هند و اسرائیل پیمان تحرک را محکم می کنند. عزم برای گسترش روابط تجاری و دفاعی

هند و اسراییل روز سه شنبه در حالی که الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل با رهبری هند گفت و گو کرد، پیمان تحرک را امضا کردند و متعهد شدند که روابط خود را در طیفی از زمینه ها مانند تجارت، اتصال منطقه ای و دفاع گسترش دهند. کوهن با نخست وزیر نارندرا مودی تماس گرفت و گفتگوهای گسترده ای با وزیر امور خارجه اس جایشانکار، وزیر دفاع راجنات سینگ و مشاور امنیت ملی آجیت دوال در مورد راه هایی برای گسترش بیشتر روابط کلی انجام داد.

وزیر امور خارجه اسرائیل صبح امروز برای یک سفر سه روزه وارد شد اما تصمیم خود را برای کوتاه کردن سفر با توجه به عملیات تل آویو علیه یک گروه شبه نظامی در نوار غزه اعلام کرد.

یک گزارش اسرائیلی اعلام کرد که دو طرف توافق نامه ای امضا کردند که به 42000 کارگر هندی اجازه می دهد در کشور یهودی در زمینه های ساختمانی و پرستاری کار کنند.

کوهن در یک سخنرانی در یک مجمع تجاری گفت که هند، اسرائیل و کشورهای عربی با هم می توانند ارتباطات منطقه ای و شبکه های راه آهن را در منطقه خلیج فارس تقویت کنند و در آینده محموله های هندی را به بندر حیفا اسرائیل حمل خواهند کرد.

وی ضمن ارائه یک مرور کلی از شکل اتصالات آینده در منطقه غرب آسیا گفت: تجارتی که از هند انجام می شود در یک بندر عربی فرود می آید و از آنجا می توان با قطار به بندر حیفا رفت.

اظهارات وی در مورد اتصال در منطقه دو روز پس از آن بیان شد که مشاوران امنیت ملی هند، ایالات متحده و امارات متحده عربی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی ملاقات کردند و درباره یک پروژه اتصال بزرگ گفتگو کردند.

اسرائیل در ژانویه بندر استراتژیک حیفا را به گروه آدانی واگذار کرد. بندر حیفا دومین بندر بزرگ اسرائیل از نظر کانتینرهای حمل و نقل و بزرگترین بندر در حمل و نقل کشتی های مسافرتی توریستی است.

کوهن گفت: دیدگاه ما این است که اسرائیل، کشورهای عربی خلیج فارس و هند دروازه شرق به غرب را ایجاد کنند.

جیشانکار در دیدار با کوهن در توییتی گفت که دو طرف توافقنامه ای را در زمینه تحرک پاراف کردند و مذاکرات او با همتای اسرائیلی را “مولد” توصیف کرد.

او گفت: “ارکان اصلی مشارکت استراتژیک ما – کشاورزی، آب، دفاع و امنیت – روابط ما را به جلو می برد. توافقات جدید در حوزه آب و کشاورزی امروز بر پتانسیل انجام کارهای بیشتر تاکید می کند.”

وی افزود: “همکاری در زمینه فناوری پیشرفته، دیجیتال و نوآوری، و همچنین اتصال، گردشگری تحرک، مالی و سلامت مورد بحث قرار گرفت. به پیشرفت در I2U2 و همکاری در مجامع چند جانبه اشاره کرد. دیدگاه‌ها در مورد مناطق مربوطه ما، اوکراین و هند و اقیانوس آرام مبادله شد.” .

I2U2 یک گروه چهار کشوری است. این نام به «I2U2» با «I» مخفف هند و اسرائیل و «U» برای ایالات متحده و امارات است.

جیشاکار و کوهن نیز در Haifa Chowk ادای احترام کردند.

جیشانکار گفت: «این نماد تاریخ مشترک ما نشان دهنده دوستی پایدار هند و اسرائیل است.

وزارت دفاع گفت که سینگ، وزیر دفاع هند در دیدار با کوهن بر اولویت دولت هند برای بومی‌سازی مطابق با «سیاست آتمانیربهار بهارات» تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است: «او از گسترش همکاری شرکت‌های اسرائیلی استقبال کرد و آنها را برای سرمایه‌گذاری بیشتر در هند و ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک با شرکای هندی برای تولید تجهیزات دفاعی در هند تشویق کرد.»

این وزارتخانه گفت وزیر اسرائیل بر ادامه همکاری اسرائیل در تلاش هند برای بومی‌سازی تاکید کرد و تمایل خود را برای همکاری و مشارکت در فناوری‌های پیشرفته اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: «هر دو طرف به اتمام 30 سال روابط دیپلماتیک بین دو کشور اذعان کردند و مشتاقانه منتظر تقویت بیشتر روابط دوجانبه هستند».