چرا کشاورزان پنجاب ، هاریانا در مورد قوانین جدید مزرعه معترض هستند

(این داستان در اصل در ظاهر شد در 07 دسامبر سال 2020)

دهلی نو: مجموعه ای از سه قانون مربوط به کشاورزی که در ماه سپتامبر توسط پارلمان تصویب شد ، منجر به اعتراض هزاران کشاورز در حومه دهلی طی دو هفته گذشته شده است.

بیشتر این کشاورزان تحریک کننده اهل پنجاب و هاریانا هستند زیرا بزرگترین ذی نفعان رژیم حداقل قیمت پشتیبانی (MSP) هستند.

کشاورزان معترض ابراز نگرانی کرده اند که قوانین جدید مزرعه بالش ایمنی MSP را از بین می برد و مندیس ها را از بین می برد و بدین ترتیب آنها را در رحمت شرکت های بزرگ رها می کند. با این حال ، دولت بارها به آنها اطمینان داده است که MSP از بین نخواهد رفت.

MSP چگونه بر کشاورزان تأثیر می گذارد

MSP حداقل قیمتی است که دولت هنگام تهیه محصول از کشاورزان پرداخت می کند. پس از محاسبه هزینه های کشت ، توسط کمیسیون دولتی هزینه ها و قیمت های کشاورزی (CACP) سالانه برای بیش از 22 کالا اعلام می شود.

شرکت غذایی هند (FCI) – که آژانس اصلی خرید غلات دولتی است – تا حد زیادی فقط شلتوک و گندم را با این قیمت خریداری می کند. سپس FCI این مواد غذایی را با قیمت بسیار یارانه ای به فقیران می فروشد و پس از آن توسط دولت بابت ضررهای خود جبران می شود.

با این حال ، خرید FCI در سراسر هند یکسان نیست. به عنوان مثال ، در بیهار ، خرید توسط FCI در کمتر از 2 درصد از کل تولید ایالت باقی مانده است. بنابراین ، بیشتر کشاورزان مجبور به فروش با تخفیف حدود 25 تا 35 درصد MSP هستند.

اما میلیون ها تن شالیزار و گندم از ایالت های هاریانا و پنجاب تهیه می شود.

داده های خرید FCI روشن می سازد که چرا کشاورزان پنجاب و هاریانا نسبت به هرگونه تغییر در قوانین MSP نگرانی بیشتری دارند.

آنچه دولت می گوید

این سه قانون مزرعه توسط دولت به عنوان اصلاحات اساسی در بخش كشاورزی پیش بینی شده است كه موجب حذف واسطه ها می شود و به كشاورزان اجازه فروش در هر نقطه از كشور را می دهد.

تا سال 2020 ، اولین فروش محصولات کشاورزی فقط در قسمت های کمیته بازاریابی محصولات کشاورزی (APMC) امکان پذیر بود. با این حال ، پس از اجرای قانون تجارت و تجارت کشاورزان (ارتقا and و تسهیل) ، 2020 به اجرا درآمد ، این اجازه را به کشاورزان می دهد که در خارج از مندیسای APMC در هند اقدام به فروش کنند.

دولت اتحادیه چندین دور با کشاورزان گفتگو کرده و سعی کرده است آنها را مطمئن سازد که منافع آنها به خطر نیفتد. اما هنوز پیشرفت چشمگیری در شکستن بن بست قوانین وجود ندارد.

کشاورزان معترض و دولت قرار است دور دیگری از گفتگوها در تاریخ 9 دسامبر برگزار شود.

(با ورودی های آژانس ها)