نظرسنجی: تورم هند احتمالاً در آوریل به پایین‌ترین حد خود در 18 ماه گذشته رسیده است

نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان نشان داد که تورم مصرف کننده هند در ماه آوریل با تعدیل افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت، احتمالاً به کمترین میزان در 18 ماه گذشته رسیده است و آن را برای دومین ماه متوالی زیر سقف تحمل بانک مرکزی هند نگه داشته است.

انتظار می رفت تورم مواد غذایی که تقریباً نیمی از کل سبد قیمت مصرف کننده را تشکیل می دهد، در ماه آوریل دوباره کاهش یابد، زیرا افزایش قیمت غلات و روغن های خوراکی کاهش یافت.

بر اساس نظرسنجی رویترز از 53 اقتصاددان در 8 تا 9 می، تورم که با تغییر سالانه شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) اندازه‌گیری می‌شود، پیش‌بینی می‌شود که از 5.66 درصد در ماه مارس به 4.80 درصد در آوریل کاهش یابد.

پیش‌بینی‌ها از 4.40% تا 5.80% بود و پاسخ‌دهندگان انتظار داشتند که تورم برای دومین ماه متوالی کمتر از حد بالای تحمل 6.00% RBI باقی بماند.

رادیکا رائو، اقتصاددان ارشد در بانک دی بی اس، می نویسد: “تورم مواد غذایی در این ماه بسیار متفاوت بود، غلات و سبزیجات کاهش یافت، در حالی که حبوبات و شیر افزایش یافتند. قیمت های پایین انرژی همچنان به اجزای سوخت فیلتر می شود.”

“با کاهش تورم در کنار هسته (تورم)، RBI احتمالا در یک مکث طولانی باقی می ماند.”

با این حال، بر اساس یک نظرسنجی جداگانه، انتظار می رود تورم در سه ماهه آینده بسیار بالاتر از هدف میان مدت RBI یعنی 4.0 درصد باقی بماند. میانگین آن برای سال مالی جاری 5.3 درصد و برای سال آینده 5.0 درصد خواهد بود. RBI که در نشست آوریل نرخ بهره اصلی خود را بدون تغییر در 6.50 درصد نگه داشت، پیش‌بینی می‌شد که این توقف را حداقل تا پایان سال جاری تمدید کند و به چرخه انقباض بانک مرکزی پایان دهد.

Upasna Bhardwaj، اقتصاددان ارشد در بانک Kotak Mahindra، گفت: “ما به دنبال این هستیم که آوریل و مه پایین ترین نرخ تورم هستند و سپس شاهد حرکت اندک صعودی بالای 5.0٪ هستیم، اگرچه کمتر از 6.0٪ RBI”.

“در کوتاه مدت از نظر تورم راحت به نظر می رسد. اما در نهایت RBI باید نرخ های واقعی خود را بالاتر از 1% هدف قرار دهد. برای اینکه این نرخ پایدار بماند، آنها باید در حال توقف باشند. چرخه کاهش نرخ در این لحظه. ممکن است کمی زودرس باشد.”

این نظرسنجی همچنین نشان داد که تورم قیمت عمده فروشی که تغییر قیمت تولیدکننده را اندازه‌گیری می‌کند، احتمالاً در ماه گذشته نسبت به سال گذشته به -0.20 درصد کاهش یافته است.