میانمار: کارشناس سازمان ملل می گوید روسیه و چین کمک های مرگباری به ارتش میانمار ارسال می کنند

یک کارشناس سازمان ملل روز چهارشنبه در گزارش جدیدی که از روسیه و چین برای کمک به کمپین مرگبار حکومت نظامی برای سرکوب مخالفانش دعوت می کند، گفت: ارتش میانمار از زمان کودتا در فوریه 2021 حداقل یک میلیارد دلار سلاح و سایر مواد وارد کرده است.

از زمانی که ارتش قدرت را به دست گرفت و رهبران دموکراتیک را به زندان انداخت، برخی از مخالفان حکومت نظامی در جاهایی به شورشیان اقلیت قومی پیوستند، و ارتش با حملات هوایی و سلاح های سنگین، از جمله در مناطق غیرنظامی، پاسخ داد.

هلیکوپتر Mi-35 ساخت روسیه، جت های جنگنده MiG-29 و هواپیماهای سبک Yak-130، و جت های چینی K-8، اغلب برای انجام حملات هوایی که مدارس، مراکز درمانی، منازل و سایر مکان های غیرنظامی را هدف قرار داده اند، استفاده شده اند. در گزارش تام اندروز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در میانمار آمده است.

در این گزارش آمده است که یک حمله به یک تجمع روستایی که توسط مخالفان ارتش در منطقه ساگاینگ در 11 آوریل سازماندهی شده بود، دست کم 160 نفر از جمله نزدیک به 40 کودک را کشت.

ارتش میانمار می گوید که شورشیان را هدف قرار می دهد و پس از حمله ساگاینگ گفت که هر غیرنظامی کشته شده احتمالاً حامی مخالفانی بوده اند که آن ها آنها را “تروریست” می نامد.

اندروز در بیانیه‌ای گفت: «خبر خوب این است که ما اکنون می‌دانیم چه کسی این سلاح‌ها را تامین می‌کند و حوزه‌های قضایی که در آن فعالیت می‌کنند،» و از اعضای سازمان ملل خواست تا با ممنوعیت کامل تسلیحات، «افزایش و توقف جریان تسلیحات را ادامه دهند». انتقال به ارتش میانمار، اجرای ممنوعیت های موجود و تحریم های هماهنگ.

این کارشناس سازمان ملل از داده های تجاری برای جزئیات انتقال تسلیحات و سایر کالاها، از جمله مواد خام برای تولید تسلیحات داخلی میانمار، به ارتش از زمان کودتا به ارزش 406 میلیون دلار از روسیه و 267 میلیون دلار از چین، از جمله از نهادهای دولتی در هر دو کشور استفاده کرد. . نهادهای دولتی در هند نیز حجم کمتری از نقل و انتقالات را انجام دادند و شرکت هایی در سنگاپور، هند و تایلند نیز در انتقال به ارتش مشارکت داشتند.

در این گزارش آمده است که حدود 227 میلیون دلار مواد از Rosoboronexport، صادرکننده تسلیحات دولتی مسکو، که جت‌های جنگنده SU-30، تدارکات جت‌های MiG-29 و سیستم‌های پرتاب موشک را به میانمار منتقل کرده است.

در این بیانیه آمده است که سایر شرکت های روسی طیف وسیعی از ابزارها، تجهیزات و قطعات یدکی را برای سیستم های تسلیحاتی ارائه شده توسط روسیه فراهم کرده اند.

در این گزارش آمده است: تسلیحات ارائه شده توسط تامین کنندگان روسی برای ارتکاب جنایات جنگی احتمالی و جنایات علیه بشریت در میانمار استفاده شده است.

اندروز گفت که قبل از انتشار، یافته های خود را به کشورهایی که در گزارش ذکر شده است، آگاه کرده است.