هند و عربستان سعودی جنبه های افزایش هماهنگی دوجانبه را مورد بحث قرار می دهند

اس جایشانکار وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی با فیصل بن فرحان بن عبدالله، همتای عربستان سعودی، جنبه های تقویت هماهنگی دوجانبه در مورد بسیاری از موضوعات مورد علاقه مشترک و تشدید تلاش های دو کشور در زمینه سازی پایه های صلح و امنیت بین المللی را مورد بحث و بررسی قرار داد.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی در بیانیه ای که در حساب رسمی توییتر خود به اشتراک گذاشته است، اعلام کرد: والاحضرت شاهزاده فیصل بن فرحان بن عبدالله وزیر امور خارجه امروز با جلالتمآب سوبرهمانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند تماس تلفنی داشت.

در این تماس تلفنی، روابط تاریخی و مستحکم دو کشور با دو ملت دوست و راه‌های تقویت و توسعه آن در عرصه‌های مختلف بررسی شد.

در این بیانیه آمده است: «دو طرف جنبه‌های تقویت هماهنگی دوجانبه در مورد بسیاری از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه مشترک و تشدید تلاش‌های دو کشور دوست در زمینه‌سازی پایه‌های صلح و امنیت بین‌المللی را مورد بحث و بررسی قرار دادند».

جیشانکار قبل از شروع عملیات کاوری، در آن زمان با همتای عربستانی خود فیصل بن فرحان آل سعود تماس گرفت و از ارزیابی وی از وضعیت سودان قدردانی کرد.

جیشانکار در ماه آوریل در توییتر خود نوشت: “هم اکنون با وزیر امور خارجه عربستان سعودی، جناب فیصلبین فرهان صحبت کردم. از ارزیابی وی از وضعیت سودان قدردانی کردم. در تماس نزدیک باقی خواهیم ماند.”

چند روز پس از این تماس، اتباع هندی در میان 66 نفر از “کشورهای دوست و برادر” هستند که توسط عربستان سعودی از سودان خشونت‌آمیز تخلیه شدند. قبل از شروع عملیات تخلیه، نارندرا مودی، نخست وزیر، ریاست جلسه‌ای در سطح بالا را برای بررسی وضعیت امنیتی بر عهده داشت. وضعیت در سودان

در این دیدار، نخست وزیر مودی آخرین تحولات سودان را ارزیابی کرد و گزارش دست اولی از شرایط روی زمین با تمرکز ویژه بر ایمنی بیش از 3000 شهروند هندی که در حال حاضر در سراسر کشور مستقر هستند، دریافت کرد.

سودان در نتیجه درگیری بین ارتش و نیروهای شبه نظامی خونریزی را تجربه می کند.

درگیری بین سربازان وفادار به عبدالفتاح البرهان، رهبر ارتش سودان و محمد حمدان داگلو، معاون او، فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع شبه‌نظامی (RSF) درگرفت.

هند که متعهد به اطمینان از اینکه هیچ تبعه هندی در سودان باقی نمی ماند، عملیات کاوری را در 24 آوریل آغاز کرد و همچنین هواپیماها و کشتی های نظامی خود را در این کشور جنگ زده مستقر کرده است.

روز سه شنبه، تحت عملیات کاوری، 328 هندی دیگر سه شنبه شب از سودان درگیر درگیری در فرودگاه بین المللی دهلی نو فرود آمدند. نزدیک به 3000 هندی سرگردان تا کنون به هند رسیده اند.

اس جایشانکار وزیر امور خارجه در توییتر نوشت: “328 مسافر دیگر در دهلی نو فرود آمده اند. #عملیات کاوری به طور پیوسته در حال حرکت است زیرا اکنون حدود 3000 نفر به هند رسیده اند.”