عدالت جوزف: مدافع حقوق و آزادی شخصی شهروندان

حفاظت از حقوق و آزادی شخصی شهروندان به یکی از ویژگی‌های بارز قاضی دیوان عالی کشور، قاضی کی‌ام جوزف تبدیل شد، که به سختی از سخنان نفرت‌انگیز انتقاد کرد و حکم مهمی را در مورد انتصاب رئیس کمیسیون انتخابات و کمیسیون‌های انتخاباتی برای حفظ “پاک بودن” انتخابات صادر کرد. ارتقای قاضی جوزف، پسر قاضی سابق دادگاه عالی، جاستیس کی کی ماتیو، از دادگاه عالی اوتاراکند به دادگاه عالی در سال 2018 با آب و هوای بدی مواجه شد و به دلیل کشمکش طولانی مدت بین دولت و قوه قضائیه با جنجال همراه بود. .

جوزف، به عنوان رئیس دادگاه عالی اوتاراکند، در سال 2016 پس از برکناری دولت کنگره که در آن زمان توسط هاریش روات اداره می شد، اعمال حاکمیت رئیس جمهور در این ایالت را لغو کرد.

قاضی جوزف در تاریخ 16 ژوئن پس از یک دوره تصدی بیش از چهار سال و 10 ماه به عنوان قاضی دادگاه عالی، منصب خود را برکنار می کند.

او روز جمعه با او خداحافظی گرمی انجام شد زیرا امروز آخرین روز کاری او قبل از بسته شدن دادگاه عالی برای تعطیلات تابستانی در 22 می است.

یک هیئت به ریاست قاضی جوزف گفته بود که با وجود اینکه دولت وظیفه پیشگیری از جرم و حفظ امنیت را بر عهده دارد، آزادی شخصی نباید وثیقه آن باشد و هیچ کس نباید بدون مجوز قانونی دچار حبس شود. .

یک هیئت به رهبری جوزف قاضی همچنین گفته بود که این وظیفه موظف دولت است که اطمینان حاصل کند که جان و دارایی شهروندانش همیشه محافظت می شود.

با نگاهی جدی به سخنان تنفرآمیز، یک دادگاه عالی به ریاست او گفته بود که این سخنان زمانی پایان خواهد یافت که سیاست و مذهب از هم جدا شوند و سیاستمداران از استفاده از دین در سیاست دست بردارند. در آوریل امسال، یک دادگاه به ریاست قاضی جوزف به همه ایالت ها و مناطق اتحادیه دستور داده بود که پرونده هایی را علیه کسانی که سخنان نفرت انگیز انجام می دهند حتی بدون هیچ شکایتی ثبت کنند و چنین سخنرانی هایی را “جرم جدی” توصیف کرد که می تواند بر بافت سکولار کشور تأثیر بگذارد.

حکم راهگشای صادر شده توسط یک هیئت پنج قاضی قانون اساسی به ریاست وی، حکمی بود که انتصاب رئیس کمیسیون انتخابات و کمیساریای انتخابات توسط رئیس جمهور به توصیه کمیته ای متشکل از نخست وزیر و رهبر انجام خواهد شد. اپوزیسیون در لوک سبها و CJI برای حفظ “پاک بودن انتخابات”.

یکی دیگر از دادگاه‌های قانون اساسی به ریاست قاضی جوزف اخیراً اعتبار اصلاحیه‌های تامیل نادو، ماهاراشترا و کارناتاکا را تأیید کرد که به ورزش رام کردن گاو نر «جالیکاتتو»، مسابقات گاری گاو نر و ورزش گاومیش‌سواری «کامبالا» اجازه می‌داد و گفت که آنها «قوانین معتبر» هستند. .

او همچنین بخشی از نیمکتی بود که در نوامبر 2019 به دولت مودی در خرید 36 جت جنگنده رافال کامل از شرکت فرانسوی Dassault Aviation پیشنهاد داد و درخواست ثبت FIR توسط CBI را برای کمیسیون ادعایی رد کرد. جرم محسوس در معامله

دادگاه عالی درخواست های تجدیدنظر در حکم 14 دسامبر 2018 را رد کرده بود که در آن گفته بود هیچ فرصتی برای شک در روند تصمیم گیری در مورد خرید 36 جت جنگنده وجود ندارد.

در نوامبر سال گذشته، یک دادگاه به ریاست قاضی جوزف به فعال گوتام ناولاخا، که سپس در رابطه با پرونده پیوند الگار پریشاد و مائوئیست در زندان ناوی بمبئی اسکان داده شده بود، اجازه داده بود به دلیل وخامت وضعیت جسمانی اش در حصر خانگی قرار گیرد.

قاضی جوزف در حین شنیدن درخواست تشکیل یک کمیسیون تغییر نام برای بازگرداندن نام‌های اصلی مکان‌های باستانی، فرهنگی و مذهبی در کشور که توسط “مهاجمان وحشی” تغییر نام داده شده بود، گفته بود که او یک مسیحی است اما همچنان به هندوئیسم بسیار علاقه دارد.

وی در مراسم گرامیداشت روز قانون اساسی در 26 نوامبر سال گذشته در ستره محکمه گفت که این حق و وظیفه مشروع هر شهروند کشور است که از سوء استفاده از قانون اساسی جلوگیری کند.

او متولد 17 ژوئن 1958 است و در ژانویه 1982 به عنوان وکیل در دهلی ثبت نام کرده بود.

او در 14 اکتبر 2004 به عنوان قاضی دائمی دادگاه عالی کرالا منصوب شد و بعداً به دادگاه عالی اوتاراکند منتقل شد و در 31 ژوئیه 2014 به عنوان رئیس قاضی آن مسئولیت را بر عهده گرفت.

قاضی جوزف در 7 آگوست 2018 به عنوان قاضی دادگاه عالی ارتقا یافت.

نام وی برای انتصاب به عنوان قاضی دیوان عالی توسط هیئتی به ریاست قاضی وقت هند دیپاک میسرا در 10 ژانویه 2018 پیشنهاد شد.

در آوریل 2018، دولت این توصیه را به دلیل نداشتن ارشدیت، برای بررسی مجدد بازگرداند.

این دانشکده، در ماه مه 2018، به طور اصولی تصمیم به توصیه نام قاضی جوزف برای ارتقاء به دادگاه عالی را تکرار کرد. این توصیه در جولای 2018 به دولت ارسال شد.