ممکن است مرکز شاهد یک جهش بزرگ در سود سهام RBI در سال مالی 24 باشد

ممکن است مرکز شاهد یک جهش بزرگ در سود سهام RBI در سال مالی 24 باشد

این مرکز احتمالاً از طریق دریافت سود سهام سالانه از بانک مرکزی هند (RBI) سودهای بادآورده ای به دست خواهد آورد، که تخمین زده می شود پس از افزایش سیاست، سود قابل توجهی را در تجارت ارز خارجی و وام دادن به سیستم بانکی محلی به دست آورد. نرخ ها و تخلیه نقدینگی وام دهندگان را بر آن داشت تا بیشتر از RBI وام بگیرند.

بودجه دریافتی 48000 کرور روپیه در سال مالی 24 از طریق کل سود سهام بانک های بخش دولتی و RBI برآورد کرده است.

گاورا سنگوپتا، اقتصاددان هندی IDFC First Bank، در گزارش اخیر خود گفت: «با توجه به سطوح بالای فروش دلار و نیازهای اندک ذخیره، انتظار می‌رود سود سهام RBI از برآوردهای بودجه فراتر رود». “ما تخمین می زنیم که سود سهام از RBI می تواند بین 70000 روپیه تا 80000 کرور باشد. سود سهام RBI بهتر از حد انتظار برخی از خطرات ناشی از جمع آوری درآمدهای مالیاتی را متعادل می کند، از رشد تولید ناخالص داخلی اسمی کمتر از بودجه.” برای سال مالی 22، بانک مرکزی مازاد 30307 کرور روپیه را به مرکز انتقال داده بود.

ترکیب سود حاصل از فروش ارز خارجی و بهره وام به سیستم بانکی محلی ممکن است بیش از حد ضررهای بازار به پرتفوی اوراق قرضه را جبران کند – چه محلی و چه در خارج از کشور. ارزیابی مبادلات ارزی با هزینه‌های تاریخی می‌تواند به بانک مرکزی کمک کند که در ماه آوریل تا فوریه سال مالی 23، 206 میلیارد دلار ناخالص فروخت که از 96 میلیارد دلار در سال مالی قبلی بیشتر بود.

چارچوب حسابداری بازنگری شده بانک مرکزی، همانطور که کمیته ای به ریاست بیمال جالان، فرماندار سابق پیشنهاد و در سال 2019 به تصویب رسید، تصریح می کند که رویه حسابداری عملیات فارکس با هزینه های تاریخی در مقابل رویه قبلی هزینه های هفته به هفته مرتبط باشد.

میانگین هزینه تاریخی خرید دلاری حدود 63 روپیه در هر واحد برآورد شده است. اما قیمت بازاری که RBI با آن دلار فروخت، در طول سال به طور متوسط ​​80 روپیه بود. RBI در سال مالی 22 68990 کرور از مبادلات ارزی خود شامل فروش ناخالص دلاری 96 میلیارد دلاری کسب کرده بود. از این رو، درآمد حاصل از فروش بیش از 200 میلیارد دلار پس از تعدیل خریدهای دلاری در طول سال و سایر سوآپ ها و معاملات آتی می تواند قابل توجه باشد.

راهول باجوریا، رئیس EM آسیا، گفت: «بنابراین مقدار کل ارز فروخته شده در برابر کل خریداری شده زیاد است، و RBI احتمالاً فضایی برای پرداخت سود سهام از نیاز کمتر به کفایت سرمایه و سود حاصل از معاملات فارکس پیدا خواهد کرد. سابق چین)، تحقیقات اقتصادی، سرمایه بارکلیز.

به گفته مادان سبنویس، اقتصاددان ارشد بانک بارودا، افزایش سود سهام نیز می تواند به دلیل نرخ بهره بالاتر در طول سال باشد و RBI در حالت repo معکوس قرار داشت.

همچنین انتظار نمی رود که درآمد بهره در دارایی اوراق قرضه و تسهیلات تعدیل نقدینگی (LAF) به میزان قابل توجهی بالاتر باشد. اما اعطای وام به بانک‌ها در پنجره‌های مختلف ممکن است درآمد بهره بیشتری را به همراه داشته باشد زیرا نرخ‌های رپوی معیاری که در مقابل آن به بانک‌ها وام می‌دهد در طول سال 2.5 واحد درصد افزایش یافته است.

وام ها و پیش پرداخت های معوق به بانک های تجاری به تنهایی 1.65 میلیون روپیه کرور است – 70000 کرور روپیه در سال مالی 23 بیشتر است. علاوه بر این، 1.11 میلیون روپیه بیشتر در معرض سایر نهادها قرار دارد یا 30000 روپیه بیشتر از سال قبل. این می تواند منجر به افزایش شدید درآمدهای بهره از وام ها و پیش پرداخت ها برای بانک مرکزی شود. در سال مالی 22، RBI 1500 کرور از وام‌های داخلی و پیش‌پرداخت‌های پرتفویی معادل 1.3 میلیون روپیه به دست آورده بود.