پاپوآ گینه نو: نخست وزیر مودی پس از پایان سفر ژاپن برای اجلاس G7 به پاپوآ گینه نو می رود.

نخست وزیر نارندرا مودی روز یکشنبه پس از پایان سفر خود به ژاپن برای اجلاس سران اقتصادهای پیشرفته G7 که در آن با چندین رهبر جهان ملاقات کرد و در مورد میزبانی از جهان گفتگو کرد، برای دومین مرحله از تور سه کشور خود عازم پاپوآ گینه نو شد. مسائل با آنها سفر مودی به پاپوآ گینه نو اولین نخست وزیر هند خواهد بود.

وزارت امور خارجه در توییتی نوشت: «پس از یک سفر موفقیت آمیز به ژاپن، نخست وزیر @narendramodi برای دومین مرحله از تور سه کشور خود به پاپوآ گینه نو هواپیما می زند.

مودی به دعوت فومیو کیشیدا، همتای ژاپنی خود، روز جمعه وارد هیروشیما شد تا در سه نشست در اجلاس G7 شرکت کند.

نخست وزیر ژاپن گفت: “این یک سفر مثمر ثمر به ژاپن بوده است. با چندین رهبر جهان در جریان اجلاس سران G-7 دیدار و در مورد موضوعات مختلف با آنها گفتگو کردیم. از نخست وزیر @kishida230، دولت و مردم ژاپن به خاطر صمیمیت آنها تشکر می کنیم.” در توییتی گفت.

گروه هفت نفره متشکل از ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، آلمان، کانادا و ژاپن، نماینده ثروتمندترین دموکراسی های جهان هستند. ژاپن تحت ریاست G7 از هند و هفت کشور دیگر به عنوان مهمان در این اجلاس دعوت کرد.

وی در طول اقامت خود در ژاپن با چندین رهبر جهان از جمله ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، کیشیدا همتای ژاپنی، یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی و ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا دیدار کرد.

مودی به همراه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، کیشیدا، نخست وزیر ژاپن و همتای استرالیایی اش آنتونی آلبانیز نیز در سومین اجلاس حضوری قاد حضور داشتند. مودی همچنین پیشنهاد میزبانی نشست بعدی رهبران چهارگانه در هند در سال 2024 را داد.

مودی قرار است اواخر روز یکشنبه در پورت مورسبی در پاپوآ گینه نو فرود بیاید.

در پاپوآ گینه نو، او میزبان سومین اجلاس سران مجمع همکاری جزایر هند و اقیانوس آرام (FIPIC) در روز دوشنبه به همراه نخست وزیر جیمز ماراپه خواهد بود.

مودی پیشتر گفته بود: «از این که تمامی 14 کشور جزیره اقیانوس آرام (PIC) دعوت برای شرکت در این نشست مهم (FIPIC) را پذیرفته اند، سپاسگزارم.

FIPIC در سفر وی به فیجی در سال 2014 راه اندازی شد.

در مرحله سوم و پایانی این سفر، مودی از 22 تا 24 می از استرالیا دیدار خواهد کرد.

نخست وزیر در سفر خود به استرالیا با همتای استرالیایی خود آلبانیز دیدار خواهد کرد.

او همچنین با مدیران اجرایی استرالیا و رهبران تجاری تعامل خواهد داشت و در یک رویداد ویژه با جامعه هندی در سیدنی ملاقات خواهد کرد.