نما: چگونه روابط هند و خلیج فارس در حال بازسازی اساسی هستند

در سال 2017 ، هنگامی که محمد بن زاید آل نهیان ، ولیعهد امارات ، از هواپیمای خود در دهلی نو سرنگون شد ، نارندرا مودی ، نخست وزیر ، پروتکل را برای گرفتن او با آغوش گرم شکست. دو سال بعد ، وی همین کار را با محمد بن سلمان ، ولیعهد عربستان سعودی کرد. اینها حوادث منفردی نیستند بلکه حاکی از یک تغییر اساسی در روابط هند و کشورهای حوزه خلیج فارس است که خطوط آن با رفاقت ، احترام متقابل و درجه بالایی از اعتماد تعریف می شود.

از نظر تاریخی ، تعاملات طی قرن ها بین کشورهای خلیج فارس و هند شامل بیان میراث مشترک و فرهنگ است که خود را در رشته های زندگی روزمره مردم می بیند. جدا از اینکه مکه و مدینه – مکانهای مقدس بسیاری از شهروندان ما – از نظر فیزیکی در آن منطقه واقع شده اند ، اسطوره ها ، زبانها ، ادیان ، غذا و معماری ما به روشهایی نفوذ کرده است که هنوز به طور کامل درک نشده اند ، یا اکتشاف

با این حال ، امروز رابطه بسیار فراتر از عملکرد تاریخی بودن ارگانیک پیش رفته است. در واقع ، در شش سال گذشته بیش از گذشته گذشته است. طبق دیدگاه مودی ، رهبری تلاش زیادی برای تقویت روابط با کشورهای منطقه خلیج فارس از طریق سیاست “نگاه به غرب” انجام داده است. با برخی از این کشورها ، روابط ما به سطح مشارکت استراتژیک ارتقا یافته است ، که سطح بالاتری از تعهد نسبت به روابط دو جانبه است و به طور کلی شامل گفتگوهای استراتژیک در بخشهای مختلف است اما اتحادهای رسمی نیست.

دهلی نو و ریاض شورای همکاری استراتژیک را در سطح نخست وزیر ما و ولیعهد سعودی تاسیس کرده اند. امارات متحده عربی همچنین رابطه استراتژیک خود را با گروه های وزیری سطح بالا که این رابطه را هدایت می کنند ، به میزان قابل توجهی ارتقا می دهد. دو عنصر تعامل تجاری فشرده در برابر کالاها و مردم ، و تماس شخصی رهبران ارشد مربوطه ، این روابط را به وضعیت فعلی رسانده است.

امارات و عربستان سعودی به ترتیب سومین و چهارمین شریک تجاری هند هستند. در تعامل اقتصادی دوجانبه ما افزایش قابل ملاحظه ای در م investmentلفه سرمایه گذاری داشته ایم – اعلامیه های عمده شامل سرمایه گذاری بالقوه 100 میلیارد دلاری توسط ریاض در زمینه های انرژی ، پالایش ، پتروشیمی ، زیرساخت ها ، کشاورزی ، مواد معدنی و معدن است. در همین حال ، امارات متحده عربی در 10 منبع اصلی ورود مستقیم خارجی به هند قرار دارد.

پراکندگی گسترده هند در منطقه خلیج فارس ، که بیش از 8.5 میلیون هندی تخمین زده می شود ، به عنوان یک ارتباط مهم در روابط دو جانبه ما نقش دارد. در حالی که هند از ورودی عظیم حواله ها بهره می برد ، که در سال 2018 حدود 50 میلیارد دلار از کشورهای حوزه خلیج فارس برآورد شده است ، کشورهای میزبان از داشتن یک جمعیت کارگر ماهر در اختیار دارند. در نتیجه ، تغییر چشمگیری در رویکرد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نسبت به حساسیت های دیاسپورای هند – چه از نظر فرهنگی و چه از نظر تعاملات اجتماعی آنها ، صورت گرفته است. به عنوان مثال اجازه ساخت معبد هندو در امارات متحده عربی نشانه این روند است.

با این حال ، ستون فقرات تجارت و سرمایه گذاری بخش هیدروکربن بوده است. برای سالهای 2019-2099 ، تجارت هیدروکربن هند با این منطقه 62 میلیارد دلار ارزش داشت که 36٪ از کل تجارت هیدروکربن است.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی ممکن است در مرحله بعدی برنامه ذخایر استراتژیک نفت (SPR) در هند با ما شریک شوند. همچنین ، در یک توافقنامه تاریخی ، در جریان سفر مودی به امارات متحده عربی ، به یک کنسرسیوم از شرکت های نفتی هند 10٪ امتیاز امتیاز دریای زاکوم سفلی ابوظبی اعطا شد.

در آگوست 2015 ، مودی اولین نخست وزیر هند بود که طی 30 سال از امارات بازدید کرده است ، که در سالهای 2018 و 2019 مجددا از آن بازدید کرد. در آخرین بازدید خود ، وی به پاس قدردانی از نقش خود ، نشان زاید ، بالاترین نشان مدنی امارات را دریافت کرد. در بهبود روابط بین دو کشور سه سال قبل ، او جایزه پادشاه عبدالعزیز ساش عربستان سعودی و پادشاه شاه حمد رنسانس ، سومین مرتبه عالی غیرنظامی بحرین در سال 2019 را دریافت کرد. مودی با بازدیدهای پررنگ از عربستان سعودی عربستان ، قطر ، عمان ، ایران و بحرین که به دنبال آنها سفر بزرگان خلیج فارس به دهلی نو انجام شد.

هنگامی که یکی از بزرگترین رهبران منطقه ، شیخ صباح آل احمد الجابر الصباح ، امیر کویت ، در ماه سپتامبر درگذشت ، دولت هند عزای یک روز دولتی را در سراسر کشور اعلام کرد – حرکتی که بسیار در کویت قدردانی می شود. این ارتباط شخصی بین رهبران عالی در بحرانی که در سطح جهانی پس از همه گیری بیماری Covid-19 ایجاد شد ، سودهای کلانی پرداخت کرد.

هند از تأمین بی وقفه دارو ، غذا و سایر اقلام ضروری به منطقه خلیج فارس اطمینان حاصل کرد و همچنین استقرار حدود 6000 متخصص بهداشت هند به چندین کشور حوزه خلیج فارس را در میان محاصره نیازهای بهداشتی شهروندان خود تسهیل کرد. در آوریل 2020 ، هند یک تیم واکنش سریع 15 نفره برای ایجاد ظرفیت و به اشتراک گذاشتن تجربه در زمینه مقابله با بیماری همه گیر به کویت فرستاد.

هند به عنوان یک “داروخانه جهانی” ظهور کرده است که همچنین نیازهای منطقه خلیج فارس را تأمین می کند. به نوبه خود ، امارات متحده عربی برای نیاز فوری ما در طی اوج شیوع بیماری LPG برای یک طرح جدید اعلام شده توسط مودی مبنی بر تأمین سه بار مجدد به خانواده های BPL بدون هزینه ، از ما پشتیبانی کرد. در ماه های همه گیر ، همه کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار مراقب هندی ها در کشور خود بودند و بازگشت منظم به هند را برای کسانی که می خواستند انجام دهند ، تضمین می کردند.

منطقه خلیج فارس یک شریک قابل اعتماد برای امنیت انرژی برای هند است در حالی که هند امنیت غذایی را در منطقه تقویت می کند. با این حال ، رابطه ما فراتر از ارزش معاملاتی صرف حرکت کرده است. نخست وزیر مودی و رهبری خلیج فارس در حال بازسازی یک ارتباط تمدنی هستند که در طول سالها زنگ زده بود.

نویسنده وزیر اتحادیه نفت و گاز طبیعی و فولاد است. دیدگاه های بیان شده شخصی است.