بدال: یک سیاستمدار باهوش با ارتباط مردمی قوی، پرکش سینگ بدال از بلندقدترین رهبران پنجاب بود.

یک رهبر سیاسی باتجربه که جوان‌ترین وزیر ارشد و مسن‌ترین ایالت در هند شد، پرکش سینگ بدال خستگی‌ناپذیر برای پنجاب کار کرد و آن را در زمان‌های بحرانی پیش برد.

او یکی از بلندپایه ترین شخصیت های سیاسی کشور بود و دارای پیوندهای فراحزبی بود.

مهربان و خوش برخورد، او قدرت خود را از ارتباطش با مردم عادی می گرفت. پرکش سینگ بادال که سیاستمداری چابک و باهوش بود، منافع اصلی پانتیک را با جذابیت وسیع تری که در سراسر جوامع گسترده بود، متعادل کرد.

پرکش سینگ بدال، متولد 8 دسامبر 1927، در ابولخورانا، در نزدیکی مالوت، حامی شیروم آکالی دال قبل از مرگش بود و از سال 1995 تا 2008 ریاست آن را بر عهده داشت. او از کالج مسیحی فورمن در لاهور فارغ التحصیل شد.

رهبر SAD در سال 2015 به Padma Vibhushan، دومین جایزه عالی غیرنظامی کشور اعطا شد.

پرکش سینگ بدال که در دیدگاه‌های خود میانه‌رو بود، پنج بار به عنوان وزیر ارشد پنجاب خدمت کرد و از بلندقدترین رهبران سیاسی ایالت بود.

او اولین بار در سال 1957 به عضویت مجلس ایالتی پنجاب انتخاب شد و 9 بار به عنوان MLA انتخاب شد. او پس از انتخاب مجدد به مجلس در سال 1969، وزیر ارشد پنجاب شد. پارکاش سینگ بدال چندین رکورد از جمله جوانترین سارپانچ هند را به ثبت رساند. در سال 1970، او جوانترین وزیر ارشد یک ایالت و در سال 2012، مسن ترین وزیر ارشد شد. او از سال 1970 تا 1971، از 1977 تا 1980، از سال 1997 تا 2002 و از سال 2007 تا 2017 (دو دوره متوالی) در پنجاب سی ام بود.

او یکی از رهبران سیاسی کلیدی در روزهای سیاه ستیزه جویی در پنجاب بود و از جمله رهبرانی بود که به آرامی گفتمان را به سمت اعتدال هدایت کردند، زیرا چندین جناح آکالی دال به وجود آمدند. او برای صلح در کشور حساس مرزی تلاش کرد.

بادال از نظر سیاسی زیرک برای گسترش درخواست SAD از یک نهاد پانتیک به حزبی از همه جوامع در پنجاب کار کرد. او با اتحاد BJP و SAD-BJP پل هایی ساخت و در انتخابات سال 1997 در پنجاب به قدرت رسید.

پرکش سینگ بدال سال‌های زیادی را پشت میله‌های زندان در جریان ناآرامی‌ها و برای حقوق مردم پنجاب در جریان جنبش آکالی گذراند.

او در دوره اولیه زندگی سیاسی خود مدت کوتاهی در کنگره حضور داشت. او در دوران اضطراری زندانی شد و بیشتر عمر سیاسی خود را با کنگره جنگید.

آکل تخت در 11 دسامبر 2011 لقب پانت رتن فخر قوم را به وی اعطا کرد.

پسر پرکش سینگ بدال، سوخبیر بدال در سال 2008 به عنوان رئیس حزب منصوب شد. این حزب در سال گذشته با به قدرت رسیدن حزب اعم ادمی، بدترین عملکرد انتخاباتی خود را در انتخابات مجلس تجربه کرد. پرکش سینگ بدال از کرسی سنتی لامبی در رای گیری مجمع 2022 شکست شوکه کرد.

SAD همچنین بخشی از دولت تحت رهبری BJP در مرکز بود قبل از اینکه از اتحاد دموکراتیک ملی به دلیل قوانین مزرعه که بعداً لغو شد، خارج شود.

نخست‌وزیر مودی در مراسمی در سال 2015 به مناسبت سالگرد تولد لوکنایاک جایاپراکاش نارایان که سال‌های طولانی را به دلایل سیاسی در زندان سپری کرده بود، از پارکاش سینگ بدال به عنوان «نلسون ماندلای هند» تمجید کرد.

روز سه‌شنبه، نخست‌وزیر نارندرا مودی به رهبر آکالی ادای احترام کرد و گفت که او شخصیتی عظیم در سیاست هند است.

نخست وزیر همچنین گفت که برای چندین دهه از نزدیک با رهبر SAD تعامل داشته و «از او چیزهای زیادی یاد گرفته است».

“بسیار غمگین از درگذشت شری پرکش سینگ بدال جی. او یک شخصیت عظیم سیاست هند و یک دولتمرد برجسته بود که کمک زیادی به ملت ما کرد. او خستگی ناپذیر برای پیشرفت پنجاب کار کرد و ایالت را در مواقع حساس لنگر انداخت.” نخست وزیر مودی گفت.

“درگذشت شری پرکش سینگ بدال برای من یک ضایعه شخصی است. من برای چندین دهه از نزدیک با او ارتباط برقرار کرده ام و چیزهای زیادی از او آموخته ام. گفتگوهای متعدد ما را به یاد می آورم که در آنها خرد او همیشه به وضوح دیده می شد. تسلیت به خانواده او و تحسین کنندگان بی شماری،” او افزود.