عربستان سعودی در ازای آتش بس به دنبال منطقه حائل با یمن است: منابع

دوبی: سه منبع مطلع از این موضوع گفتند: عربستان سعودی در گفتگوهای سطح بالای کانال پشت به عربستان سعودی به حوثی های یمن گفته است که اگر گروه همسو با ایران با یک منطقه حائل در مرزهای پادشاهی موافقت کند ، پیشنهاد سازمان ملل برای آتش بس سراسری را امضا خواهد کرد.

اگر معامله ای انجام شود ، این بزرگترین موفقیت در تلاش برای دستیابی به یک توافق سیاسی از زمان آغاز درگیری است – که به عنوان جنگ نیابتی بین دشمنان سابق عربستان سعودی و ایران آغاز می شود – در سال 2014.

جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده ، در مبارزات انتخاباتی خود متعهد شد فروش سلاح به عربستان سعودی ، بزرگترین خریدار سلاح های آمریکایی در خاورمیانه را متوقف کند تا ریاض را تحت فشار قرار دهد تا جنگی را که باعث بدترین بحران انسانی جهان شده است ، خاتمه دهد.

این منابع گفتند ، حوثی ها که شمال یمن و بزرگترین مناطق پرجمعیت آن را کنترل می کنند ، اگر رئیس جمهور دونالد ترامپ قبل از ترک مقام خود تهدیداتی را برای تعیین آنها به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی (FTO) انجام دهد ، تمایل کمتری به همکاری با عربستان سعودی دارند.

واشنگتن و ریاض گروه یمنی را گسترش نفوذ ایران در منطقه می دانند.

سخنگوی ائتلاف به رهبری سعودی و سخنگوی حوثی ها به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

به گفته دو منبع ، اخیراً دو طرف با مباحثه مجازی ، سطح نمایندگی خود را در این مذاکرات با محمد عبدالسلام ، مذاکره کننده اصلی حوثی ها و یک مقام ارشد سعودی بالا بردند.

این منابع گفتند: ریاض خواستار تضمین های امنیتی بیشتر از حوثی ها از جمله منطقه حائل در مرزهای شمالی یمن تا زمان تشکیل دولت انتقالی مورد حمایت سازمان ملل است.

ریاض می خواهد نیروهای حوثی برای جلوگیری از هجوم و شلیک توپخانه ، یک راهرو در امتداد مرزهای عربستان ترک کنند.

در عوض ، پادشاهی محاصره هوا و دریا را به عنوان بخشی از پیشنهاد سازمان ملل برای آتش بس ، که در حال حاضر شامل پایان حملات مرزی است ، کاهش می دهد.

سال گذشته ، ریاض مذاکرات غیرمستقیم با حوثی ها را آغاز کرد ، زیرا به دنبال راهی برای برون رفت از درگیری است که باعث انتقاد از سوی بایدن ، کشته شدن ده ها هزار نفر و خدشه دار کردن اعتبار محمد بن سلمان ، ولیعهد سعودی شده است.

این منابع گفتند ، در حالی که در منطقه غنی از گاز ماریب ، جایی که حوثی ها حمله ای را برای بیرون راندن نیروهای تحت حمایت عربستان آغاز کرده اند) ، گفتگوها طی دو ماه گذشته متوقف شده است. [nL8N2GS4Q1]

ماریب آخرین سنگر دولت عبدربو منصور هادی با اعتبار بین المللی است که در اواخر سال 2014 توسط حوثی ها از قدرت در پایتخت صنعا برکنار شد.

این امر باعث شد ائتلاف تحت هدایت عربستان سعودی ، که امارات متحده عربی را نیز شامل می شود ، وارد عمل شود.

مشکلات پیچیده ، جنگها چند پاره شده و باعث ایجاد جنگی چند لایه می شود که نزدیک به شش سال به طول انجامیده است.

“مشاوره در مورد ایران”

دولت ترامپ برای حمایت از سعودی ها ، با تهدید به تعیین این گروه به عنوان یک سازمان تروریستی ، حوثی ها را تحت فشار قرار داده است ، گفت: دو منبع از سه منبع که به دلیل مجاز نبودن به صحبت با رسانه ها ، از ذکر نام خودداری کردند.

آنها افزودند که هر تصمیمی از سوی واشنگتن در لیست سیاه حوثی ها ، بخشی از “حداکثر فشار” علیه تهران ، پس از سالها تلاش برای صلح به رهبری فرستاده ویژه سازمان ملل مارتین گریفیتس و سایر سفرای غربی “ویرانگر” خواهد بود.

یکی از منابع گفت که کارشناسان دولت ایالات متحده ترامپ را در مورد تعیین FTO توصیه کرده اند.

وزارت امور خارجه به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ نداد.

مذاکرات محرمانه میان پادشاهی و حوثی ها به موازات تلاش های گریفیتس برای رسیدن به توافق در مورد آتش بس ، بیش از یک سال طول کشیده است.

دو منبع گفتند ، سازمان ملل در تلاش است تا جلسه حضوری قبل از پایان سال و همچنین توافق بر سر اعلامیه مشترکی را متوقف کند که تمام خصومت های هوایی ، زمینی و دریایی را متوقف کند.

یکی از منابع گفت ، اروپا مکانی منطقی برای دیدار آنها خواهد بود ، زیرا سازمان ملل متحد به دنبال زمینه های بی طرف برای مذاکرات است. دفتر گریفیت از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.