کجریوال: حکم دیوان عالی برای دولت کجریوال چه معنایی دارد

حکم امروز دادگاه عالی در مورد کنترل خدمات در دهلی، یک موضوع طولانی در انتظار را حل و فصل کرده است که به جنگ قدرت شدید و دائمی بین ستوان فرماندار (LG) VK Saxena و دولت دهلی به رهبری آرویند کجریوال تبدیل شده بود. دهلی دارای موقعیت منحصر به فردی است زیرا یک قلمرو اتحادیه است، اما بر خلاف سایر مناطق اتحادیه دارای مجلس خاص و یک دولت منتخب است. این وضعیت منحصر به فرد باعث ایجاد بحث در مورد اختیارات مربوطه دولت منتخب و LG منصوب شده توسط مرکز شده بود.

آنچه رای دیوان عالی کشور می گوید

دیوان عالی به اختلافات داغ بین مرکز و دولت دهلی بر سر کنترل خدمات پایان داد و حکم داد که دولت دهلی بر خدمات کنترل دارد در حالی که مرکز بر زمین، قانون و نظم قدرت دارد. دادگاه همچنین گفت که قدرت واقعی باید در اختیار دولت منتخب باشد. دادگاه معتقد است که اگر خدمات اداری از حوزه قانونگذاری و اجرایی مستثنی شود، وزرا از کنترل کارمندان دولت که قرار است تصمیمات اجرایی را اجرا کنند، مستثنی خواهند شد.

دادگاه عالی گفت که ال جی به کمک و توصیه شورای وزیران به رهبری وزیر ارشد دهلی متعهد است.

چه معنایی برای دولت کجریوال دارد

از زمانی که حزب Aam Aadmi (AAP) قدرت را در سال 2014 به دست گرفت، حاکمیت پایتخت ملی با جنگ قدرت مداوم بین مرکز و دولت دهلی مشخص شده است. منافع متضاد و اقدامات قاطعانه از هر دو طرف به ایجاد یک رابطه طولانی و بحث برانگیز کمک کرده است و پویایی حکومت در دهلی را شکل می دهد.

دولت کجریوال یک پیروزی بزرگ به دست آورده است زیرا به دلیل دخالت ال جی در امور دولت عملاً معلول شده است. از مسائل مربوط به پست ها و جابجایی مقامات دولتی و بوروکرات ها تا دستورات اداری، LG از اختیارات غالب بر وزرا استفاده می کرد. اکنون ال‌جی نمی‌تواند نظارت اداری همه‌جانبه‌ای بر امور مربوط به دهلی داشته باشد. این امر تا حد زیادی دولت کجریوال را تحت فشار قرار می‌دهد، زیرا قبلاً تصمیمات دولت باید از دریچه ال‌جی عبور می‌کرد و اغلب او تصمیمات اتخاذ شده توسط دهلی را لغو می‌کرد. دولت. جنگ قدرت شدیدی بین آنها بر سر کنترل بوروکراسی وجود داشت. ال‌جی جلساتی با بوروکرات‌های دهلی برگزار می‌کرد و بارها دولت به بوروکرات‌ها گفته بود که مستقیماً به ال‌جی گزارش ندهند.

حکم دادگاه عالی نظارت معمول ال‌جی را که دولت حتی در مسائل معمولی تحت آن قرار داشت، از بین می‌برد. از آنجایی که ال‌جی دیگر از گردن آنها نمی‌گذرد، دولت کجریوال می‌تواند سیاست‌های خود را بدون ترس از تأخیر یا لغو آن‌ها توسط ال‌جی تدوین و اجرا کند. این نه تنها فضای زیادی برای تنفس به وزرا می دهد، بلکه به حزب Aam Aadmi (AAP) کمک می کند تا با اجرای طرح هایی که گروه های اصلی رای دهنده خود را هدف قرار می دهد، تسلط بیشتری بر دهلی پیدا کند. BJP قدرت خود را در برجسته کردن موضوعات بحث برانگیز مربوط به دولت دهلی از دست خواهد داد زیرا مداخله LG در تصمیمات دولت آنها را در کانون توجه قرار می دهد.

تصمیم شورای عالی امنیت همچنین به کشمکش‌های روزانه با ال‌جی که همیشه دولت کجریوال را در یک یا آن جنجال گرفتار می‌کرد، پایان خواهد داد.

اخیراً، آتیشی، وزیر PWD دهلی، به معاون فرماندار VK Saxena نامه نوشت و گفت که دستورالعمل های وی برای ضبط سوابق و هدایت اقدامات اجرایی در رابطه با نوسازی اقامتگاه رسمی کجریوال “غیر قانون اساسی” و “غیر دموکراتیک” است. او در این نامه از LG خواسته است که “ارتباطات خود را کنار بگذارد” و “طرح حکومتی را که قانون اساسی برای دهلی و مردم آن در نظر گرفته است، بازگرداند”.

ساکسنا در بحبوحه نزاع بیش از کرور روپیه صرف بازسازی اقامتگاه رسمی کجریوال، به مقامات دستور داده بود که سوابق هزینه ها را ایمن کنند و به دنبال گزارشی در مورد این موضوع ظرف 15 روز بود.

ماه گذشته، دادگاه عالی سومین اخطاریه را ظرف یک ماه به دفتر ال‌جی ساکسنا درباره دادخواست دولت کجریوال ارسال کرد و او را به تلاش برای خنثی کردن توصیه دولت منتخب برای انتصاب یک قاضی بازنشسته HC به عنوان رئیس کمیسیون تنظیم مقررات برق دهلی متهم کرد.

چند ماه پیش، برای اعتراض به مداخله ادعایی ال‌جی ساکسنا در عملکرد دولت، نمایندگان AAP به رهبری کجریوال به سمت دفتر اولی راهپیمایی کردند. کجریوال ادعا کرد که کارهای دولت دهلی به دلایل سیاسی عمداً مانع می شود و افزود که “ال جی مدیر مدرسه ما نیست تا تکالیف ما را بررسی کند. او باید به پیشنهادات ما بله یا خیر بگوید”. MLAهای AAP نسبت به “اعتراضات” LG به اعزام معلمان دولت دهلی برای یک برنامه آموزشی به فنلاند اعتراض کردند.

TOI به نقل از TOI گزارش داده است که در میان کشمکش های جاری بین ال جی و دولت کجریوال در ماه فوریه بر سر بسیاری از مسائل، از جمله پیشنهاد دولت برای اعزام معلمان مدارس به فنلاند برای آموزش، دولت به مقامات خود دستور داد تا از دریافت دستورات مستقیم از LG خودداری کنند. منابع

در ماه فوریه، ال جی و دولت بر سر انتصاب مدیران مدارس درگیر درگیری شدند. مانیش سیسودیا، وزیر آموزش و پرورش وقت، ادعا کرده بود که LG به دروغ دولت شهر را به ایجاد تاخیر متهم کرده است و او به مقامات آموزش و پرورش دستور داده است که به جای وزیر، مستقیماً به او گزارش دهند.

(با ورودی های TOI)