کریشنامورتی سوبرامانیان: برداشت اسکناس 2000 روپیه بر افراد عادی تأثیری نخواهد گذاشت

به گفته کریشنامورتی سوبرامانیان، مشاور ارشد اقتصادی سابق، تصمیم بانک مرکزی هند (RBI) مبنی بر خروج اسکناس 2000 روپیه ای از گردش، تأثیری بر مردم عادی نخواهد داشت.

سوبرامانیان، که قبلاً از پول‌زدایی سال 2016 دفاع کرده بود، استدلال می‌کرد که از آنجایی که اسکناس‌های 2000 روپیه‌ای در زندگی روزمره استفاده نمی‌شوند و پول نقد در گردش تنها 10 درصد است، حرکت اخیر RBI تأثیر زیادی بر مردم عادی نخواهد داشت. علاوه بر این، او گفت که با توجه به استفاده روزافزون از تراکنش‌های دیجیتال، بیشتر آنها احساس خنثی نمی‌کنند.

زمانی که یک مرد معمولی برای خرید چیزی بیرون می‌آید، مثلاً به یک فروشنده چای سفارش می‌دهد. در حین انجام این کار، فروشنده چای مجبور نیست زحمات جست‌وجوی پول خرد در جیب یا بچه گربه‌اش و مشتری را تحمل کند. می تواند تراکنش را با Paytm و PhonePay بلافاصله انجام دهد
به نقل از CEA اعلام شد.

به همین ترتیب، وقتی فردی که صبح شیر را به دست‌فروش چای می‌رساند، عصر برای جمع‌آوری آن پول می‌آید، به دلیل تراکنش‌های دیجیتالی «الان هر دو طرف مجبور نیستند این مشکل را تحمل کنند».

و این کار را برای مردم عادی آسان کرده است.

وی افزود: به همین دلیل بسیاری از مشکلات کاهش خواهد یافت. پول دیجیتال در هر نقطه از کشور استفاده می شود و در آینده رشد خواهد کرد.

سوبرامانیان با استناد به گزارشی که توسط گروه مشاوره بوستون (BCG) انجام شده است، گفت که 3 تریلیون دلار تراکنش دیجیتالی انجام می شود.

وی افزود: «این گزارش می افزاید که انتظار می رود تا سال 2026، 65 درصد از کل تراکنش ها، یا از هر سه تراکنش، دو مورد از نظر ارزش، دیجیتالی شود.

او گفت: «تراکنش‌های دیجیتالی که توسط افراد عادی انجام می‌شود، در آینده رشد خواهند کرد. بنابراین، من فکر می‌کنم اسکناس‌های 2000 بر افراد عادی جامعه تأثیری نخواهد گذاشت».