صادرات چین در ماه آوریل در یک صعود غیرمنتظره 8.5 درصد افزایش یافت

آمارهای گمرکی روز سه شنبه نشان داد که صادرات چین در ماه آوریل 8.5 درصد رشد داشته است که نشان دهنده قدرت غیرمنتظره تری با وجود کاهش تقاضای جهانی است.

صادرات در مقایسه با سال قبل به 295.4 میلیارد دلار افزایش یافت، اگرچه با سرعت کمتری، بر اساس حرکتی که در داده های مارس مشاهده شد، زمانی که صادرات 14.8 درصد افزایش یافت.

اما بر اساس داده‌های روز سه‌شنبه اداره کل گمرک، واردات با سرعت بیشتری کاهش یافت و در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، مجموع 7.9 درصد کاهش به 205.2 میلیارد دلار رسید. در ماه مارس 1.4 درصد کاهش داشت. تجارت با آمریکا و اتحادیه اروپا در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است.

مازاد تجاری چین در ماه آوریل افزایش یافت و 82.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرد.

اداره کل گمرک چین گزارش داد در چهار ماه اول سال، صادرات نسبت به مدت مشابه سال 2022 با 2.5 درصد افزایش به 1.12 تریلیون دلار رسیده است. کل واردات با کاهش 7.3 درصدی به 822 میلیارد دلار رسید.

با وجود آن، پیش بینی ها می گویند که صادرات باید در سال جاری ضعیف شود.

تقاضای جهانی مصرف کننده پس از اینکه فدرال رزرو و بانک های مرکزی اروپا و آسیا نرخ های بهره را افزایش دادند تا با مهار فعالیت های تجاری و مصرف کننده، تورمی را که نزدیک به بالاترین حد چند دهه اخیر بود، کاهش دادند، تضعیف شد. بر اساس نظرسنجی اداره ملی آمار و فدراسیون لجستیک و خرید چین، تولیدکنندگان چینی می‌گویند سفارش‌های جدید و سفارش‌های صادراتی در ماه آوریل نسبت به ماه قبل کاهش یافته است.

دولت هدف رسمی رشد اقتصادی امسال را «حدود 5 درصد» در مقایسه با رشد 3 درصدی سال گذشته، که دومین ضعیف‌ترین رشد اقتصادی از دهه 1970 بود، تعیین کرد. برخی از اقتصاددانان پس از ارقام تجاری قوی غیرمنتظره ماه مارس، پیش‌بینی‌های خود را برای رشد به 6 درصد افزایش دادند.

تجارت همچنین به دلیل تنش با واشنگتن و محدودیت‌های دسترسی به تراشه‌های پردازشگر ایالات متحده و سایر فناوری‌ها در خصومت با پکن بر سر امنیت و سیاست‌های صنعتی چین کاهش یافته است. کارخانه های چینی اکثر گوشی های هوشمند و سایر لوازم الکترونیکی جهان را مونتاژ می کنند.

صادرات به آمریکا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با 6.5 درصد کاهش به 43 میلیارد دلار رسید و واردات نیز در آوریل با 2.9 درصد کاهش به 13.3 میلیارد دلار رسید. مازاد تجاری چین 7 درصد کاهش یافت و به 29.7 میلیارد دلار رسید.

تجارت با اروپا نیز کاهش یافت. صادرات به اتحادیه اروپا در آوریل 17.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت و به 44.7 میلیارد دلار رسید. واردات نیز کاهش یافت و با 38.6 درصد کاهش به 23.4 میلیارد دلار رسید. در همین حال، مازاد تجاری چین با اتحادیه اروپا 31.5 درصد رشد کرد و به 21.3 میلیارد دلار رسید.

به گفته سایمون ناپ از آکسفورد اکونومیکس، واردات چینی از تولیدکنندگان آسیایی تراشه و سایر قطعات الکترونیکی در حال ضعیف شدن است. نپ خاطرنشان کرد که صادرات کره جنوبی به چین در سه ماهه اول سال 2023 نسبت به سال گذشته نزدیک به 30 درصد کاهش یافته است، در حالی که صادرات کره جنوبی به بقیه جهان تنها 7 درصد کاهش داشته است.

کنپ در گزارشی در ۲۴ آوریل گفت: «شرکت‌های منطقه به وضعیت بد روابط آمریکا و چین پاسخ می‌دهند. شرکت‌های چینی احتمالاً استراتژی‌های خرید خود را در پاسخ به این تنش‌ها و اولویت‌های دولت خود تعدیل می‌کنند.»

در همین حال، تجارت چین با روسیه رشد مثبت بیشتری را نشان داد. صادرات به روسیه نسبت به آوریل سال گذشته سه برابر شد و به 9.6 میلیارد دلار رسید و واردات نیز با 7 درصد افزایش به 9.6 میلیارد دلار رسید. چین اساساً کسری تجاری خود با روسیه را با کاهش 99 درصدی کسری 5.1 میلیارد دلاری به نفع روسیه در سال گذشته حذف کرده است.

در 23 آوریل، دولت اقداماتی را برای حمایت از صادرکنندگان در حال مشکل اعلام کرد، از جمله فراهم کردن منابع مالی تجارت بیشتر و تشویق تجارت الکترونیکی فرامرزی.

یک کمپین پنج ماهه که در 29 آوریل راه اندازی شد با هدف افزایش تجارت از طریق بهبود لجستیک و کاهش هزینه برای صادرکنندگان در 17 شهر از جمله پکن و شانگهای بود.

دفتر سیاسی حزب کمونیست حاکم در نشست 28 آوریل وعده داد که بهبود اقتصادی و “تقاضا را گسترش دهد” در داخل کشور، که می تواند واردات نفت، غذا و کالاهای مصرفی را تقویت کند.