هیئت اوتراخند حقوق مالکیت برابر برای زنان مسلمان را پیشنهاد می کند. بدون حقوق مشترک برای مردان

کارناتاکا چهارمین ایالتی است که BJP در مانیفست انتخاباتی خود وعده قانون مدنی یکنواخت (UCC) را داده است و اولین ایالتی که این کار را انجام داد، اوتاراکند، ممکن است به زودی الگو را تنظیم کند.

پانل UCC Uttarakhand قصد دارد “زنان را در مرکز” گزارش آتی خود قرار دهد و احتمالاً حقوق مالکیت برابر را برای زنان مسلمان توصیه می کند – 50٪ سهم در دارایی پدری در برابر 25٪ سهمی که طبق قوانین شخصی مسلمانان به آنها اختصاص داده شده است. آموخته است.

ET جمع آوری کرده است که تعدد زوجات و تعدد زوجات، که در میان مسلمانان و قبایل مجاز است و حقوق مشترک برای وارثان مرد هندو نیز ممکن است باعث نارضایتی شود.

این هیئت پنج نفره به ریاست قاضی بازنشسته رانجانا دسایی، آخرین دور نشست های خود را در حالی برگزار می کند که پیش نویس طرح های حقوق برابر را در مقابل مفاد قانون اساسی و قانونی بررسی می کند. دوره کار پانل در 27 مه به پایان می رسد، اما می تواند یک تمدید کوتاه برای ارائه گزارش نهایی خود تا ماه آینده دریافت کند.

زنان در مرکز

به دنبال حکم دادگاه عالی در سال 2005، زنان هندو که قبلاً هیچ حق مالکیت والدینی نداشتند، اکنون به اندازه مردان نسبت به اموال والدین ادعایی دارند. با پیروی از اصل برابری جنسیتی، پانل UCC با هدف گسترش سهم دارایی برابر به زنان مسلمان خواهد بود.

یکی از افراد آگاه از مذاکرات UCC گفت: “قوانین شخصی مسلمانان 25 درصد از حقوق مالکیت را برای زنان مجاز می‌سازد – نیمی از آنچه به یک پسر وصیت شده است. با این حال، زمان آن رسیده است که این ماده از نظر برابری جنسیتی کامل شود.” در این میان، تعدد زوجات و تعدد زوجات، که تحت شرایط خاص و در جمعیت های قبیله ای برای مسلمانان مجاز است، نیز احتمالاً ناپسند است. داده‌ها موارد ناچیز موجود از هر دو را نشان می‌دهند و از این رو حذف این موارد برای عموم در عصر مدرن قابل قبول است.

حقوق مشترک (حقوق مالکیت اجدادی از طریق تولد) که به وارثان مرد هندو یک خانواده مشترک داده می شود ممکن است با تبر روبرو شود.

این شخص گفت: “با حکم شورای امنیت در سال 2005 که به زنان هندو حقوق مساوی در زمینه اموال اجدادی و کشاورزی داده شد، حقوق همکار در حال حاضر کمرنگ شده است. اکثراً احساس می کنند که صرفاً حذف آنها صحیح است.”

سن ازدواج برای زنان نیز احتمالاً از 18 سال به 21 سال افزایش می یابد، همانطور که در مورد مردان، ET جمع آوری شده است.

ساده‌سازی فرآیند ثبت ازدواج (به سطح دهکده/شهرداری واگذار شده) برای اطمینان از اینکه حقوق زن در خانه‌ی زناشویی‌اش محافظت می‌شود نیز احتمالاً در گزارش نهایی پانل مشخص می‌شود. منابع گفتند که گفته می شود همه مسائل فوق با حمایت عمومی قوی در قالب پیشنهادات دریافت شده پشتیبانی می شود.

حقوق والدین

در لیست اولویت های پانل، موضوع تامین امنیت اجتماعی برای والدینی است که ممکن است فقیر مانده باشند.

اوتاراکند، که محل زندگی بسیاری از نیروهای مسلح است، موضوع منحصر به فردی دارد که باید در مورد حقوق والدین بررسی شود. در موارد متعددی به دنبال فوت پسر، مزایای دولتی و بیمه به زوجه تعلق گرفته است. در برخی موارد، همسر بیوه دوباره ازدواج می کند و والدین از امنیت مالی برخوردار نیستند.

گفته می شود که این پانل به دنبال راه هایی برای پرداختن به این موضوع “نگهداری” به طور کلی است. در آخرین مورد، پیشنهادهای زیادی به این هیئت ارائه شده است تا یک بند «ارث معکوس» را وارد کنند تا والدین بتوانند سهمی در دارایی/درآمد فرزندان برای داشتن یک زندگی با کیفیت داشته باشند.

با احتیاط قدم زدن

در حالی که هیئت UCC احتمالاً موضعی جسورانه در مورد حقوق مالکیت زنان در سراسر مذاهب اتخاذ خواهد کرد، اما در حال عبور از آب های دشوار در مورد دو موضوع است: همجنس گرایان و روابط زنده. اعضای پانل از سازوکاری برای تضمین حقوق لازم برای افراد درگیر در هر دو نوع روابط حمایت می کنند، اما چندین نگرانی مطرح شده است.

در رابطه با موضوع ازدواج همجنس‌گرایان، هیئت احتمالاً منتظر جلسات جاری در دیوان عالی کشور خواهد بود و منتظر دستور آن است. در رابطه با روابط زنده، پیشنهادهایی مبنی بر «خوداظهاری» توسط شرکای با رضایت والدین ارائه شده است تا اطمینان حاصل شود که چنین روابطی در برخی از قالب‌ها ثبت/ثبت می‌شوند تا جنایات علیه زنان، موارد زایمان و بررسی باج‌گیری و موارد نادرست بررسی شود.

دستور کار نظرسنجی: UCC

UCC یک دستور کار انتخاباتی طولانی مدت برای BJP بوده است، آخرین مورد در کارناتاکا است که هفته آینده به پای صندوق های رای می رود. اولین چنین حرکتی در اوتاراکند در فوریه 2022 بود، زمانی که BJP وعده نظرسنجی UCC را اعلام کرد و پس از به قدرت رسیدن با تشکیل یک هیئت در ماه مه 2022 دنبال شد.

در نوامبر سال 2022، پیش از انتخابات گجرات، دولت ایالتی تحت رهبری BJP پانلی را برای اطمینان از اجرای UCC در ایالت اعلام کرد. به طور همزمان، BJP همچنین به وعده UCC در هیماچال پرادش عمل کرد. با این حال، ایالت را به کنگره از دست داد.

چندین ایالت دیگر تحت حاکمیت BJP از آسام گرفته تا هاریانا، اوتار پرادش و مادیا پرادش و ماهاراشترا شاهد اجرای طرح UCC توسط رهبران ارشد بوده اند.