پرونده کلاهبرداری IL&FS: دادگاه عالی به SFIO اجازه داد حسابرسان را تحت تعقیب قرار دهد

دیوان عالی روز چهارشنبه به دفتر تحقیقات کلاهبرداری جدی (SFIO) اجازه داد تا دادرسی کیفری علیه حسابرسان سابق خدمات مالی IL&FS – BSR & Associates LLC و Deloitte Haskins and Sells LLP – را به دلیل نقش آنها در بی نظمی های مالی ادعایی در شرکت تحت محاصره از سر بگیرد.

همچنین به دادگاه ملی حقوق شرکت (NCLT) دستور داد تا در مورد ادعای دولت که به دنبال محرومیت پنج ساله حسابرسان به دلیل عدم توجه به مشکلات وام دهنده بود تصمیم بگیرد.

با کنار گذاشتن رای دادگاه عالی بمبئی در آوریل 2020 که پیگرد کیفری آغاز شده علیه این دو شرکت و حسابداران رسمی آنها را لغو کرد، یک دادگاه به رهبری قاضی MR شاه گفت که SFIO می تواند شکایت کیفری خود را در سال 2019 در دادگاه بزرگ بمبئی بر اساس شایستگی خود ادامه دهد.

این هیئت گفت که حسابرسان در قبال صورتحسابهای امضا شده توسط آنها پاسخگو هستند، حتی اگر بعداً استعفا داده باشند.

امور مالی گروه IL&FS در سال 2018 پس از عدم پرداخت تعهدات بدهی کوتاه مدت و بلندمدت به میزان 91000 کرور روپیه مورد بررسی قرار گرفت. خدمات مالی IL&FS (IFIN) توسط BSR، یک شرکت وابسته به KPMG، در سال مالی 19 و به طور مشترک توسط BSR و Deloitte در سال مالی 18 حسابرسی شد.

Deloitte تنها حسابرس شرکت در سال مالی 16 و 17 بود.

دیلویت گفت که دوره آن به عنوان حسابرس در سال 2018 به پایان رسید، در حالی که BSR گفت که تنها چند روز پس از اینکه دولت درخواست ممنوعیت را مطرح کرد، از نقش خود استعفا داد. متهم کردن این حسابرسان به تبانی با مقامات IFIN برای پنهان کردن حقایق و جعل متقلبانه دفاتر حساب ها و در نتیجه صورت های مالی از سال مالی 14 تا سال مالی 18.

SFIO مدعی شده بود که مؤسسات حسابرسی برخلاف استانداردهای حسابرسی عمل کرده اند و نتوانسته اند تناقضات مالی را در IL&FS شناسایی کنند.

دادگاه عالی ضمن حمایت از اعتبار قانونی بخش 140 (5) قانون شرکت ها 2013 که به عزل و استعفای حسابرسان می پردازد، اعلام کرد که این ماده تبعیض آمیز، خودسرانه یا ناقض مواد 14، 19 (1) (g) نیست. ) قانون اساسی (حق ادامه حرفه خود)، بنابراین موضع شرکت ها را رد می کند.

با این حال، تصریح کرد که هیچ چیزی در مورد صحت اتهامات علیه حسابرسان بیان نکرده است و در نهایت بر عهده NCLT است که دستور نهایی را صادر کند.