ایالات متحده دستورالعمل هایی را برای دفاع از فیلیپین در برابر حمله دریای چین جنوبی صادر می کند

ایالات متحده گستره تعهدات پیمان دفاعی خود در قبال فیلیپین را به وضوح بیان کرده است و دستورالعمل های جدیدی را صادر کرده است که به طور خاص به حملات در دریای چین جنوبی، از جمله به گارد ساحلی این کشور اشاره دارد.

«دستورالعمل‌های دفاعی دوجانبه» شش صفحه‌ای که روز چهارشنبه در واشنگتن به توافق رسیدند، در پی تلاش‌های مجدد در زمان رئیس‌جمهور فردیناند مارکوس جونیور برای به‌روزرسانی معاهده دفاع متقابل با حاکم استعمار سابق، در زمان افزایش تنش و رویارویی دریایی با چین، صورت می‌گیرد.

این دستورالعمل برای اولین بار از زمان امضای معاهده در سال 1951 بود و در پی اعتراضات دیپلماتیک فیلیپین در سال گذشته به آنچه که اقدامات و تهدیدهای “تهاجمی” چین علیه گارد ساحلی خود می خواند، انجام شد.

در این دستورالعمل‌ها آمده است که اگر کشتی‌های گارد ساحلی هدف حمله قرار گیرند، به تعهدات پیمان دوجانبه در دریای چین جنوبی مورد حمله قرار می‌گیرند.

همچنین به‌روزرسانی شد تا شامل ارجاعاتی به اشکال مدرن جنگ، از جمله «تاکتیک‌های منطقه خاکستری» شود، که چین متهم به استفاده از آن برای ادعای حق حاکمیت خود است. در دستورالعمل ها به طور خاص به چین اشاره نشده است.

با توجه به اینکه تهدیدها ممکن است در چندین حوزه – از جمله زمین، دریا، هوا، فضا و فضای سایبری – و به شکل جنگ نامتقارن، ترکیبی و نامنظم و تاکتیک‌های منطقه خاکستری بروز کنند، دستورالعمل‌ها راهی را برای ایجاد قابلیت همکاری در به گفته پنتاگون، هر دو حوزه متعارف و غیر متعارف.

“هشدار” به چین دریای چین جنوبی، یک آبراه حیاتی برای تجارت جهانی، تبدیل به نقطه عطف مهمی در روابط سخت بین چین و ایالات متحده شده است.

رومل اونگ، معاون سابق فرمانده نیروی دریایی فیلیپین و استاد مدرسه دولتی آتنئو، گفت: این دستورالعمل‌ها “هشداری” به چین در مورد هدف قرار دادن گارد ساحلی فیلیپین ارسال می کند.

جولیو آمادور، رئیس بنیاد منافع ملی، یک اندیشکده مستقر در مانیل که بر مسائل استراتژیک و امنیتی متمرکز است، درباره دستورالعمل‌های امنیتی گفت: «معلوم است که چین کمی مکث خواهد کرد.»

وزارت خارجه چین روز پنجشنبه اعلام کرد که با استفاده از معاهدات دفاعی دوجانبه برای مداخله در دریای چین جنوبی که “نباید شکار نیروهای خارجی باشد” مخالف است.

این دستورالعمل ها در جریان سفر این هفته مارکوس به واشنگتن منتشر شد که شامل گفتگو با همتای خود جو بایدن بود.

مارکوس همچنین با لوید آستین وزیر دفاع دیدار کرد که به او گفت: “ما همیشه پشت شما خواهیم بود، در دریای چین جنوبی یا هر جای دیگر در منطقه.”

روابط با ایالات متحده در زمان مارکوس، که در ماه فوریه اجازه دسترسی نظامی به پایگاه‌های کشورش را داد، عمیق‌تر شده است، و این امر موجب اتهاماتی از سوی چین شد که این توافق آتش تنش‌های منطقه‌ای را دامن می‌زند.