هند: سفر پراچاندا به هند در هفته آینده برای تمرکز بر تقسیم برق بین مرزی، انرژی و معاملات زیرساختی

نخست‌وزیر نپال پوسپا کمال دال «پراچاندا» قرار است در 31 مه در آغاز یک سفر چهار روزه به هند سفر کند که طی آن قراردادهای متعددی از جمله ترتیباتی که به کشور هیمالیا اجازه می‌دهد با استفاده از هندوستان به بنگلادش بفروشد. خطوط انتقال.

این اولین سفر دوجانبه پراچاندا به خارج از کشور پس از تصدی مسئولیت در دسامبر 2022 خواهد بود.

نارندرا مودی نخست وزیر در اول ژوئن در دهلی نو با پراچاندا ملاقات خواهد کرد.

نخست وزیر میهمان را یک هیئت بلندپایه متشکل از مقامات ارشد و همچنین رهبران تجاری و صنعتی همراهی می کنند.

بیش از نیم دوجین توافقنامه و یادداشت تفاهم می تواند در طول این دیدار امضا و اعلام شود.

اینها شامل توسعه خط لوله نفت با بودجه هند در نپال، ساخت پست های بازرسی یکپارچه در بهایرهاوا، چاندانی-دودهارا و نپالگونج، توسعه نیروگاه برق آبی پوکوت-کارنالی با ظرفیت نصب شده 480 مگاوات و واگذاری 17 کیلومتر جدید است. خط راه آهن به بیجالپورا در بخش راه آهن جایناگر-کورتها-بیجالپورا-بردیباس گسترش یافت.

به گفته منابع، دو طرف قراردادی را برای ایجاد یک خط لوله نفتی جدید از سیلیگوری در بنگال غربی به جاپا در شرق نپال و گسترش خط لوله فعلی نفت مطهری-املخگونج تا لوتار در منطقه چیتوان نپال امضا خواهند کرد. مقامات نپالی گفتند که توافقات احتمالی دیگری نیز وجود دارد ممکن است بین دو طرف امضا شود، مربوط به تنوع زیستی، تامین کودهای شیمیایی توسط هند و همکاری های انرژی فرامرزی، از جمله تجارت انرژی، و ساخت خط انتقال بین بوتوال در غرب نپال و گوراخپور در اوتار پرادش است.

همچنین ممکن است قراردادی در مورد قرارداد خدمات اتصال خط انتقال فرامرزی بوتوال-گوراخپور منعقد شود. اداره برق دولتی نپال و شرکت شبکه برق هند توافقنامه ای برای توسعه خط انتقال 400 کیلوولت بوتوال-گوراخپور در سمت هند با سرمایه گذاری مشترک امضا کردند.

با این حال، نپال بخش خط انتقال پیشنهادی را در سمت خود توسعه خواهد داد. همانطور که اوضاع پیش می آید، حدود 120 کیلومتر از طول 135 کیلومتری خط انتقال در قلمرو هند قرار دارد.

به گفته منابع، گفتگوها برای توسعه 679 مگاوات پروژه برق آبی آرون پایین در شرق نپال نیز ادامه دارد.

این دومین پروژه بزرگ هند پس از پروژه 1.04 میلیارد دلاری 900 مگاواتی برق آبی Arun-3 در رودخانه آرون خواهد بود.

یکی از مقامات وزارت انرژی نپال گفت، طرف نپالی همچنین در حال طرح یک توافق نامه تجارت انرژی بلندمدت با هند است که در آن اداره برق نپال مجبور نیست به طور مقطعی مجوز تجارت با هند را بگیرد. همچنین پیشنهادی در خصوص اصلاح معاهده ترانزیت دوجانبه نپال و هند روی میز وجود دارد.