کن 2023: کن 2023: درام نازی کارگردان منطقه مورد علاقه می‌گوید «این یک قطعه موزه نیست»

هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن 2023 در حال حاضر برگزار می شود و هر ساله برخی از فیلم ها به عنوان محبوب ترین فیلم ها برای کسب جایزه اصلی و جوایز دیگر ظاهر می شوند. درام نازی منطقه مورد علاقه به کارگردانی جاناتان گلیزر یکی از این فیلم هاست. The Zone of Interest شش دقیقه پس از نمایش در 19 مه در کن 2023 مورد تشویق ایستاده قرار گرفت.

اما کارگردان گلیزر معتقد است که فیلم باید با “فوریت” و “زنگ هشدار” ارائه شود.او در یک کنفرانس مطبوعاتی در 20 می در کن فرانسه گفت: “این یک اثر موزه ای نیست. باید با درجه ای از فوریت و هشدار ارائه شود.”

The Zone of Interest درباره چیست؟

این فیلم اقتباسی آزاد از کتاب The Zone of Interest نوشته مارتین آمیس است. نویسنده در 19 می 2023 در همان روزی که فیلم در جشنواره کن به نمایش درآمد، درگذشت.

The Zone of Interest داستان Rudolf Hoss فرمانده اردوگاه کار اجباری آشویتس و همسر و فرزندانش را روایت می کند که درست در کنار اتاق شکنجه زندگی می کنند. در حالی که در اردوگاه افراد شکنجه و کشته می شدند، هوس و خانواده اش خانه رویایی خود را در همسایگی ساختند. وحشت‌هایی که دقیقاً در کنار آنها اتفاق می‌افتد – شلیک گلوله، کشتار و فریاد زندانیان از اتاق‌های گاز – برای آنها معنایی ندارد، یا حداقل وانمود می‌کنند که نگران نیستند.

گلیزر در مورد منطقه مورد علاقه چه گفت؟

گلیزر نیز نویسندگی این فیلم را بر عهده داشته است. او گفت که پرداختن به این موضوع یک چالش است. “این چیزی نیست که من برنامه ریزی کرده باشم. این یک سفر همیشه در حال تکامل است. من مطمئناً سال هاست که این موضوع را در ذهن داشته ام.” برای او یک “سفر عمیق” بود. او در مورد دیواری که دور اردوگاه می چرخید، گفت که این دیوار “تجلی آنچه به خودمان می گوییم” شد و افزود که انسان ها “برای راحتی خودمان تقسیم بندی می کنند”. اخیراً احساسات ضدیهودی و نئونازیسم افزایش یافته است که کارگردان گفت که فیلمش سعی دارد در مورد “ظرفیت انسانی برای خشونت” صحبت کند.

وی افزود تلاش برای نشان دادن نازی ها “به عنوان مردم و نه به عنوان هیولا کار بسیار مهمی بود زیرا جنایت و فاجعه بزرگ این است که انسان ها این کار را با انسان های دیگر کردند.”

سوالات متداول


جشنواره فیلم کن 2023 چه زمانی است؟

از 16 می تا 27 می 2023.

کارگردان منطقه مورد علاقه کیست؟
جاناتان گلیزر.