آیا پرکش سینگ بدال نلسون ماندلای هند بود؟

پرکش سینگ بدال، وزیر سابق پنجاب و ایلخانی شیرمانی آکالی دال (SAD) که دیروز در سن 95 سالگی درگذشت، یک شخصیت سیاسی منحصربه‌فرد در هند بود و اولین‌ها به نام او بود.

هیچ سیاستمدار فعال دیگری در هند امروز نمی تواند دامنه تجربیات سیاسی بدل را مدعی شود – از تحریکات زیاد تا دوره طولانی قدرت. از رهبري كه حزبش را به يك راي‌گير هميشگي تبديل كرد، تا رهبري كه افول ناگهاني و مطلق آن را ديد. از مردی که سیاست های انتخاباتی و مذهبی سیک ها را در پنجاب رهبری کرد، تا کسی که در نهایت در پرونده توهین به مقدسات گورو گرانت صاحب مقصر شناخته شد.

در سال 2015، نخست وزیر نارندرا مودی، بدال را نلسون ماندلای هند نامید. مودی طی سخنرانی در صد و سیزدهمین سالگرد تولد جایاپراکاش نارایان رهبر سوسیالیست در پایتخت ملی، بدال را به ماندلا تشبیه کرد.

او گفت: “بدال سحاب اینجا نشسته است… او نلسون ماندلای هند است.” او سال‌های زیادی را در زندان گذرانده است و آن هم به دلایل سیاسی. جرم امثال بدل سحاب چه بود؟ فقط اینکه او دیدگاه‌های سیاسی متفاوتی با صاحبان قدرت داشت.» اظهارات او توسط حساب رسمی PMO در توییتر منتشر شده است.

به زودی دسته گل ها و چوب های آجری برای بادال از توییتراتی عرضه شد.

کاپیتان امریندر سینگ، وزیر ارشد پنجاب، یکی از کسانی بود که این ادعا را که بادال 17 سال را به عنوان زندانی سیاسی گذرانده بود، رد کرد. او برای اثبات ادعای خود بادال را به چالش کشید. سروان آماریندر ادعا کرد که بدال بیش از پنج سال را در زندان سپری نکرده است. او ادعا کرد که بدل فقط 18 ماه را در زندان گذراند و آن هم در زمان اورژانس بود و بقیه زمان را به راحتی در مهمانخانه های دولتی سپری کرد.

در حالی که مشخص نیست که بدل دقیقا چند سال را به عنوان یک زندانی سیاسی در زندان گذرانده است، مشهور است که بدل در تظاهرات و تحریکات مختلفی شرکت کرد که اغلب او را به زندان انداخت. برخی از اعتراضات عمده ای که بدال به خاطر آنها زندانی شد، برای ایجاد یک ایالت جداگانه پنجابی زبان، برای خودمختاری برای پنجاب، بر سر اختلاف رودخانه و آب با هاریانا، برای کنترل گوردواراس در دهلی، علیه وضعیت اضطراری، پس از عملیات بلواستار و یک بار به دلیل پاره کردن قانون اساسی هند، هرچند بعداً به خاطر اقدام خود عذرخواهی کرد. بنا به گزارش، بدال در مراسم عروسی تنها دخترش پارنیت کائور در زندان بود. پارنیت با آدش پارتاپ سینگ کایرون، نوه پارتاپ سینگ کایرون، سی ام سی ام سابق پنجاب ازدواج کرد. هنگامی که بادال نتوانست با آزادی مشروط از زندان خارج شود، دوست خود، رهبر هاریانا، دیوی لال را مأمور کرد تا نقش پدر را در مراسم عروسی ایفا کند.

سیاست تحریک‌آمیز بدل نه تنها او را به زندان انداخت، بلکه به رشد خارق‌العاده‌اش دامن زد، زیرا او را به مردم عادی نزدیک‌تر نگه داشت. درگیری عمیق او با مردم در زمین بود که او را به جوانترین وزیر ارشد هند در زمان شروع به عنوان یک سیاستمدار و همچنین پیرترین وزیر ارشد هند در پایان کار خود تبدیل کرد.

او پنج بار مدیریت پنجاب را برعهده داشت: ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۱، از ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۰، از ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲ و از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ (دو دوره متوالی). او 9 بار به عنوان MLA انتخاب شد و سه بار رهبر مخالفان بود.

(با ورودی های نمایندگی ها)