چانو: میرابای چانو از دست دادن تلاش هایش یک عقب نشینی نیست، بلکه بخشی از یک استراتژی است

در کمال تعجب بسیاری از مردم، میرابای چانو در دو تلاش آخر خود در Clean and Jerk، که لباس قوی او است، در مسابقات وزنه برداری قهرمانی آسیا (AWC) در روز جمعه شکست خورد. چانو که در اولین تلاش خود وزنه 109 کیلوگرم را بالای سر برده بود، در دومین تلاش خود 115 کیلوگرم را بالای سر برده بود که او را به مدال برنز می رساند. با توجه به مهارت او در Clean and Jerk، افراد زیادی علیه او شرط بندی نمی کردند.

در عوض، او تصمیم گرفت که اصلاً این کار را انجام ندهد و همه را کنجکاو کرد. حدود یک ساعت پس از پایان مسابقه در جینجو، کره، مربی وی، ویجی شارما با این نویسنده صحبت کرد و کمک کرد تا همه چیز در چارچوب باشد.

“این بستری برای فشار دادن ما نبود. چانو در مفصل ران خود دچار یک سینه خفیف شد و من از او خواستم که فشار نیاورد (برای بالا کشیدن باقیمانده). صادقانه بگویم، او مشتاق ادامه کار بود و این کار را نیز انجام می داد. اما پس از آن این ریسک ارزشی نداشت.

مسابقات قهرمانی آسیا یکی از شش مسابقه اجباری در چرخه انتخابی المپیک است و در نتیجه حضور چانو در آن ضروری بود. اما این جایی نبود که او نیاز داشت خودش را فشار دهد.

ما مسابقات جهانی و سپس بازی های آسیایی را در ماه سپتامبر داریم. اگر چانو در حال حاضر به اوج برسد، ممکن است اوج دوباره در سپتامبر برای او دشوار باشد. در هند، ما می خواهیم در هر مسابقه مدال بگیریم، اما این همیشه بهترین برنامه نیست. این عادلانه نیست که در چهار ماه سه بار ورزشکار را بارگیری کنیم.»

چانو اما طبق معمول می خواست به خودش فشار بیاورد. من می‌خواستم 90 کیلوگرم در ضربات قاپ بروم. اما آقای مربی از من خواست که برای آن فشار نیاورم.

در گذشته، این یک استراتژی جالب است. هدف اصلی او بازی های آسیایی است، مدالی که هنوز در کابینه اش گم شده است. چانو گفت: “من برای پیروزی در آن تلاش خواهم کرد.” از آنجایی که چانو در ماه دسامبر با وزنه 200 کیلوگرمی، نقره مسابقات جهانی را به دست آورد، مطمئناً به عنوان یکی از هشت وزنه بردار برتر، جواز حضور در المپیک 2024 پاریس را خواهد گرفت. «این تمام چیزی است که نیاز دارید. مهم این است که باهوش باشید و برای صحنه بزرگ آماده شوید. شارما گفت: همیشه در مورد قهرمانی در بازی‌های آسیایی و المپیک بود و این چیزی است که ما به دنبال آن هستیم.

مسائل مشابهی در زمین های بدمینتون نیز وجود دارد. PV Sindhu و Lakshya Sen هر دو در بازی های مشترک المنافع 2022 در بیرمنگام بازی کردند و مدال های طلا را به دست آوردند. با این حال، بلافاصله پس از CWG، سیندو مصدوم شد و به مدت پنج ماه از میادین دور بود. در واقع، او در فینال بیرمنگام با مصدومیت بازی کرد و هنوز به بهترین حالت خود بازنگشته است. سن نیز خود را در CWG هل داد و از آن زمان تا به حال، خود همیشگی او نبوده است.

«مطمئناً این یک مسئله است. فشار بر ورزشکاران برای اجرای این بازی های چند رشته ای وجود دارد. همیشه در مورد استاندارد رقابت نیست. و اینجاست که باید باهوش باشیم. سیندو در صورت لزوم باید فینال CWG را نادیده می گرفت، مانند نیراج چوپرا، و برای مسابقات جهانی، که رقابت مهمتری بود، آماده می شد.”

Chanu، در واقع، دقیقاً همان کاری را انجام می دهد که Neeraj Chopra در سال 2022 انجام داد. Neeraj از CWG در آگوست صرف نظر کرد و قوی تر بازگشت و مدال طلای لیگ الماس را در سپتامبر به دست آورد. و اکنون او سال 2023 را با یک پیروزی دیگر در دوحه آغاز کرده است.

چانو نیز در بازی‌های آسیایی قوی‌تر و آماده‌تر خواهد بود و تمام آمادگی‌هایش برای اوج‌گیری به موقع برای هانگژو طراحی شده است. فدا کردن یک مدال کمتر برای مدال بزرگتر چیزی نیست که ما در هند به آن عادت کرده ایم و شاید به همین دلیل است که در رسانه های اجتماعی صحبت های زیادی در مورد فرم چانو وجود دارد.

جینجو دلیلی برای نگرانی نیست. در عوض، این بسیار بخشی از یک برنامه خوب فکر شده بود. هم چانو و هم شارما آن را با جدیت دنبال خواهند کرد تا به المپیک 2024 برسند. ما می خواهیم سه رنگ در هانگژو و سپس در پاریس بالا برود. شارما گفت: ما قویاً برای این کار تلاش می کنیم.