علائم کووید طولانی مدت حتی پس از دو سال ادامه می یابد: مطالعه

یک مطالعه شیوع بالایی از مشکلات سلامتی ناشی از کووید-19 را در افراد حتی بیش از دو سال پس از ابتلا به این بیماری نشان داده است.

بر اساس مطالعه سوئدی منتشر شده در Lancet، علیرغم برخی بهبودها در طول زمان، محققان دریافتند که علائم شناختی، عضلانی و خستگی مداوم بر زندگی روزمره تعداد زیادی از افرادی که حتی دو سال پس از ابتلا به کووید-19 مبتلا شده‌اند، تأثیر می‌گذارد. در واقع، این مطالعه نشان می‌دهد که بسیاری از کسانی که به دلیل عفونت حاد مرخصی استعلاجی گرفته‌اند، نمی‌توانند به سر کار بازگردند.

با هدف تعیین بهبودی طولانی مدت در بین بیماران 24 ماه پس از بستری شدن در بیمارستان، پیگیری دو ساله بیماران مبتلا به بیماری پس از کووید-19 در سوئد “شیوع بالای علائم پایدار و نیاز به پیگیری طولانی مدت را نشان داد. بهبود و توانبخشی پس از ابتلا به کووید-19»، در این بیانیه آمده است.

از 165 نفر در این مطالعه، 21 درصد (35) به دلایل مختلف در دوره میانی مجدداً در بیمارستان بستری شده بودند. این مطالعه گفت که اکثر بیماران (139/165، 84٪) مشکلات مداوم را گزارش کردند که بر زندگی روزمره در 24 ماهگی تأثیر می گذارد.

در حالی که محققان شاهد بهبود قابل توجهی در شیوع و شدت برخی از علائم بودند، علائم شناختی، حسی-حرکتی و خستگی شایع ترین علائم ماندگار در 24 ماهگی بودند.

این مطالعه نشان داد که هیچ تفاوت واضحی بین افراد تحت درمان در بخش مراقبت های ویژه (ICU) و افراد غیر تحت درمان مشاهده نشد.

به طور قابل توجهی، این مطالعه گفت که تقریباً نیمی از کسانی که پس از چهار ماه در مرخصی استعلاجی مربوط به شرایط پس از کووید (PCCs) بودند، حتی پس از 24 ماه در مرخصی استعلاجی بودند. این اولین مطالعه از نوع است که نتایج دو ساله را گزارش می‌کند. در بیماران مبتلا به PCC پس از بستری شدن در بیمارستان کووید-19.

در این مطالعه آمده است: “مطالعات کمی اثرات سلامتی درازمدت کووید-19 را گزارش کرده اند. مطالعه کووید-19 لینکوپینگ مبتنی بر جمعیت منطقه ای شامل همه بیماران بستری شده به دلیل کووید-19 در طول موج اول همه گیری بود.”