هند: گسترش هند و اقیانوسیه روسیه از ژاپن به هند

روسیه غنی از منابع دارای منافع گسترده ای در آنچه که آسیا-اقیانوسیه یا هندوستان آن را هند و اقیانوسیه می نامد، دارد. در حالی که این منافع مستقل از منافع چین در منطقه است، مسکو مشتاق است که هند به عنوان بخشی از سیاست خاور دور، نخست وزیر نارندرا مودی، ردپای خود را در منابع غنی روسیه در شرق دور افزایش دهد.

حتی در حالی که ژاپن به عنوان رئیس جمهور G-7 موضع خود را در برابر روسیه در مناقشه اوکراین سخت تر کرد، تجارت در بخش های خاصی شتاب گرفته است. حجم صادرات محصولات پزشکی ژاپن به روسیه در نیمه اول سال جاری به رشد خود ادامه داد.

همانطور که توسط وزارت دارایی ژاپن محاسبه شده است، در ژانویه 2023 روسیه 49.6 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل محصولات پزشکی وارد کرده است. این را ریانووستی گزارش داده است. به گفته این وزارتخانه، نرخ رشد کل سال 2022 نسبت به سال 2021 از 229 درصد فراتر رفته است. در این مورد، در دسامبر 2022 در روسیه محصولات پزشکی ژاپنی بیش از 270 درصد بیشتر از ماه مشابه در سال 2021 وارد شده است. صادرات محصولات پزشکی از ژاپن به روسیه در فوریه 2023 نسبت به دوره مشابه در فوریه 2022 افزایش رکوردی را نشان داد.

وزارت خارجه روسیه در اوایل سال جاری اعلام کرد که توافقنامه توکیو و مسکو در سال 1986 که به ساکنان سابق ژاپن برای بازدید از قبور خانوادگی اجازه سفر بدون ویزا به جزایر مورد مناقشه را می دهد، همچنان موثر است. وزیر خارجه ژاپن نیز همین خواسته را داشته است. شاید یادآوری شود که شینزو آبه، نخست‌وزیر فقید و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، شیمی خوبی داشتند و قصد داشتند روابط را بهبود بخشند. ژاپن به حفظ خود ادامه می دهد

در همین حال، هند برای ساختن یک شهر اقماری در نزدیکی ولادی وستوک واقع در شرق دور روسیه از جمله بنادر، جاده ها و زیرساخت های انرژی به عنوان بخشی از سیاست خاور دور نخست وزیر نارندرا مودی ابراز علاقه کرده است.

روسیه مشتاق حضور بیشتر هند در خاور دور غنی از منابع بوده است، جایی که پکن حتی ادعاهای ارضی دارد. به گفته آلکسی چکونکوف، وزیر توسعه خاور دور و قطب شمال روسیه، مسکو و دهلی نو همچنین در مورد امکان راه‌اندازی یک خط کشتیرانی کانتینری در قطب شمال و تأسیسات پردازش در امتداد مسیر دریای شمال (NSR) گفتگو می‌کنند.

چکونکوف در سفر کاری خود به دهلی نو در ماه مارس، زمانی که با وزیر بنادر، کشتی‌رانی و آبراه‌های کشور، سارباناندا سونووال ملاقات کرد، درباره این موضوع صحبت کرد. مسیرهای غربی، اما از مسیر شرقی و NSR، با استفاده از امکانات بندری روسیه و هند. هزینه حمل کانتینر از ولادی وستوک به هند 30 درصد کمتر از مسکو است.

مقامات همچنین به گسترش ناوگان به عنوان یک زمینه امیدوارکننده برای همکاری اشاره کردند. مودی پیشتر اعلام کرده بود که دهلی نو در حال برنامه ریزی برای کمک به توسعه NSR و تبدیل آن به یک مسیر تجارت جهانی است. برنامه هایی برای اتصال NSR با INSTC وجود دارد.

مسیر دریای شمالی که در کل مناطق قطب شمال و خاور دور روسیه امتداد دارد، انتظار می‌رود به یک مسیر تجاری بزرگ برای کالاهای حمل‌ونقل بین اروپا و آسیا تبدیل شود.

به گفته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، این مسیر “کلید توسعه مناطق قطب شمال روسیه در شرق دور” است و هدف این است که آن را به یک “شریان حمل و نقل واقعا جهانی و رقابتی تبدیل کنیم.”

مسیر قطب شمال که آسیای جنوب شرقی را به اروپا متصل می کند، می تواند زمان حمل و نقل را در مقایسه با مسیرهای سنتی از طریق کانال های سوئز یا پاناما به شدت کاهش دهد. در دوران اتحاد جماهیر شوروی، عمدتاً برای تامین کالا به شهرک های منزوی در قطب شمال استفاده می شد.

سال گذشته، روسیه به هند پیشنهاد «اجاره و ساخت کشتی‌های با ظرفیت بزرگ» را به عنوان بیمه نفت روسیه در میان سقف قیمت G7 برای خرید انرژی این کشور داد. در سال 2021، هند و روسیه تصمیم گرفتند بر روی حوزه کشتی سازی غیرنظامی تمرکز کنند تا تقویت تعامل و آموزش تخصصی، سرمایه گذاری در ساخت و تعمیر کشتی، تحقیقات علمی، توسعه سیستم های حمل و نقل و ناوبری هوشمند و کریدورهای حمل و نقل بین المللی را تسهیل کنند. کشتی های غیرنظامی نیز برای تجارت نفت در نظر گرفته شده اند.

در سال 2021، اسکله Mazagaon و کشتی سازی Zvezda روسیه قراردادی برای کشتیرانی تجاری و ساخت کشتی امضا کردند.

هند برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای خاور دور روسیه غنی از منابع دارد و مودی خط اعتباری یک میلیارد دلاری برای پروژه‌های مختلف در منطقه اعلام کرده بود، در حالی که قانون سیاست خاور دور هند را از ولادی‌ووستوک در سال 2019 اعلام کرد. استراتژی اقیانوس آرام و خاور دور روسیه یک عنصر کلیدی از مشارکت نوظهور هند و روسیه در هند و اقیانوس آرام و آسه آن است. انرژی یکی از ارکان کلیدی سیاست خاور دور قانون دهلی است.

روسیه بزرگترین ذخایر شناخته شده گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد و اکثریت این ذخایر در خاور دور آن وجود دارد. سرمایه گذاری انباشته هند در پروژه های نفت و گاز در روسیه بیش از 15 میلیارد دلار است. این تنها بزرگترین مقصد برای سرمایه گذاری های خارج از کشور هند در بخش نفت و گاز است.

همزمان، قطب شمال فرصت‌های جدیدی را برای هیدروکربن‌ها و دیگر منابع بالقوه‌ای که در زیر یخ‌های آن کشف نشده است، باز می‌کند. روسیه موقعیت مسلط در قطب شمال را حفظ کرده و این منطقه را حیاط خلوت استراتژیک خود می داند.

علاوه بر هند و ژاپن، شرکای کلیدی روسیه در منطقه هند و اقیانوس آرام، اندونزی و ویتنام به جز آسه آن هستند.