لویزویل: کارمند بانک لوئیزویل حمله ای را پخش مستقیم کرد که 5 نفر را کشت

به گفته مقامات، کارمند بانک لوئیزویل که به تفنگ مسلح شده بود، صبح روز دوشنبه در محل کارش تیراندازی کرد و پنج نفر – از جمله یکی از دوستان نزدیک فرماندار کنتاکی – را در حین پخش زنده این حمله در اینستاگرام کشتند. ژاکلین گوین-ویلاروئل، رئیس اداره پلیس مترو لوئیزویل گفت که پلیس در حالی که هنوز در داخل بانک ملی قدیمی شلیک می‌شد، به محل رسید و تیرانداز را در یک تبادل گلوله کشت. کریگ گرینبرگ، شهردار شهر، این حمله را “عمل شیطانی خشونت هدفمند” خواند.

این تیراندازی، پانزدهمین کشتار جمعی در این کشور در سال جاری، تنها دو هفته پس از آن رخ می دهد که دانش آموز سابق سه کودک و سه بزرگسال را در مدرسه ابتدایی مسیحی در نشویل، تنسی، در 260 کیلومتری جنوب، کشت. فرماندار آن ایالت و همسرش نیز دوستانی داشتند که در آن تیراندازی کشته شدند.

در لوئیزویل، رئیس عامل تیراندازی را کانر استورجن 25 ساله شناسایی کرد که به گفته او در جریان این حمله پخش مستقیم داشت.

او گفت: “این غم انگیز است که بدانیم آن حادثه آنجا بوده و دستگیر شده است.”

متا، شرکت مالک فیس بوک و اینستاگرام، در بیانیه ای اعلام کرد که “به سرعت پخش زنده این حادثه غم انگیز صبح امروز را حذف کرده است.”

شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی در چند سال گذشته قوانین سخت‌تری را برای منع محتوای خشونت‌آمیز و افراطی وضع کرده‌اند. آنها سیستم‌هایی را برای حذف پست‌ها و جریان‌هایی که این محدودیت‌ها را نقض می‌کنند راه‌اندازی کرده‌اند، اما مطالب تکان‌دهنده‌ای مانند تیراندازی در لوئیزویل همچنان از بین می‌رود و قانون‌گذاران و دیگر منتقدان را وادار می‌کند تا صنعت فناوری را به دلیل پادمان‌های لغزنده و سیاست‌های اعتدال مورد انتقاد قرار دهند.

هدر فونتین، سخنگوی بیمارستان دانشگاه لوئیزویل در ایمیلی گفت: نه نفر از جمله دو افسر پلیس به دلیل جراحات ناشی از تیراندازی در لوئیزویل تحت درمان قرار گرفتند. پلیس دوشنبه شب اعلام کرد که یکی از مجروحان که دیانا اکرت 57 ساله نام داشت، بعدا جان باخت.

یکی از افسران مجروح، نیکولاس ویلت 26 ساله، در 31 مارس از آکادمی پلیس فارغ التحصیل شد.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: وضعیت وی پس از اصابت گلوله به سر و انجام عمل جراحی وخیم است. حداقل سه بیمار مرخص شده بودند.

اندی بشیر، فرماندار کنتاکی گفت که یکی از نزدیکترین دوستان خود را در تیراندازی از دست داده است – تامی الیوت – در ساختمانی نه چندان دور از پارک لیگ کوچک لوئیزویل اسلاگر فیلد و پارک واترفرانت.

بشیر در حالی که صدایش از احساس می لرزید، گفت: “تامی الیوت به من کمک کرد حرفه وکالتم را بسازم، به من کمک کرد فرماندار شوم، به من توصیه کرد که پدر خوبی باشم.”

او یکی از افرادی است که در دنیا بیشتر با او صحبت می‌کردم و به ندرت درباره شغلم صحبت می‌کردیم. او دوستی باورنکردنی بود.

به گفته پلیس، جاش باریک، جیم تات و جولیانا فارمر نیز در این تیراندازی کشته شدند.

فرماندار گفت: “اینها افراد غیرقابل جایگزین و شگفت انگیزی هستند که یک عمل خشونت آمیز وحشتناک از وجود همه ما جدا شد.”

این دومین باری بود که بشار از زمان استاندار شدن شخصاً تحت تأثیر یک فاجعه جمعی قرار گرفت.

در اواخر سال 2021، یکی از شهرهایی که توسط گردبادهایی که کنتاکی را درنوردید، داوسون اسپرینگز، زادگاه پدر بشیر، فرماندار سابق کنتاکی، استیو بشیر بود. اندی بشیر در دوران کودکی به دفعات از داوسن اسپرینگز بازدید می‌کرد و احساساتی درباره زادگاه پدرش صحبت می‌کرد.

بشیر در حالی صحبت کرد که تحقیقات در لوئیزویل ادامه داشت و پلیس در جستجوی انگیزه بود.

بازرسان صحنه جرم را می‌توان دید که سوراخ‌های گلوله‌های متعددی را در پنجره‌های نزدیک درب ورودی بانک علامت‌گذاری کرده و از آنها عکس می‌گرفتند.

به عنوان بخشی از تحقیقات، پلیس به محله ای که مظنون در آن زندگی می کرد، در حدود 5 مایلی (8 کیلومتری) جنوب تیراندازی مرکز شهر رفت.

در حالی که افسران فدرال و محلی با ساکنان صحبت می کردند، خیابان مسدود شد. یکی از خانه ها با نوار احتیاط محصور شده بود. کامی کوپر، که در این محله زندگی می‌کند، گفت که به یاد نمی‌آورد تا به حال با مظنون ملاقات کرده باشد، اما گفت که زندگی در همان خیابان با کسی که می‌توانست چنین کاری را انجام دهد، احساس ناراحت‌کننده‌ای است.

کوپر گفت: “من تقریباً لال هستم. شما آن را در اخبار می بینید اما نه در خانه.” باورنکردنی است، ممکن است اینجا اتفاق بیفتد، کسی در خیابان من.

مردی که در جریان تیراندازی از ساختمان متواری شد به شبکه تلویزیونی WHAS-TV گفت که تیرانداز با یک تفنگ بلند در اتاق کنفرانس در پشت طبقه اول ساختمان تیراندازی کرد.

او با اشاره به پیراهن خود به ایستگاه خبری گفت: “هر کس کنار من بود تیر خورد – از آن خون بر من ریخته شد.” او گفت که به اتاق استراحت فرار کرده و در را بست.

پل هامفری معاون رئیس پلیس گفت که اقدامات ماموران پلیس بدون شک جان افراد را نجات داده است.

وی گفت: این یک رویداد غم انگیز است. اما این پاسخ قهرمانانه افسران بود که اطمینان حاصل کرد که بیشتر از آنچه اتفاق افتاده زخمی نمی شود.»

پلیس گفت که تنها چند ساعت بعد و چند بلوک دورتر، یک تیراندازی نامربوط یک مرد را کشت و یک زن را در خارج از یک کالج محلی زخمی کرد.

بر اساس پایگاه داده کشتار دسته جمعی که توسط آسوشیتدپرس و یو اس ای تودی با همکاری دانشگاه نورث ایسترن نگهداری می شود، 15 تیراندازی جمعی امسال بیشترین تعداد تیراندازی در 100 روز اول سال از سال 2009 است، زمانی که 16 مورد تا 10 آوریل رخ داده است.

با بازگشت به سال 2006، اولین سالی که داده‌ها برای آن جمع‌آوری شده است، سال‌هایی که بیشترین کشتار جمعی را داشتند، سال‌های 2019 و 2022 بودند، با 45 و 42 کشتار جمعی در کل سال تقویمی. سرعت در سال 2009 در اواخر سال کاهش یافت و 32 قتل عام در آن سال ثبت شد.