کیف: کیف “بی سابقه” موج موشک های روسیه را پشت سر گذاشت

اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد که تقریباً تمام رگبار موشک های روسیه را در طول شب رهگیری کرده است که آخرین مورد در موج “بی سابقه” حملات هوایی به پایتخت کیف است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای روسیه 30 موشک کروز از زمین، دریا و هوا پرتاب کرده اند که چندین منطقه را هدف قرار داده و یک نفر را در بندر جنوبی اودسا و دیگری را در منطقه شمال شرقی خارکف کشته است.

ارتش اعلام کرد یگان های پدافند هوایی این کشور 29 موشک کروز را منهدم کرده و چهار پهپاد را سرنگون کرده اند.

حملات روسیه به کیف به شدتی رسیده است که از زمان آغاز موج حملات در پاییز گذشته دیده نشده است.

سرگی پوپکو، رئیس اداره مدنی و نظامی کیف گفت: «یک سری از حملات هوایی به کیف، که از نظر قدرت، شدت و تنوع بی‌سابقه است، ادامه دارد.

این حمله در حالی انجام شد که ایالات متحده روز جمعه همزمان با دیدار رئیس جمهور جو بایدن با رهبران گروه 7 در ژاپن، از تحریم های جدید “مهم” علیه “ماشین جنگی” روسیه رونمایی کرد.

سران هفت دموکراسی ثروتمند در هیروشیما گرد هم آمده اند، جایی که در مورد سفت کردن پیچ ها بر اقتصاد بیمار روسیه گفتگو خواهند کرد. به گفته یک مقام ارشد دولت آمریکا، واشنگتن با تحریم‌های جدید توپ را به دست آورد و تقریباً 70 نهاد از روسیه و سایر کشورها را از دریافت صادرات ایالات متحده و 300 تحریم جدید علیه افراد، نهادها، کشتی‌ها و هواپیماها قطع کرد.

این مقام که به خبرنگاران در مورد تحرکات هیروشیما توضیح داد، گفت که انتظار می‌رود سایر اعضای G7 نیز محدودیت‌های جدیدی را اعمال کنند، اما جزئیاتی ارائه نکرد.

او گفت که این بلوک می خواهد تدارکات جنگ روسیه را مختل کند، راه های فرار را ببندد و وابستگی به انرژی روسیه را بیشتر کاهش دهد.

همچنین به محدود کردن دسترسی مسکو به سیستم مالی بین‌المللی و متعهد شدن به مسدود نگه داشتن دارایی‌های روسیه تا پایان جنگ در اوکراین ادامه خواهد داد.

روز پنجشنبه، یک مقام اتحادیه اروپا گفت که یکی از اهداف بالقوه برای بحث، صنعت الماس چند میلیارد دلاری روسیه است.

– انفجارها – حمله روز پنجشنبه به کیف به دنبال رگبارهای اخیر دیگری است که در آن اوکراین مدعی شد چندین موشک مافوق صوت Kinzhal روسیه را که بسیار مورد تحسین قرار گرفته بود، سرنگون کرده است.

والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، گفت که آخرین رگبار شامل شش موشک کالیبر و دو موشک اسکندر-کی بوده است.

پس از ادعای روسیه مبنی بر منهدم کردن یکی از سامانه های پیشرفته، ایالات متحده همچنین تایید کرد که یکی از سامانه های پدافند هوایی پاتریوت خود که به کیف عرضه شده بود، آسیب دیده است.

به گفته ارتش، در شهر بندری اودسا در جنوب، بر اثر اصابت موشک به زیرساخت‌های صنعتی، یک نفر کشته و دو نفر زخمی شدند.

اولگ سینگوبوف فرماندار خارک گفت که در نتیجه حمله موشکی به روستای تسیرکونی در شمال شرقی خارکف یک نفر کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

در کیف، مقامات از انفجارها در منطقه Desnyansky در شمال شرقی خبر دادند و گفتند که آتش سوزی در یک تجارت در محله جنوب شرقی Darnytskyi در نتیجه ریزش آوار رخ داده است.

مقامات همچنین از حملات “موشک کروز” در منطقه وینیتسیا مرکزی و انفجار در خملنیتسکی، در حدود 100 کیلومتری (60 مایلی) غربتر خبر دادند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور «همه» اهداف را هدف قرار داده‌اند و گفته است که «انبارهای بزرگ تسلیحات و تجهیزات خارجی و همچنین ذخایر دشمن» را هدف قرار داده‌اند.

– خروج قطار از ریل – در شبه جزیره کریمه الحاق شده به روسیه، قطار حامل غلات از ریل خارج شد که مقامات مسکو روز پنجشنبه آن را اقدامی عمدی خواندند.

سرگئی آکسیونوف، رئیس امور کریمه گفت: واگن های قطار مملو از غلات در منطقه سیمفروپل از ریل خارج شدند. اپراتور راه آهن گفت که این حادثه ناشی از “مداخله اشخاص ثالث” بوده است.

کانال تلگرامی مش، که مدعی است منابع نزدیک به مجریان قانون روسیه را در اختیار دارد، اعلام کرد که اختلال ناشی از یک وسیله انفجاری بوده که دهانه بزرگی را بر جای گذاشته است.

یکی از اعضای پارلمان منطقه ای نیز بدون ارائه مدرک گفت که این حادثه بر اثر یک وسیله انفجاری رخ داده است.

Baza، یکی دیگر از رسانه های روسی تلگرام با منابع پلیس، تصاویری را از آنچه که آن را عواقب این حادثه اعلام کرد پخش کرد و چندین واگن ریلی واژگون شده را نشان داد.

در اوایل ماه جاری، مواد منفجره دو قطار روسی را در منطقه ای هم مرز با اوکراین طی روزهای متوالی از ریل خارج کرد.

کریمه که در سال 2014 از اوکراین ضمیمه شد، از زمانی که مسکو در فوریه 2022 دستور اعزام نیرو به اوکراین را صادر کرد، به طور متناوب در معرض انفجار در تأسیسات نظامی قرار گرفت.

وزرای دفاع بریتانیا و نروژ روز پنجشنبه توافق کردند تا در بحبوحه ترس از خرابکاری احتمالی روسیه، یک شراکت استراتژیک برای حفاظت از زیرساخت های حیاتی انرژی زیر دریا ایجاد کنند.

این توافق یک سال پس از آن صورت گرفت که اتحادیه اروپا اعلام کرد نشت دو خط لوله گاز اصلی از روسیه به اروپا ناشی از خرابکاری بوده است، در حالی که به صراحت کرملین را متهم نکرد.