پیروزی کنگره کارناتاکا: 62000 کرور: پیروزی کنگره ممکن است هر سال هزینه زیادی برای کارناتاکا داشته باشد

اگرچه عوامل مختلفی در پشت پیروزی بزرگ حزب کنگره بر رقیبش حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) در کارناتاکا وجود دارد، اما مجموعه ای از هزینه های مجانی که این حزب به مردم ارائه کرد، باید کفه ترازو را به نفع خود کج کرده باشد.

حزب کنگره به هر زن سرپرست خانواده 2000 روپیه در ماه، به هر دارنده دیپلم بیکار 1500 روپیه در ماه و فارغ التحصیلان 3000 روپیه در ماه قول داده است. طبق وعده‌های قبل از نظرسنجی این حزب، زنان نیز می‌توانند با اتوبوس‌هایی که توسط دولت ایالتی اداره می‌شود به صورت رایگان سفر کنند. همچنین به هر خانواده 200 واحد برق به صورت رایگان ارائه می شود.

این مزایا علاوه بر سایر مزایای وعده داده شده مانند 500 لیتر گازوئیل معاف از مالیات در هر سال برای ماهیگیری در اعماق دریا و 6000 روپیه برای تمام ماهیگیران دریایی به عنوان کمک هزینه دوره لاغری در طول تعطیلات ماهیگیری است. همچنین وعده خرید سرگین گاو به ازای هر کیلوگرم 3 روپیه و ایجاد مراکز کمپوست/کود دامی در روستاهای شامل زنان/جوانان روستایی را داد.

طبق یک داستان ET، برخی از محاسبات نشان می دهد که پرداخت های نقدی و یارانه برق به تنهایی 62000 کرور در سال هزینه دارد. این خروجی بزرگ مطمئناً در بودجه دولت ضربه خواهد زد.

اندازه رایگان های عمده نزدیک به کسری مالی سال مالی قبل است. در بودجه 2023-2024 کارناتاکا، کسری مالی 60581 کرور پیش بینی می شد که 2.60 درصد از تولید ناخالص داخلی دولت (GSDP) است. مبلغی که طبق وعده کنگره برای هزینه های عمده هزینه می شود، می تواند آن را به یک بودجه مازاد تبدیل کند.

« بازگشت به داستان های توصیه


دولت خروجی BJP بودجه مازاد درآمدی ارائه کرده بود. کارناتاکا بالاترین نرخ رشد را در جمع آوری GST در بین ایالت های بزرگ ثبت کرده است. برای 2022-23، درآمد
هدف جمع آوری 72000 کرور روپیه تثبیت شد که جمع آوری درآمد 83010 کرور روپیه (بدون احتساب غرامت GST) تا پایان ژانویه به دست آمد. این رقم بیش از 15 درصد برآورد بودجه بود. همه اینها به این معنی است که دولت جدید کنگره مجبور نخواهد بود برای ارائه رایگان هزینه هایی که وعده داده بود تلاش زیادی کند.

Randeep Singh Surjewala، دبیر کل AICC مسئول کارناتاکا، به TOI گفته بود که این وعده‌ها مستلزم چندانی نخواهد بود زیرا بیش از 15 درصد از بودجه دولتی هزینه نخواهد داشت. وی همچنین گفته بود که پیش بینی می شود تا پنج سال آینده میزان بودجه افزایش یابد. برآورد 62000 کرور در داستان ET معادل 20 درصد از بودجه دولتی است.

با این حال، استقراض دولتی موضوعی نگران کننده بوده است.

کارناتاکا، که بدهی های کلی آن در پنج سال بیش از 3.6 میلیون روپیه رشد کرد و طبق آخرین بودجه به 5.6 میلیون روپیه رسید، تخمین زده می شود که با نرخ فعلی، 1.7 میلیون روپیه دیگر در سه سال دیگر وام بگیرد. جهش 30 درصدی کل وام های ایالتی را تا سال 2026-27 به 7.3 میلیون روپیه کرور خواهد رساند. با این حال، این بدهی می تواند تعدیل شود زیرا پیش بینی می شود درآمدهای درآمدی نیز حدود 30 درصد رشد کند و تا سال 2026-2027 به 2.9 میلیون کرور برسد.

طبق اظهارات ارائه شده در جلسه زمستانی مجلس قانونگذار در دسامبر، با نرخ فعلی رشد استقراض، ایالت می تواند 35,090 کرور روپیه در سال 2023-24، 38,629 کرور در سال 2024-25 و 47,899 کرور در سال 2025 نیاز داشته باشد. TOI گزارش داده بود در 26، فقط برای پرداخت بهره. و اگر بار بهره نیز در سه سال آینده 30 درصد رشد کند و همه چیز ثابت باشد، ایالت حداقل برای بهره در سال 2026-2027 به حداقل 50300 کرور روپیه نیاز دارد.

علیرغم اینکه اقتصاد کارناتاکا در سال‌های آینده بزرگ‌تر می‌شود، تامین مالی رایگان‌های عمده به مبلغ 62000 کرور روپیه ممکن است همچنان یک مشکل باقی بماند. با توجه به وعده نظرسنجی دیگر کنگره برای ایجاد 10 میلیون شغل و پر کردن 2.5 لک جای خالی در سراسر ادارات دولتی، که لایحه حقوق ایالت را افزایش می دهد، بودجه ایالتی تحت تاثیر وعده های نظرسنجی قرار خواهد گرفت.

وعده کنگره برای تامین برق رایگان ممکن است برای بخش برق ایالتی خوشایند نباشد. اگرچه کارناتاکا مازاد انرژی است، اما این بخش در حال خونریزی است. TOI در فوریه امسال گزارش داده بود که تلفات انباشته پنج شرکت تامین برق 14401 کرور روپیه است که 4581 کرور آن در سال جاری متحمل شده است.

با تشدید بحران، بدهی ها در حال افزایش است. بدهی تجمعی شرکت های تامین برق در ماه فوریه به 20250 کرور روپیه رسید. این یک اثر آبشاری داشته است، زیرا شرکت های تامین کننده در پرداخت های خود به شرکت های تولید و انتقال برق مانند Karnataka Power Corporation Ltd (KPCL) و Karnataka Power Transmission Corporation Ltd (KPTCL) نکول کرده اند. کل بدهی های معوق به این شرکت ها 16722 کرور است. و بار کل بدهی همه شرکت ها از جمله KPCL و KPTCL در 31 دسامبر 2022 بالغ بر 72114 کرور روپیه است.

بزرگ‌ترین متخلفان ادارات دولتی، موسسات توسعه روستایی و پانچایات راج و نهادهای محلی شهری هستند. بدهی های معوق آنها بالغ بر 8363 کرور است. خود دولت 8584 کرور روپیه برای طرح های رفاهی مانند باگیاجیوتی و برق رایگان برای مجموعه پمپ های آبیاری بدهکار است.

پس از آن که نخست وزیر نارندرا نارندرا مودی، نخست وزیر هند آن را به عنوان فرهنگ “revdi” نامید که برای اقتصاد خوب نیست، رایگان ها به یک موضوع اصلی در هند تبدیل شده اند. احزاب مخالف، به ویژه پس از پیروزی حزب Aam Aadmi (AAP) در پنجاب و پیروزی کنگره در هیماچال پرادش، که در آن هر دو حزب مجانی های زیادی را به مردم ارائه کرده بودند، دو برابر شدند. اکنون با پیروزی کنگره در کارناتاکا، هیچ حزبی نمی تواند از ارائه رایگان نظرسنجی که در بلندمدت تأثیر منفی بر اقتصاد خواهد داشت، خودداری کند.

(با ورودی های TOI)