هند دیجیتال: پشته هند: آیا می توان «هند دیجیتال» را صادر کرد؟

بازیگران اکوسیستم فناوری هند مانند India Stack و دیگران در حال ساخت مدل های نوآورانه برای حل مشکلات اجتماعی حیاتی هستند. آیا این مدل می تواند در جای دیگری از دنیا کار کند؟ برای اطمینان از اینکه این مدل‌ها با حداقل هزینه به همه دسترسی پیدا می‌کنند، چه کاری بیشتر می‌توان انجام داد؟ همه اینها و بیشتر در کنفرانس سالانه مجازی TiEcon که از 5 تا 7 می در سیلیکون ولی برگزار شد مورد بحث قرار گرفت.

آبهیجیت بوز، رئیس واتس‌اپ هند، با آغاز بحث در مورد «آیا قالب هند جهانی می‌شود» در کنفرانس سالانه TiEcon که اخیراً در سیلیکون ولی برگزار شد، گفت که واتس‌اپ بر روی برداشتن چشم‌انداز مخرب و عظیم India Stack و تبدیل آن به راه‌حل‌های تخصصی برای رسیدن به هدف متمرکز شده است. هر بخش در کشور واتس‌اپ چهار سال پیش دریافت که می‌تواند نقش مهمی در افزایش دسترسی به شهروندان و تسریع پذیرش هر راه‌حلی که توسط کارآفرینان اجتماعی، سازمان‌های غیردولتی، موسسات و حتی دولت ساخته می‌شود، ایفا کند.

در سال 2021، تا حدی به دلیل نیاز شدید به خدمات از راه دور به دلیل کووید، واتس‌اپ یک کانال پشتیبانی Covid را برای برنامه‌ریزی قرار ملاقات واکسن و دانلود گواهی‌نامه راه‌اندازی کرد. این به مردم کمک کرد تا اکسیژن و تخت های بیمارستانی را در مرحله حاد نوع دلتا پیدا کنند. امروزه بیش از 31 میلیون نفر گواهینامه واکسن را دانلود کرده اند و 2.9 میلیون نفر با استفاده از چت ربات Mygov Corona در واتس اپ جایگاه واکسیناسیون را رزرو کرده اند. بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ، دولت‌های ایالتی، بانک‌های روستایی و فین‌تک‌ها راه‌حل‌های منحصربه‌فردی را از طریق پلتفرم چت در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

درک India Stack
اصول اصلی India Stack کاهش هزینه تراکنش ها است تا 1.3 میلیارد نفر به خدمات مهم اجتماعی و اقتصادی دسترسی داشته باشند و این خدمات توسط بخش خصوصی و دولتی ارائه شود. این امکان نوآوری خصوصی را در پشت زیرساخت های عمومی فراهم می کند.

India Stack مجموعه ای از پروتکل ها یا استانداردهای باز را ایجاد کرد که توسط مؤسسات مربوطه اجرا می شود. این امر بخش خصوصی را برای نوآوری در مورد خدمات احراز هویت مانند Aadhaar، امضای دیجیتال یک سند، تسهیل پرداخت ها و به اشتراک گذاری داده ها با رضایت باز کرده است.

چنین خدماتی به افراد و کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند تا معاملات را بدون کاغذ انجام دهند. اینها همچنین منجر به ایجاد خدمات جدید در سراسر شرکت های مالی، بهداشتی و مخابراتی با استفاده از بلوک های اصلی شده است.

از قبل برنامه ریختن
Siddharth Shetty، همکار بنیاد iSPIRT، در توضیح آنچه که در آینده باید انتظار داشت، گفت: «تمرکز بر توانمندسازی داده‌ها برای افراد و کسب‌وکارهای کوچک و چگونگی تجلی آن وجود دارد. راه خود را به نقاط مختلف جهان باز کرده است. در هند به عنوان معماری توانمندسازی و حفاظت از داده ها عملیاتی شده است. این یک رویکرد فنی-حقوقی برای کنترل داده‌های افراد به افراد است. در اینجا داده ها کاملاً غیرمتمرکز و هویت آن کاملاً فدرال شده است. ما از شناسه متمرکز در سیستم استفاده نمی‌کنیم، زیرا دیدگاه اصلی ما این است که فرد باید بتواند با هم جمع شود و دید یکپارچه داشته باشد، اما هیچ‌کس در سیستم نباید نمای منحصربه‌فردی از نمایه شما داشته باشد. در پشت این پروتکل باز، می‌توانید حساب‌های خود را پیدا کنید، پیوند دهید و یک شناسه منحصربه‌فرد دریافت کنید.»

دموکراتیک کردن داده‌ها که از طریق این زیرساخت اتفاق می‌افتد، مقدار زیادی از نوآوری خصوصی را باز می‌کند، زیرا تمرکز را از خلق ارزش به پیش‌بینی تغییر می‌دهد. این در حال تبدیل شدن به یک همتای فناوری برای مقرراتی مانند مقررات عمومی حفاظت از داده ها (GDPR) است.

درک کالاهای عمومی دیجیتال
کالاهای عمومی دیجیتال نرم افزار منبع باز، داده ها، مدل های هوش مصنوعی، استانداردها و محتوایی هستند که به دستیابی به اهداف توسعه پایدار کمک می کنند. کشورها می‌توانند این نوع راه‌حل‌های عمومی را برای برآورده کردن نیازهای خاص خود، در زمینه خود، تطبیق دهند و از صفر شروع به امور کالاهای عمومی دیجیتال برای راه‌حل‌های هویتی و پلت‌فرم‌های پرداخت نکنند.

در توضیح این موضوع، لیو مارته نوردهاگ، رهبر مشترک، اتحادیه کالاهای عمومی دیجیتال، گفت: «این زیرمجموعه‌ای از فناوری‌های منبع باز است. راه‌های مختلفی وجود دارد که کالاهای عمومی دیجیتال برای کمک به مقیاس تأثیر به‌ویژه در شرکت‌های توسعه بین‌المللی ضروری هستند. برای هر کشوری بسیار پرهزینه است که راه‌حل داده‌ای خاص خود را توسعه دهد. در بین دولت‌ها در همه جا این حساب وجود دارد که حاکمیت دیجیتال به حفظ توانایی مدیریت تحول دیجیتال در کشور شما بستگی دارد.»

بنابراین، ایندیا استک چه کاری می‌تواند انجام دهد تا خیر اجتماعی در سراسر کشورها منتقل شود؟

هانری وردیه، سفیر امور دیجیتال، دولت فرانسه، گفت که وقتی دولت‌ها اهمیت دیجیتالی‌سازی را درک کنند، اوضاع بهتر می‌شود. نقش دولت ایجاد زیرساخت های عمومی، توانمندسازی شهروندان، پیشبرد اقتصاد و اجازه دادن به همگان برای نوآوری و ایجاد ارزش است. برای هماهنگی کشورها، باید انقلاب دیجیتال را درک کرد. اکثر کشورها اکوسیستم دیجیتالی ندارند. به غیر از هند، اروپا، ایالات متحده آمریکا، ژاپن و کره. شاید پنج یا شش کشور دیگر، اما ما در اقلیت هستیم.»

وردیه در پاسخ به این سوال که چه راه حل هیجان انگیزی در حال رخ دادن است که او را شگفت زده می کند، گفت که پتانسیل انقلاب دیجیتال نامحدود است و می تواند از هر جایی حاصل شود. به این فکر کنید که با داده های فلزی، هواشناسی یا آماری چه کاری می توانیم انجام دهیم. ما هرگز نمی توانیم مطمئن باشیم که چیز بزرگ بعدی از کجا می تواند ظاهر شود. در یک یادداشت شخصی، من می خواهم هوش مصنوعی زبان فرانسه را بفهمد تا مجبور نباشیم به زبان انگلیسی کار کنیم.