پاروویروس چیست و علائم آن چیست؟ 2 سگ خانگی در لاکنو بر اثر ویروس کشنده می میرند

شیوع پاروویروس در بین سگ ها در لاکنو گزارش شده است که باعث ترس در بین صاحبان حیوانات خانگی شده است. تاکنون دو مورد مرگ سگ های خانگی از این شهر گزارش شده است. به گفته دامپزشکان در هفته 40 تا 50 مورد در مقایسه با پنج تا شش هفته زودتر دریافت می کنند. این ویروس، اگر به موقع گزارش نشود، می تواند کشنده شود.

طبق گفته انجمن پزشکی دامپزشکی آمریکا، پاروویروس یک ویروس بسیار مسری است که می‌تواند همه سگ‌ها را درگیر کند، اما سگ‌های واکسینه نشده و توله‌های کوچک‌تر از چهار ماه بیشترین خطر را دارند. پاروویروس دستگاه گوارش سگ ها را تحت تأثیر قرار می دهد و از طریق تماس مستقیم سگ به سگ و تماس با مدفوع (مدفوع)، محیط یا افراد آلوده منتقل می شود.

طبق گفته انجمن پزشکی دامپزشکی آمریکا، پاروویروس می‌تواند سطوح لانه، کاسه‌های غذا و آب، قلاده‌ها و افسارها را نیز آلوده کند و از جایی به مکان دیگر روی مو یا پای سگ‌ها یا از طریق قفس‌ها، کفش‌ها یا سایر اشیاء آلوده منتقل می‌شود.

واکسیناسیون و رعایت بهداشت از اجزای حیاتی پیشگیری هستند.

علائم پاروویروس در سگ ها
علائم شایع پاروویروس شامل بی حالی است. از دست دادن اشتها؛ درد شکم و نفخ؛ تب یا دمای پایین بدن (هیپوترمی)؛ استفراغ؛ و اسهال شدید، اغلب خونی. استفراغ و اسهال مداوم می تواند باعث کم آبی سریع بدن و آسیب به روده ها و سیستم ایمنی بدن شود.

به گفته دامپزشکان، اگر توله سگ یا سگ شما هر یک از این علائم را نشان داد، باید بلافاصله با دامپزشک تماس بگیرید. بیشتر مرگ و میرهای ناشی از پاروویروس طی 48 تا 72 ساعت پس از شروع علائم بالینی رخ می دهد.

دکتر Shambhu Chaudhary، دامپزشک خصوصی که کلینیک خود را در جاده Rae Bareli در Lucknow اداره می کند، می گوید: “عفونت پاروویروس در زمستان بسیار شایع است، اما این بار به دلیل نوسانات شرایط آب و هوایی و تنوع زیاد شاهد شیوع آن در تابستان هستیم. در دماهای ناشی از طلسم بارانی اخیر. (با ورودی های آژانس)