با کاهش تولید ناخالص داخلی تورم بالا، ایالات متحده در بدترین هر دو جهان

اقتصاد ایالات متحده حتی قبل از هر گونه بحران اعتباری ناشی از ورشکستگی های اخیر بانک ها کند می شد، در حالی که تورم شتاب گرفت و چالش عظیمی را که فدرال رزرو با آن مواجه بود برجسته کرد. داده های دفتر تحلیل اقتصادی روز پنجشنبه نشان داد که تولید ناخالص داخلی سالانه 1.1 درصد در سه ماهه اول افزایش یافت که به طور قابل توجهی کمتر از میانگین پیش بینی 1.9 درصدی در نظرسنجی بلومبرگ بود.

این کاهش تا حد زیادی ناشی از کاهش موجودی بود، با تسریع در مخارج مصرف کننده انگیزه اصلی رشد را فراهم کرد. با این حال، اقتصاددانان هشدار دادند که با پیشروی سه ماهه، سرعت حرکت کند شد و این یک علامت هشدار برای سه ماهه جاری بود.

برای فدرال رزرو ناامیدکننده است، سنج اصلی ترجیحی بانک مرکزی برای قیمت ها، که شامل غذا و انرژی نمی شود، در دوره ژانویه تا مارس به 4.9 درصد رسید که سریع ترین نرخ در یک سال است. در همین حال، یک گزارش جداگانه بر قدرت پایدار در بازار کار تاکید کرد، با کاهش غیرمنتظره ادعاهای بیکاری هفتگی.
همه اینها باعث می شود که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و همکارانش، نرخ بهره را 25 واحد پایه دیگر در نشست سیاست گذاری 2-3 می افزایش دهند. بازده دو ساله خزانه داری با این شرط صبح پنجشنبه افزایش یافت. همچنین نشان‌دهنده خطر بالاتر یک محیط رکود تورمی است که در آن اقتصاد دچار رکود می‌شود در حالی که نرخ تورم بسیار بالاتر از هدف ۲ درصدی فدرال رزرو است.

کریس زاکارلی، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در Independent Advisor Alliance، گفت: «داده‌های امروز صبح بدترین داده‌های هر دو جهان بود، با کاهش رشد و تورم.

داده هایی که روز جمعه منتشر می شود، نگاه دقیق تری به نحوه تحول هزینه های مصرف کننده در طول سه ماهه ارائه می دهد. اقتصاددانان پس از جهش 1.5 درصدی در ماه ژانویه – زمانی که هوای گرم فروش خرده فروشی را تقویت کرد- کاهش 0.1 درصدی هزینه های شخصی واقعی را برای دومین ماه مارس متصور هستند.

اقتصاددانان آمریکایی مورگان استنلی به رهبری الن زنتنر در یادداشتی گفتند: “مصرف در اواخر سه ماهه ضعیف بود.” آنها نوشتند علاوه بر اینکه آب و هوا هزینه ها را به جلو می برد، حمایت کمتر فدرال از خانوارهای کم درآمد برای هزینه های غذا نیز در کاهش خرید در اواخر سه ماهه نقش داشت. – سه ماهه 2023 به عنوان اثر تجمعی سیاست های پولی سخت تر و همچنین فشارهای بانکی، رشد را به سمت قلمرو منفی سوق می دهد.

تولید ناخالص داخلی آمریکابلومبرگ

از جمله موارد آماده برای سه ماهه اول:
افزایش 3.7 درصدی سالانه در مخارج مصرف کننده منعکس کننده سود در کالاها و خدمات، از جمله افزایش خرید وسایل نقلیه موتوری است.

خدمات 2.3 درصد افزایش یافت که در راس آنها مراقبت های بهداشتی و همچنین رستوران ها و هتل ها بود

مخارج کالاها 6.5 درصد افزایش یافت که بیشترین میزان در نزدیک به دو سال گذشته بود

مخارج تجاری برای تجهیزات بیشترین کاهش را از زمان شروع همه‌گیری داشته است و سالانه 7.3 درصد کاهش داشته است.

موجودی ها بیشترین کاهش را از تولید ناخالص داخلی در دو سال داشته اند و 2.26 درصد از تولید ناخالص داخلی کاهش یافته اند.

فروش نهایی تعدیل شده بر اساس تورم به خریداران داخلی خصوصی – معیاری کلیدی برای تقاضای اساسی – پس از رکود در پایان سال گذشته، بیشترین افزایش را از سه ماهه دوم سال 2021 داشته است. این رقم توسط ارقام مخارج مصرف کننده افزایش یافته است.

آنچه اقتصاد بلومبرگ می گوید …
«اقتصاد ایالات متحده قوی‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد، و مصرف‌کنندگان همچنان برای کالاها و خدمات هزینه می‌کنند. در حالی که تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول تنها 1.1 درصد رشد کرد، فروش نهایی به خریداران داخلی به میزان 3.2 درصد افزایش یافت و ترس از رکود را در حال حاضر برطرف کرد. – الیزا وینگر، اقتصاددان

معاملات آتی نشان داد که سرمایه گذاران در هفته آینده 90 درصد شانس افزایش 25 واحدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو را دارند که از 79 درصد در اواخر روز چهارشنبه افزایش یافته است.

داده های جداگانه روز پنجشنبه نشان داد که درخواست ها برای مزایای بیکاری برای اولین بار در سه هفته گذشته کاهش یافته است. ادعاهای ادامه دار، که می تواند بینشی در مورد سرعت یافتن شغل جدید آمریکایی های بیکار ارائه دهد، تا حد زیادی بدون تغییر باقی ماند.

کلیف هاج از Cornerstone Wealth گفت: «تورم سرسخت باقی می‌ماند و همراه با تداوم قدرت در بازار کار، باید فدرال‌رزرو را برای افزایش نرخ بهره در ماه مه و احتمالاً در ژوئن حفظ کند.