پرونده فساد عمران خان: رهبران حزب عمران خان در اعتراض به دستگیری غیرقانونی وی در پرونده فساد خواستار تعطیلی سراسری شدند.

پاکستان در حال آماده شدن برای یک روز دیگر از خشونت است که پس از دستگیری عمران خان، نخست وزیر سابق، به اتهام فساد، در بسیاری از شهرها آغاز شد و رهبران حزب او روز چهارشنبه در اعتراض به دولت فاشیست اعتصاب سراسری را اعلام کردند. این بازیکن سابق کریکت 70 ساله که تبدیل به سیاستمدار شده بود، روز سه شنبه به دستور اداره ملی پاسخگویی (NAB) با یورش به اتاقی از دادگاه عالی اسلام آباد به شکلی ناشیانه توسط تکاوران شبه نظامی بازداشت شد. برای حضور در جلسه رسیدگی به پرونده فساد اداری

دادگاه بعداً حکم داد که بازداشت رئیس حزب تحریک انصاف پاکستان قانونی است، اما نحوه انجام آن غیرقانونی است و تصمیم به پیگیری رئیس پلیس و وزیر کشور اسلام آباد گرفت.

رهبری حزب تحریک انصاف دستگیری خان رئیس حزب را به شدت محکوم کرد و روز چهارشنبه اعتصاب سراسری را اعلام کرد. روزنامه داون گزارش داد، آنها همچنین از ملت درخواست کردند که علیه “فاشیسم در حال ظهور” به خیابان ها بیایند و به هواداران بگویند که “لحظه ساختن یا شکستن” نزدیک شده است.

با پخش شدن خبر دستگیری خان، تظاهرات در کشور آغاز شد و حامیان وی با باتوم مسلح به تأسیسات نهادهای امنیتی، از جمله ستاد کل ارتش پاکستان، حمله کردند.

آنها به تحمیل بند 144 که تجمعات در پنجاب، بلوچستان و مکان های اصلی استان خیبر پختونخوا را غیرقانونی می کرد، توجهی نکردند.

برخی از بدترین حوادث خشونت و خرابکاری از لاهور، پیشاور، کویته، کراچی و راولپندی گزارش شده است.

حزب تحریک انصاف در یک شب گذشته حداقل دو کشته و ده ها زخمی از کارگران خود را در درگیری با سازمان های مجری قانون اعلام کرد. ژئو نیوز گزارش داد که حداقل سه نفر در درگیری ها کشته شدند و چندین ملک و خودرو ویران شدند.

مقامات NAB نشان داده اند که خان را روز چهارشنبه به دادگاه معرفی کنند تا به منظور بررسی بیشتر وی در پرونده القادر تراست که ادعا می شود بیش از 50 میلیارد روپیه خسارت به خزانه ملی وارد کرده است، او را بازداشت کنند.

پلیس اسلام آباد اعلام کرد که جلسه رسیدگی به پرونده وی به جای مجتمع قضایی ناحیه اسلام آباد در منطقه شدیدا حفاظت شده خطوط پلیس پایتخت برگزار می شود. دفتر کمیسر طی بخشنامه ای خطوط پلیس را به عنوان دادگاه موقت تعیین کرد.

پلیس اعلام کرد که به مناسبت حضور خان در دادگاه که در آن فقط افراد و وکلای مربوطه مجاز خواهند بود، امنیت در حالت آماده باش قرار خواهد گرفت.

همچنین انتظار می رود که خان به مناسبت پرونده توشاخانا در دادگاه دیگری معرفی شود. دادگاه قبلاً تاریخ صدور کیفرخواست او را تعیین کرده است. این پرونده بر اساس ادعای نخست وزیر سابق مبنی بر پنهان کردن درآمدهای حاصل از فروش هدایای دولتی است.

به طور جداگانه، هواداران او در رسانه های اجتماعی پیام می فرستادند تا در اسلام آباد همگرا شوند تا دولت را وادار به آزادی رهبر خود کنند.

پیش از این، رهبری حزب تحریک انصاف در جلسه ای اواخر شب تصمیم به ادامه اعتراضات سراسری علیه دستگیری خان گرفتند. با این حال، از حادثه آتش‌سوزی و خشونت فاصله گرفت و گفت کسانی که می‌خواهند حزب را ممنوع کنند، به معترضان نفوذ کرده‌اند.

این حزب همچنین تصمیم گرفت این بازداشت را در دادگاه عالی اسلام آباد (IHC) به چالش بکشد.

به طور جداگانه، فواد چودری، رهبر حزب تحریک انصاف، گفت که این حزب تصمیم IHC مبنی بر قانونی اعلام کردن بازداشت را در دادگاه عالی به چالش خواهد کشید. دادگاه عصر سه شنبه پس از استماع استدلال ها، بازداشت را تایید کرد.

ساعاتی پس از دستگیری، شاه محمود قریشی، نایب رئیس حزب تحریک انصاف، جلسه ای را با تشکیل «کمیته اضطراری» متشکل از سناتورهای سیف الله خان، اعظم سواتی و اعجاز چودری، مراد سعید، رهبران ارشد حزب تحریک انصاف، مراد سعید، علی امین خان گنداپور و حسن نیازی تشکیل داد تا وضعیت را از هر کدام بررسی کند. جنبه و برنامه جامع اقدام را اعلام کند.

اسد عمر، دبیرکل مرکزی حزب تحریک انصاف نیز گفت که کمیته هفت نفره به رهبری قریشی که توسط خان تشکیل شده است، پس از دستگیری بزرگترین رهبر سیاسی پاکستان، برنامه عمل حزب را اعلام خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: به همه دنیا نشان داده می شود که هیچ قانونی در کشور باقی نمانده است.

در همین حال، نایب رئیس از مردم خواست تا برای حمایت از خان که در یک پرونده “دروغ و ساختگی” از ساختمان دادگاه “ربوده شده است” بیرون بیایند.

قریشی به خبرنگاران در فرودگاه کراچی گفت که این دستگیری با سفر شهباز شریف نخست وزیر لندن مرتبط است و مدعی شد که این یک “حمله از پیش برنامه ریزی شده” توسط دولت به نخست وزیر سابق بوده و نسبت به اعتراض شدید علیه “غیرقانونی” هشدار داد. حرکت”.

وی در پاسخ به سوالی گفت: مردم خود به خود اعتراض می کنند. “مردم پاکستان در سراسر کشور در اعتراض به دستگیری عمران خان به خیابان ها آمدند. آنها صلح طلب هستند و فقط خواهان امنیت رهبر محبوب خود هستند.”

او گفت و این یکباره اتفاق نیفتاد و افزود که نخست وزیر شهباز اقامت خود را در لندن تمدید کرد زیرا این (طرح دستگیری عمران خان) را به خوبی می دانست.

معاون رئیس جمهور گفت: «دستگیری عمران خان به نحوی با لندن (بازدید از شهباز شریف) مرتبط است.

در همین حال، در لندن، حامیان حزب تحریک انصاف در خارج از خانه Avenfield، محل اقامت پارک لین نواز شریف، رهبر عالی PML-N تجمع کردند.

شامگاه سه‌شنبه، تعداد زیادی از حامیان حزب تحریک انصاف در بریتانیا به خیابان دانروون، خیابان منتهی به بلوک آپارتمانی که شریف و اعضای خانواده‌اش در آن زندگی می‌کنند، ریختند و شعارهای ضد نواز سر دادند.

در همین حال، جامعه جهانی به وضعیت پاکستان پس از دستگیری خان توجه کرده است.

پس از دستگیری خان، ایالات متحده خواستار احترام به اصول دموکراتیک و حاکمیت قانون در پاکستان شده است

اتحادیه اروپا تاکید کرد که در چنین شرایط سخت و پرتنشی، خویشتن داری و خونسردی لازم است.

در این بیانیه آمده است: «چالش‌های پاکستان تنها می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و مسیر آن تنها توسط خود پاکستانی‌ها، از طریق گفت‌وگوی صادقانه و در راستای حاکمیت قانون مشخص می‌شود».