غول خرده فروشی فرانسوی برای ارائه مرخصی قاعدگی

غول سوپرمارکت فرانسوی Carrefour روز چهارشنبه اعلام کرد که به کارمندان زن این امکان را می دهد که در صورت ابتلا به آندومتریوز، یک بیماری پزشکی که می تواند باعث گرفتگی بیش از حد پریود شود، روزهای مرخصی بگیرند.

این اقدام جدیدترین اقدامی است که به زنان اجازه مرخصی بیشتر در کشوری می دهد که مرخصی قاعدگی با حقوق هنوز به ابتکار عمل فردی کارفرمایان بستگی دارد.

از هر ده زن در سراسر جهان یک نفر از آندومتریوز رنج می‌برد، بیماری مزمنی که در آن بافتی شبیه به پوشش داخلی رحم در خارج از رحم رشد می‌کند.

کارفور گفت: «برای بهبود حقوق زنان و برابری در محل کار، ما تصمیم گرفتیم… 12 روز (یک سال) مرخصی به زنان مبتلا به آندومتریوز بدهیم.

زنان می توانند پس از ارائه گواهی پزشکی مبنی بر اینکه از این بیماری رنج می برند، یک روز در ماه مرخصی داشته باشند.

کارفور همچنین به زنانی که سقط جنین داشته اند سه روز مهلت می دهد.

و به زنانی که تحت انتقال جنین به عنوان بخشی از بارداری با کمک پزشکی قرار می گیرند، یک روز مرخصی می دهد. این شرکت که سوپرمارکت‌هایی در سراسر جهان دارد، گفت که این اقدامات در حال حاضر فقط برای کارگران فرانسه اعمال می‌شود.

اما الکساندر بومپارد، مدیر عامل شرکت، گفت که امیدوار است این تصمیم “اثر دومینویی” داشته باشد، که شرکت های دیگر آن را کپی کنند.

شهرداری سن اوئن، در شمال پاریس، ماه گذشته اولین شهرداری در فرانسه شد که به زنان اجازه می دهد در صورتی که از بیماری های مرتبط با چرخه قاعدگی خود رنج می برند، از جمله اندومتریوز، دو روز در ماه مرخصی بگیرند.

در ماه فوریه، اسپانیا اولین کشور اروپایی بود که قانونی را تصویب کرد که اجازه مرخصی قاعدگی با حقوق را می دهد.

قوانین مشابهی در اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و زامبیا وجود دارد، اما به درجات مختلف اعمال می شود و روزهای تعطیل همیشه پاداشی ندارند.