هیروشیما: نخست وزیر مودی از مجسمه مهاتما گاندی در هیروشیما، محل اولین حمله اتمی جهان رونمایی کرد.

نخست وزیر نارندرا مودی روز شنبه هنگام رونمایی از مجسمه مهاتما گاندی در این شهر ژاپنی گفت که آرمان های گاندی صلح و هماهنگی در سراسر جهان طنین انداز می شود و به میلیون ها نفر نیرو می بخشد. مکان مجسمه نیم تنه گاندی به عنوان نشانه همبستگی برای صلح و عدم خشونت انتخاب شده است. ایالات متحده اولین حمله اتمی جهان به هیروشیما را در 6 اوت 1945 انجام داد که این شهر را ویران کرد و حدود 140000 نفر را کشت.

مودی همچنین پس از رونمایی از مجسمه نیم تنه با خبرنگاران صحبت کرد و گفت که حتی امروز دنیا حتی امروز با شنیدن کلمه هیروشیما وحشت می کند.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن که نماینده یکی از حوزه های انتخابیه هیروشیما در مجلس نمایندگان است، از مودی به عنوان مهمان به اجلاس G-7 دعوت کرد.

این مجسمه توسط هند به هیروشیما به عنوان نماد دوستی و حسن نیت بین هند و ژاپن به مناسبت سفر نخست وزیر مودی به این شهر برای اجلاس G7 اهدا شد.

نخست وزیر در توییتر نوشت: “از مجسمه مهاتما گاندی در هیروشیما رونمایی شد. این مجسمه در هیروشیما پیام بسیار مهمی می دهد. آرمان های گاندی صلح و هماهنگی در سراسر جهان طنین انداز شده و به میلیون ها نفر نیرو می بخشد.”

آریندام باغچی، سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت که مجسمه مجسمه ادای احترام به شهری است که نماد آرزوی بشریت برای صلح است.

نیم تنه برنزی 42 اینچی توسط رام وانجی سوتار، برنده جایزه پادما بوشان، مجسمه سازی شده است. مکان مجسمه مجسمه سازی، در مجاورت رودخانه موتویاسو، نزدیک به گنبد نمادین A-Bomb Dome است که هر روز هزاران نفر – مردم محلی و گردشگران – از آن بازدید می کنند. گاندی زندگی خود را وقف صلح و عدم خشونت کرد. وزارت امور خارجه در بیانیه ای گفت: این مکان واقعاً با اصول و زندگی گاندیجی طنین انداز است که همچنان الهام بخش جهان و رهبران آن است.

مودی پس از رونمایی از مجسمه نیم تنه، به گاندی ادای احترام کرد.

وی از شهردار شهر و دولت ژاپن به خاطر فرصتی که برای رونمایی از مجسمه گاندی به دست آورد تشکر کرد و گفت که این امر ایده عدم خشونت را پیش خواهد برد.

“لحظه بسیار خوبی برای من است که بدانم درخت بودی که به نخست وزیر ژاپن هدیه دادم در اینجا در هیروشیما کاشته شده است تا مردم بتوانند وقتی به اینجا می آیند اهمیت صلح را درک کنند. من به مهاتما گاندی احترام می گذارم. ” مودی گفت.

مودی همچنین با همتای ژاپنی خود کیشیدا گفتگوهای دوجانبه ای انجام داد و بر راه های هم افزایی تلاش ها تحت ریاست گروه 7 و گروه 20 برای مقابله با چالش های مختلف جهانی تمرکز کرد.

مودی روز جمعه در اولین مرحله از سفر سه کشوری خود به ژاپن، پاپوآ گینه نو و استرالیا وارد هیروشیما شد و انتظار می‌رود در بیش از 40 نامزدی شرکت کند.

مودی از 19 تا 21 ماه مه از هیروشیما بازدید می کند تا در اجلاس سالانه اقتصادهای پیشرفته G7 که در آن انتظار می رود در مورد چالش های پیش روی جهان از جمله غذا، کود و امنیت انرژی صحبت کند.

وی با برخی از رهبران جهان در اجلاس هیروشیما G7 دیدارهای دوجانبه خواهد داشت.

بلوک G7 شامل ژاپن، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، کانادا و ایتالیا و همچنین اتحادیه اروپا است.