت دارد و اکنون ، وفاداران ژنرال بعدی ، به طور فزاینده ای از حزب را نیز ممنوع کرده است.

از زمان روی کار آمدن دولت UPA ، کنگره با سه چالش روبرو بود: انتقال رهبری ، شبکه سازمانی در حال سقوط و فقدان ایدئولوژی منسجم. پاتل از هرکدام آگاه بود اما برای پرداختن به این موارد کار کمی انجام می داد ، احتمالاً به دلیل اینکه فراتر از مختصر او بود و دیگران وظیفه داشتند به این موارد بپردازند. او علاوه بر بسیج منابع ضروری ، بر برقراری ارتباط در داخل و خارج تمرکز داشت. با از بین رفتن پاتل ، چالش های موجود در هر دو جبهه به انبوه وظایف منتخب روی میز رئیس کنگره افزوده است. این مشکل به دلیل دو نیم رئیس جمهور در راس ، یکی رئیس که قلب او کار نمی کند اما ذهن او را مجبور به نگه داشتن قلعه می کند ، بیشتر می شود. قلب دیگری نمی خواهد برای همیشه ترک کند ، اما ذهن همچنان ناامن است.

(Mukhopadhyay نویسنده و مفسر سیاسی است)