گزارش می گوید ، رئیس جمهور ترامپ قصد دارد SMIC و CNOOC چین را به لیست سیاه دفاع اضافه کند

واشنگتن: بر اساس یک سند و منابع ، دولت ترامپ آماده است تا بزرگترین تولیدکننده چین SMIC و تولید کننده ملی نفت و گاز CNOOC در خارج از کشور را به لیست سیاه شرکت های نظامی ادعایی چینی اضافه کند ، دسترسی آنها به سرمایه گذاران آمریکایی را محدود کرده و هفته ها قبل تنش با پکن را افزایش می دهد. رئیس جمهور منتخب جو بایدن روی کار می رود.

رویترز در اوایل ماه جاری گزارش داد كه وزارت دفاع (DOD) قصد دارد چهار شركت چینی دیگر را تحت مالكیت یا كنترل ارتش چین تعیین كند و این تعداد شركت های چینی را تحت تأثیر قرار داد به 35 شركت. با توجه به دستورالعمل اجرایی اخیر دونالد ترامپ ، رئیس جمهور از اواخر سال آینده سرمایه گذاران آمریکایی از خرید اوراق بهادار شرکت های ذکر شده جلوگیری کنند.

بلافاصله مشخص نبود که این توهم جدید در ثبت فدرال چه زمانی منتشر می شود. طبق این سند و سه منبع ، این لیست شامل China Construction Technology Co Ltd و China International Engineering Consulting Corp ، علاوه بر Semiconductor Manufacturing International Corp (SMIC) و China National Offshore Oil Corp (CNOOC) است.

SMIC گفت که “به تعامل سازنده و آشکار با دولت ایالات متحده ادامه می دهد” و محصولات و خدمات آن صرفاً برای استفاده غیرنظامی و تجاری است. “این شرکت هیچ ارتباطی با ارتش چین ندارد و برای هیچ کاربر نهایی یا مصارف نهایی نظامی تولید نمی کند.”

DOD ، سفارت چین در واشنگتن و CNOOC بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

SMIC که بیشتر به تجهیزات تأمین کنندگان ایالات متحده متکی است ، قبلاً در کانون توجه واشنگتن قرار داشت. در ماه سپتامبر ، وزارت بازرگانی ایالات متحده به برخی از شرکت ها اطلاع داد که پس از نتیجه گیری اینکه “خطر غیرقابل قبول” وجود دارد که تجهیزات عرضه شده به آن می تواند برای اهداف نظامی استفاده شود ، قبل از تهیه کالاها و خدمات به SMIC نیاز به گرفتن مجوز دارند.

این اقدام آینده ، همراه با سیاست های مشابه ، به دنبال تحکیم میراث سخت گیرانه رئیس جمهور جمهوری خواه دونالد ترامپ در قبال چین و جعبه کشیدن بایدن دموکرات تازه وارد در مواضع سختگیرانه در مورد پکن در میان احساسات دو جانبه ضد چین در کنگره است. کمپین بایدن از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

این لیست همچنین بخشی از تلاش گسترده واشنگتن برای هدف قرار دادن آنچه به نظر وی تلاش پکن برای عضوگیری شرکت های بزرگ برای استفاده از فن آوری های غیرنظامی نوظهور برای اهداف نظامی است ، است.

رویترز هفته گذشته گزارش داد که دولت ترامپ نزدیک است اعلام کند که 89 هوافضای چینی و سایر شرکت ها دارای روابط نظامی هستند و آنها را از خرید طیف وسیعی از کالاها و فناوری ایالات متحده محدود می کند.

لیستی از “شرکتهای نظامی کمونیست چین” طبق قانونی در سال 1999 که پنتاگون را ملزم به تهیه کاتالوگ شرکتهای “تحت مالکیت یا کنترل” ارتش آزادیبخش خلق می کند ، صادر کرد ، اما DOD فقط در سال 2020 از این قانون تبعیت کرد. غولهایی مانند هایک ویژن ، مخابرات چین و چین موبایل در اوایل سال جاری اضافه شد.

در این ماه ، کاخ سفید دستورالعملی را منتشر کرد که اولین بار توسط رویترز گزارش شد ، و تلاش می کند تا با منع سرمایه گذاران آمریکایی از خرید اوراق بهادار شرکت های در لیست سیاه از نوامبر 2021 ، به لیست دندان بدهد.

به گفته کارشناسان ، بعید است این بخشنامه ضربه جدی به شرکت ها وارد کند ، به دلیل محدودیت دامنه ، عدم اطمینان در مورد وضعیت دولت بایدن و دارایی های اندک موجود در صندوق های آمریکایی.

هنوز هم ، همراه با اقدامات دیگر ، اختلاف بین واشنگتن و پکن را عمیق تر می کند ، در حال حاضر در اختلاف بر سر کار ویروس کرونا توسط چین و سرکوب آن علیه هنگ کنگ.

كنگره و دولت به طور فزاینده ای تلاش كرده اند تا دسترسی شركت های چینی به بازار آمریكا را كه با قوانینی كه رقبای آمریكایی آنها را رعایت نمی كنند ، كنار بگذارند ، حتی اگر این به معنای مخالفت با وال استریت باشد.