پنج نفر در پرونده انفجار در نزدیکی معبد طلایی بازداشت شدند، پلیس برای بررسی “توطئه ریشه دار”: DGP پنجاب

پلیس پنج نفر را روز پنجشنبه پس از انفجاری با شدت کم در نزدیکی معبد طلایی دستگیر کرد و گفت که آنها نیز در دو انفجار مشابه در یک هفته دست داشته اند. پلیس در مورد انگیزه آن توضیحی نداد اما گفت که “کل توطئه ریشه دار” را بررسی خواهد کرد و ارتباط احتمالی افراد دستگیر شده را در هند و خارج از کشور بررسی خواهد کرد.

آنها گفتند که آخرین انفجار نیمه شب چهارشنبه در گالیارا، مسیر و پارک اطراف معبد طلایی، پشت ساختمان گورو رامداس جی نیواس (مهمانخانه) رخ داد.

گاوراو یاداو، مدیر کل پلیس به خبرنگاران گفت که پلیس بررسی خواهد کرد که آیا این انفجارها کار یک ماژول خود رادیکالیزه بوده است یا بر اساس دستورات شخص دیگری عمل کرده است.

وی گفت: یک تیم تحقیقاتی ویژه برای بررسی این موضوع تشکیل خواهد شد.

او گفت: “ما تمام توطئه ریشه‌دار پشت این را بررسی خواهیم کرد. ما همه همکاران دستگیر شده را در هند و خارج از کشور بررسی خواهیم کرد و به ته آن خواهیم پرداخت.”

متهمان دستگیر شده به نام های آزادویر سینگ، امریک سینگ، صاحب سینگ، هارجیت سینگ و دارمیندر سینگ شناسایی شده اند. او گفت که آزادویر و امریک عاملان اصلی بودند در حالی که صاحب، هارجیت و دارمیندر مواد منفجره را تهیه و تهیه کردند.

رئیس پلیس گفت: همسر امریک نیز در حال بازجویی و بررسی نقش وی است. پلیس گفت: انفجاری با شدت کم در اواخر شب در نزدیکی معبد طلایی اینجا رخ داد که سومین حادثه مشابه در این شهر مقدس در یک هفته است.

در 6 می، انفجاری با شدت کم در یکی از خیابان های میراث نزدیک معبد طلایی رخ داد. دومین مورد کمتر از 30 ساعت پس از انفجار اول در منطقه رخ داد.

یداو گفت که پلیس همچنین 1.10 کیلوگرم مواد منفجره کم شدت را که معمولاً برای ساخت ترقه استفاده می شود، کشف کرد.

یاداو با به اشتراک گذاشتن جزئیات بیشتر گفت که اولین بمب دست ساز (IED) در حمام مسافرخانه در 6 مه مونتاژ شد و 200 گرم مواد منفجره را در دو قوطی نوشیدنی انرژی زا تشکیل داد که معمولاً برای ساخت ترقه استفاده می شود. یک جعبه فلزی تیفین نیز با همان مواد منفجره پر شده بود.

“هر سه کانتینر در یک کیسه پلی اتیلن قرار داده شده بودند. آزادویر به پشت بام ساختمان پارکینگ میراث رفته بود و سپس در ساعت 23 روز 16 اردیبهشت کیسه پلی اتیلن را با کمک طناب آویزان کرده بود. اولین انفجار در ساعت 23:25 رخ داد. یداو گفت.

IED دوم با استفاده از دو کاسه فلزی که در 7 می در حمام مسافرخانه به هم متصل شدند، مونتاژ شد.

او گفت که در ساعت 4.30 صبح روز 8 مه در بالای ساختمان پارکینگ میراث قرار گرفت و در ساعت 6.15 صبح منفجر شد.

انفجار سوم در یک منطقه خلوت در پشت ساختمان مسافرخانه رخ داد.

یاداو همچنین از همکاری کمیته شیرومانی گوردوارا پربندک برای دستگیری متهم تشکر کرد.