قانون اساسی سنت ها را شکسته است: دادگاه عالی در مورد ازدواج همجنس گرایان

SC روز سه شنبه هنگام رسیدگی به پرونده ازدواج همجنس گرایان گفت که قانون اساسی “سنت شکن” بوده است. در سخنانی برای دادگاه قانون اساسی متشکل از CJI DY Chandrachud و قاضی‌های Sanjay Kishan Kaul، Hima Kohli، PS Narasimha و S Ravindra Bhat گفت: لحظه‌ای که شخص به سنت می‌آورد، “قانون اساسی خود یک سنت شکن است”.

“ما تا آنجا پیش رفتیم که دست نخوردگی را مغایر قانون اساسی بدانیم. فکر نمی‌کنم هیچ قانون اساسی دیگری این را بگوید. سنت‌ها به اندازه‌ای که وجود دارند وجود دارند. اما در عین حال، اجازه دهید به این واقعیت که مفهوم ازدواج زنده است، زنده باشیم. قاضی بات گفت: تکامل یافته است.

راکش دوویدی، وکیل ارشد مدافع، به نمایندگی از یکی از پاسخ دهندگان، استدلال کرد که موضوع بحث برانگیز قانونی کردن ازدواج های همجنس گرا بهتر است به پارلمان سپرده شود. هنگامی که دوویدی اظهار داشت که زوج‌های دگرجنس‌گرا حق دارند طبق قانون، عرف و مذهب شخصی خود ازدواج کنند، عادل بات بر این واقعیت تأکید کرد که حتی ازدواج‌های بین طبقاتی نیز به طور سنتی مجاز نیست. اما با گذشت زمان زمینه ازدواج تغییر کرده است. CJI گفت که عناصر اصلی ازدواج توسط ارزش های قانون اساسی محافظت می شود.