ممکن است تولید سیب به دلیل باران های غیر فصلی و بارش برف به نصف کاهش یابد. محدودیت واردات برای حفظ قیمت ها

باران‌های غیر فصلی، بارش برف تا پایان آوریل و کاهش دما به 7 تا 8 درجه سانتی‌گراد بر محصول سیب در هیماچال پرادش، اوتاراکند و جامو و کشمیر تأثیر گذاشته است و کشاورزان تخمین می‌زنند که تولید این محصول نسبت به سال گذشته به نصف کاهش یابد.

قیمت سیب‌های کشت‌شده در کشور احتمالا ثابت باقی می‌ماند زیرا دولت سقف واردات سیب از ایران را 50 روپیه در هر کیلوگرم تعیین کرده است. پیش از این هر کیلوگرم سیب از ایران بین 17 تا 20 روپیه وارد می شد.

همچنین زلزله شدید ماه مارس سال جاری در ترکیه باعث اختلال در عرضه سیب ترکی به هند شد.

راویندر چاوهان، رئیس انجمن پرورش دهندگان سیب هند گفت: “ما امسال انتظار محصول خوبی را داشتیم، اما باران های غیر فصلی همراه با بارش برف تا پایان آوریل احتمالاً تولید سیب هیماچال پرادش، بزرگترین تولید کننده سیب را به 1.5 کرور کاهش می دهد. جعبه (هر جعبه به وزن 22 کیلوگرم) از جعبه های 3 کرور تولید شده در سال گذشته. وضعیت در اوتاراکند و جامو و کشمیر نیز به همین منوال است.

محصول سیب در زمان گلدهی به دمای 20 درجه سانتیگراد نیاز دارد. اما امسال دما به 7 تا 8 درجه سانتیگراد کاهش یافته است و در نتیجه بر گلدهی محصول تأثیر می گذارد. محصول جدید سیب بین ماه اوت تا اکتبر برداشت خواهد شد.

تقاضا برای سیب از هیماچال پرادش و جامو و کشمیر در حال حاضر 30 درصد افزایش یافته است زیرا سیب های ترکیه ای که بازار هند را سیل کرده اند به دلیل زلزله متوقف شده است. قیمت سیب نیز با افزایش 25 درصدی مواجه شده است که باعث تسکین تولیدکنندگان داخلی شده است، زیرا با رقابت شدید سیب های ترکیه مواجه شده اند.
عرضه سیب ایرانی نیز به دلیل تداوم اعتراضات در کشور ضربه خورده است. یک واردکننده میوه گفت: وضعیت اقتصاد ایران نیز بهم ریخته است که این خود دلیلی بر کاهش صادرات کشور است.

چاوهان گفت که قیمت یک جعبه سیب که حدود 24 کیلوگرم سیب را تشکیل می دهد در سال گذشته به قیمت 2000 روپیه فروخته می شد. امسال قیمت ها به 2500 روپیه در هر کیلوگرم رسیده است.
در حالی که هیماچال پرادش سالانه 3 کرور جعبه سیب تولید می کند، جامو و کشمیر 14 کرور جعبه سیب تولید می کند. تقریباً 15 تا 16 هزار تولیدکننده سیب در این دو منطقه برای امرار معاش به تولید خود وابسته هستند.