هند از توسعه دریای چین جنوبی ابراز نگرانی کرده و احترام به تمامیت ارضی را فراخوانده است

دهلی نو: هند روز شنبه ابراز نگرانی در مورد حوادث و اقدامات در دریای چین جنوبی (SCS) که باعث از بین رفتن اعتماد در منطقه می شود ، بر اهمیت پایبندی به قوانین بین المللی ، احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت و ترویج جهانی مبتنی بر قوانین تأکید کرد. سفارش در آنچه می تواند به عنوان پیام محجبه به چین پس از استقرار تهاجمی آن توصیف شود.

این نظرات توسط وزیر امور خارجه S. Jaishankar که به نمایندگی از هند در پانزدهمین اجلاس شرق آسیا (EAS) در روز شنبه ابراز شد. به همت نخست وزیر ویتنام ، نگوین ژوان پوچ ، نخست وزیر ویتنام به عنوان کرسی آسه آن ، ریاست اجلاس را بر عهده داشت. هجده کشور EAS در اجلاس مجازی شرکت کردند.

جایشانکار ، در سخنان خود ، مجدداً بر اهمیت EAS به عنوان مجمع رهبری شده توسط رهبران برای تبادل نظر در مورد موضوعات استراتژیک تأکید کرد. وی بر اساس بیانیه MEA که پس از اجلاس سران صادر شد ، از اهمیت پایبندی به قوانین بین المللی ، احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت و ترویج نظم جهانی مبتنی بر قوانین صحبت کرد.

در مورد COVID-19 ، وی رهبران EAS را در مورد پاسخ هند به بیماری همه گیر توضیح داد و تلاش های هند را برای حمایت از جامعه بین المللی برجسته کرد. وی تعهد نخست وزیر مودی را برای کمک به واکسن COVID در دسترس و مقرون به صرفه برای همه کشورها تکرار کرد.

وزیر همچنین به افزایش علاقه به هند و اقیانوس آرام به عنوان یک فضای دریایی یکپارچه و ارگانیک ، با آسه آن در مرکز آن اشاره کرد. وی از هم افزایی بین ASEAN Outlook و ابتکار عمل هند و اقیانوس آرام هند قدردانی کرد. هند در مورد سیاست های هندو-اقیانوس آرام که اخیراً توسط سایر کشورها اعلام شده بود ، به همان اندازه مثبت بود. به گفته جایشانکار ، اگر تعهد به همکاری بین المللی وجود داشته باشد ، هماهنگی در دیدگاه های مختلف هرگز چالشی نخواهد بود.

در دریای جنوب چین ، وی نسبت به اقدامات و حوادثی که باعث از بین رفتن اعتماد در منطقه می شود ابراز نگرانی کرد. وی اظهار داشت که مذاکرات مربوط به قانون رفتار نباید به منافع مشروع اشخاص ثالث خدشه وارد کند و باید کاملاً با UNCLOS سازگار باشد.

وی همچنین بر لزوم همکاری بین المللی بیشتر در جهان پس از COVID برای مقابله با چالش های عبور از مرزهای ملی مانند تروریسم ، تغییرات آب و هوا ، بیماری های همه گیر و غیره تأکید کرد.

در این اجلاس راه های تقویت بستر EAS و پاسخگویی بیشتر آن به چالش های پدیدار در پانزدهمین سالگرد بحث و گفتگوی Ha Noi تصویب شد. رهبران بر اهمیت همکاری در حصول اطمینان از دسترسی ایمن ، موثر و مقرون به صرفه به واکسن های COVID-19 تأکید کردند. آنها خواستار همکاری بیشتر برای باز نگه داشتن زنجیره های تأمین جهانی برای بهبود سریع و پایدار اقتصادی شدند.

موضوعات منطقه ای و بین المللی مانند دریای جنوب چین ، وضعیت شبه جزیره کره و ایالت راخین نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این اجلاس علاوه بر اعلامیه هائوئی ، چهار بیانیه رهبران دیگر در مورد پایداری دریایی نیز تصویب شد. پیشگیری و پاسخ به اپیدمی ها ؛ زنان ، صلح و امنیت و رشد مداوم اقتصاد منطقه ای.