یمن: دستیار ارشد بایدن در مورد تلاش های صلح یمن با ولیعهد سعودی گفتگو کرد

کاخ سفید اعلام کرد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، روز یکشنبه در جریان سفر به پادشاهی با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی دیدار کرد و آنچه کاخ سفید آن را «پیشرفت قابل توجه» در تلاش‌های صلح یمن خواند، بررسی کرد.

سالیوان در سفری که با هدف تقویت روابط غالباً پر از تنش با ریاض انجام شد، گفتگوهای مشترکی با ولیعهد، شیخ طحنون بن زاید آل نهیان مشاور امنیت ملی امارات و آجیت دوال مشاور امنیت ملی هند انجام داد تا “چشم انداز مشترک خود را در مورد بیشتر پیش ببرند.” کاخ سفید گفت: منطقه امن و مرفه خاورمیانه با هند و جهان در ارتباط است.

نشست سالیوان پس از دوره‌ای برگزار شد که روابط آمریکا و عربستان به دلیل کاهش تولید نفت توسط اوپک پلاس و اختلافات بر سر قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن پست در سال 2018 آسیب دیده بود.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: «او پیشرفت قابل توجه در گفتگوها برای تحکیم بیشتر آتش بس 15 ماهه در یمن را بررسی کرد و از تلاش های مستمر سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ و همچنین پوشش طیفی از موضوعات دیگر استقبال کرد». .

در این بیانیه آمده است که سالیوان، دستیار ارشد امنیت ملی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، همچنین از ولیعهد به خاطر حمایت عربستان از شهروندان آمریکایی در جریان تخلیه از سودان تشکر کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا در اوایل ماه جاری به عمان و عربستان سعودی سفر کرد تا به دنبال پیشبرد تلاش‌های صلح یمن باشد.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در سال 2015 پس از برکناری حوثی‌های متحد ایران از صنعا، پایتخت یمن، مداخله کرد. یک هیئت سعودی که به دنبال یک توافق آتش‌بس دائمی برای پایان دادن به دخالت نظامی در جنگ است، مذاکرات صلح را در اواسط آوریل در صنعا با گروه حوثی به پایان رساند که مذاکره‌کننده ارشد آن گفت که مذاکرات پیشرفت داشته است و گفتگوهای بیشتر انجام خواهد شد.

درگیری‌های یمن که ده‌ها هزار نفر را کشته و میلیون‌ها نفر را گرسنه گذاشته است، به طور گسترده به عنوان یک جنگ نیابتی بین عربستان سعودی و ایران تلقی شده است.

یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل روز جمعه گفت که اسرائیل امیدوار است در طول سفر سالیوان به عربستان سعودی پیشرفتی در تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط خود با عربستان حاصل شود.

اما در بیانیه کاخ سفید هیچ اشاره ای به اسرائیل نشده است.

(گزارش توسط مت اسپتالنیک؛ ویرایش توسط ساندرا مالر)