بانک توسعه آسیایی از پروژه چند میلیارد دلاری بزرگراه پاکستان عقب نشینی کرد

رسانه ها روز شنبه گزارش دادند که بانک توسعه آسیایی (ADB) بزرگراه مالیر در پاکستان را از فهرست اولویت های خود حذف کرده و از تامین مالی این پروژه عقب نشینی کرده است.

به گزارش روز شنبه نیوز، دفتر مکانیسم پاسخگویی وام دهنده در نامه ای به وکیل ابیرا اشفق، گفت که “پروژه بزرگراه مالیر دیگر پروژه ای با کمک بانک انکشاف آسیایی نیست” به دنبال شکایت کشاورزان بومی که به آسیب های زیست محیطی و تهدید آوارگی اشاره کردند.

این توسعه به عنوان یک پیروزی برای کشاورزان پس از از دست دادن دادخواست علیه این پروژه در دادگاه حفاظت از محیط زیست سند در 15 آوریل به دست آمد.
دادگاه ادعای به چالش کشیدن تاییدیه ارزیابی اثرات زیست محیطی (EIA) صادر شده به پروژه بزرگراه Malir توسط آژانس حفاظت از محیط زیست سند (Sepa) را رد کرده بود.

به این پروژه اجازه داد اما به دولت دستور داد تا کمیته ای را برای اطمینان از عدم آسیب زیست محیطی به دلیل این پروژه ایجاد کند.

به گزارش نیوز، کشاورزان بومی مالیر در 22 سپتامبر 2022 علیه این پروژه شکایتی را در 22 سپتامبر 2022 با کمک Abira به بانک توسعه آسیایی تسلیم کرده بودند که به دنبال آن وام دهنده جلسه ای آنلاین با وکیل و دیگران در ماه اکتبر برگزار کرد.

در همان ماه، یک تیم بانک توسعه آسیایی از فیلیپین به همراه تیم مقیم آن در پاکستان از کراچی بازدید کردند و با ابیرا، وکیل مدافع زبیر ابرو، که در حال مبارزه با پرونده علیه بزرگراه در دادگاه بود، محقق سادیا صدیقی و ساکن محلی سلمان بلوچ ملاقات کردند. در ماه نوامبر، بانک انکشاف آسیایی، به عنوان بخشی از مکانیسم پاسخگویی خود، به شکایات Abira و کشاورز گوش فرا داد.