هیروشیما: دنیا حتی امروز هم با شنیدن کلمه هیروشیما می ترسد: PM Modi

نارندرا مودی، نخست وزیر، روز شنبه هنگام رونمایی از مجسمه مهاتما گاندی، رسول صلح، در این شهر ژاپنی گفت که جهان حتی امروز با شنیدن کلمه “هیروشیما” وحشت می کند. مودی که روز جمعه برای اجلاس سران گروه 7 وارد ژاپن شد، پس از رونمایی از مجسمه نیم تنه 42 اینچی برنزی گاندی در هیروشیما این اظهارات را بیان کرد.

مکان مجسمه مجسمه سازی، در مجاورت رودخانه موتویاسو، نزدیک به گنبد نمادین A-Bomb Dome است که هر روز هزاران نفر – مردم محلی و گردشگران – از آن بازدید می کنند.

او پس از رونمایی از مجسمه نیم تنه گفت: “حتی امروز دنیا با شنیدن کلمه هیروشیما وحشت می کند. من این فرصت را پیدا کردم که از مجسمه نیم تنه مهاتما گاندی در سفرم به ژاپن برای اجلاس G7 رونمایی کنم.”

او گفت: «می‌خواهم از دولت ژاپن به خاطر قرار دادن مجسمه در هیروشیما و فرصت رونمایی از آن تشکر کنم.

ایالات متحده اولین حمله اتمی جهان به هیروشیما را در 6 اوت 1945 انجام داد که این شهر را ویران کرد و حدود 140000 نفر را کشت.

مودی گفت که جهان امروز با تغییرات آب و هوایی و تروریسم دست و پنجه نرم می کند و تاکید کرد که بهترین راه حل برای پیروزی در مبارزه با بحران آب و هوا پیروی از آرمان های گاندی است.

او گفت که ادای احترام واقعی به گاندی پیروی از آرمان های او خواهد بود. مجسمه نیم تنه مهاتما گاندی در هیروشیما ایده عدم خشونت را پیش خواهد برد.

“لحظه بسیار خوبی برای من است که بدانم درخت بودی که به نخست وزیر ژاپن هدیه دادم در اینجا در هیروشیما کاشته شده است تا مردم بتوانند وقتی به اینجا می آیند اهمیت صلح را درک کنند. من به مهاتما گاندی احترام می گذارم. ” او گفت.

مودی پس از پرده برداری از مجسمه مجسمه سازی شده توسط رام وانجی سوتار، برنده جایزه پادما بوشان، با مهاجران هندی در هیروشیما تعامل کرد.

کازومی ماتسویی، شهردار هیروشیما سیتی، از جمله شخصیت های حاضر در مراسم رونمایی بودند. تاتسونوری موتانی، رئیس مجلس شهر هیروشیما؛ اعضای پارلمان هیروشیما و مقامات ارشد دولتی؛ اعضای جامعه هندی و پیروان گاندی در ژاپن.

مودی همچنین با هنرمند مشهور ژاپنی هیروکو تاکایاما و نویسنده، زبان شناس هندی و پنجابی، تومیو میزوکامی، تعامل داشت و از آنها به دلیل مشارکت آنها در نزدیکتر کردن دو کشور تمجید کرد.

او در توییتی نوشت: “خانم هیروکو تاکایاما، هنرمند محترمی را که ارتباط نزدیکی با هند دارد، ملاقات کردم. او به طور گسترده روی تقویت پیوندهای فرهنگی بین هند و ژاپن کار کرده است. او همچنین آثار هنری خود را به من ارائه کرد.”

او گفت: “در هیروشیما، از تعامل با پروفسور تومیو میزوکامی خوشحال شدم. او که یک زبان شناس برجسته هندی و پنجابی است، یک برنده جایزه پادما است. او تلاش های زیادی برای محبوب کردن فرهنگ و ادبیات هند در بین مردم ژاپن انجام داده است.”

مودی از 19 تا 21 ماه مه از هیروشیما بازدید می کند تا در اجلاس سالانه اقتصادهای پیشرفته G7 که در آن انتظار می رود در مورد چالش های پیش روی جهان از جمله غذا، کود و امنیت انرژی صحبت کند.

وی با برخی از رهبران جهان در اجلاس هیروشیما G7 دیدارهای دوجانبه خواهد داشت.

بلوک G7 شامل ژاپن، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، کانادا و ایتالیا و همچنین اتحادیه اروپا است.