شی جین پینگ: سومین انقلاب چین: چگونه شی جین پینگ که بیش از حد دست به دست می شود ، کل یک سیاره را خصمانه می کند

دنگ شیائوپینگ مدرن ساز چین نیاز به معرفی کمی دارد. موفقیت چین پس از 1978 بر اساس دنگ “دفن مائو” آغاز شد و “انقلاب دوم” چین را آغاز کرد. امروز ، دنگ ممکن است در انتها باشد ، و توسط “سومین انقلاب” شی جین پینگ به خاک سپرده شود.

“سومین انقلاب” خی با سخاوت بزرگ خود به خود توضیح داده می شود: “اندیشه شی جین پینگ در مورد سوسیالیسم با ویژگی های چینی در دوره جدید” (2017) – اعلامیه ای که چین در زمان شی متفاوت از چین بود در زمان دنگ. در 70 سال انقلاب و 40 سال اصلاحات ، چین “زیر نظر مائو” ایستاد ، “تحت نظر دنگ” ثروتمند شد “و تحت نظر Xi” قوی می شود “. رفتار داخلی و خارجی Xi ، از جمله روابط با هند ، باید در این زمینه خوانده شود.

تغییرات زیر Xi با اشاره به دنگ بهتر درک می شود. دنگ ترجیح داد در حالی که “ظرفیت های (چین) را پنهان می کند و زمان خود را می پوشاند” جهان را درگیر کند. دنگ پل هایی با ایالات متحده ساخت (1978) ، تایوان را از نظر اقتصادی درگیر کرد و برای بازگشت هنگ کنگ و ماکائو (1997-99) مذاکره کرد.

ابزار سیاست خارجی “خروج” با شدت اقتصادی در BRI (ابتکار کمربند و جاده 2013) ، AIIB (بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا 2016) ، بانک BRICS (بانک توسعه جدید 2016) و ادعا در مورد چین جنوبی و دریاهای شرق چین. برای چین ، محور اصلی ایالات متحده در آسیا توجه به “جهت اصلی استراتژیک” (به عنوان مثال دریای چین جنوبی ، شمال شرقی آسیا و تایوان) را ضروری می کند. چین به دنبال تسلط ، ثبات و “توازن قوای قدرت” در “جهت استراتژیک ثانویه” (به عنوان مثال هند) بود.

تغییر اقتصادی تحت Xi ظریف تر است. بلند مدت “دو هدف صد ساله” (100 سال حزب کمونیست در سال 2021 و 100 سال جمهوری در سال 2049) برای دستیابی به “شرایط اقتصادی خوب” و “کشور با درآمد بالا”. اما در حالی که هدف همان هدف باقی مانده است ، اما ابزار تغییر کرده است.

تمرکز دنگ اصلاحات تدریجی و بدون رنگ آبی برای عمل بود – “عبور از رودخانه با احساس سنگ”. امروز ، عبارات جدید جذاب “Xinomics” – “جدید طبیعی” (رشد بالا تا رشد متوسط) ، اصلاحات طرف عرضه ، “ساخت در چین 2025” ، “اینترنت +” (دیجیتال سازی با تمرکز بر محاسبات ابری و داده های بزرگ) را تعریف می کنند و “چین به عنوان یک قدرت نوآوری تا سال 2050”. اضافات اخیر “طراحی سطح بالا” (تغییر از سیاستگذاری چندپاره ای به طرح های استاندارد و اجرای یکپارچه) و “گردش دوگانه” (افزایش مصرف داخلی با بازارهای خارجی به عنوان پاداش).

تغییر سیاسی تحت Xi با احیای “کتاب جیبی” Xi ، نسخه قرن 21 کتاب “کتاب قرمز کوچک” مائو و برنامه “Study Strong Country” که Xi را ارتقا می دهد ، تا حدودی “بازگشت به آینده” است.

دنگ “مائو” را با “شبه نهادسازی” (در برابر فرقه شخصیت) به خاک سپرد ، رهبری جمعی ، از جدایی حزب و دولت حمایت کرد و جانشینان آنها از قبل انتخاب شدند. در دوره Xi ، “هیچ تفکیکی از حزب و دولت ، فقط تقسیم قدرت” وجود ندارد و هنوز هیچ جانشینی انتخاب نشده است. جناحهایی (به عنوان مثال “باند شانگهای و شانشی”) که “گردش نخبگان” را خنثی می کنند. به نظر می رسد تنها یک جناح وجود دارد – Xi.

علی رغم افزایش سانسور تحت Xi ، یک محافل کوچک اما پر سر و صدا در چین دقیقاً هیجان زده نیست. پسر دنگ ، دنگ پوفانگ هشدار داد که چین باید “جایگاه خود را بداند” (2018). استاد حقوق Xu Zhangrun ، منتقد صریح Xi ، از دانشگاه Tsinghua اخراج شد (2020). پروفسور بازنشسته کای شیا از مدرسه حزب مرکزی شی را مسئول بیگانه سازی چین از جهان دانسته است – جای تعجب نیست که اکنون در آمریکا است. رن ژیقیانگ ، سرمایه دار املاک و مستغلات که از تبدیل شدن “دولت مردم” به “دولت حزب” انتقاد کرد ، به 18 سال زندان محکوم شده است.

واکنش شدید در زمان دنگ از طریق جانشینانی صورت گرفت که موفق نشدند – رهبران حزب اصلاح طلب مانند هو یاوبانگ و ژائو زیانگ (دومی از معترضان دانشجویی 1989 حمایت کرد) و معروف ، قهرمانان گمنام تیان آن من (1989). در دهه های گذشته ، دانشجویان در دانشگاه های چین از آموزش ایدئولوژیک و سیاسی استفاده کرده اند و بعید به نظر می رسد مشکل ساز باشند.

در چین ، هنوز این واکنش رخ نداده است. اما خی ، به اعتبار وی ، در دیدن نوشته های روی دیوار کوتاهی نکرده است. غول های فناوری Baidu ، Alibaba و Tencent (BAT) چین سلطه دارند و بر یک امپراتوری گسترده از هوش مصنوعی (AI) تا رسانه های اجتماعی گرفته تا خرید گروهی تا اشتراک ویدیو تا تحویل غذا نظارت می کنند – یک اکوسیستم که دسترسی به اطلاعات ، فناوری و امور مالی را کنترل می کند. به طور خلاصه ، ایجاد جهانی موازی که قدرت واقعی حزب کمونیست را به چالش بکشد. پیش نویس اقدامات ضد انحصاری اخیر که در 10 نوامبر ارائه شد – که “بزرگترین IPO جهان” توسط گروه مورچه جک ما را متوقف کرد (در شانگهای و هنگ کنگ) – گامی است که خی برای تلاش برای براندازی این چالش ارائه می دهد.

Ant Group که قرار بود 34.4 میلیارد دلار سرمایه جمع کند ، به استراتوسفر انحصاری بزرگترین شرکتهای مالی دنیا جهش می کرد. “شرق ، غرب ، شمال ، جنوب حزب همه چیز را رهبری می کند” به نوبه خود توسط Xi هدایت می شود – تلاشی برای برگرداندن تقسیم قدرت. این نسخه Xi از قرار دادن “چین در اولویت” و “ساخت چین بزرگ دوباره” است.

تلاش Xi ارزان یا آسان نشده است. حرکات اقتصادی و نظامی ضد چین ترامپ ، انتقادات جهانی به سرکوب هنگ کنگ و اویغور چین ، تبت ، اقدامات تهاجمی در مورد تایوان ، ریشه کوید ، بدون ذکر تقابل لاداخ بخشی از یک عقبگرد جهانی است. چین حسن نیت اقتصادی و سیاسی گرانبها را به هدر می دهد – این نشانگر عدم ظرافت واقعی چین در قدرت نرم است.

تحت دنگ ، شعار “ثروتمند شدن با شکوه بود” بود. تحت Xi ، “قوی شدن شکوهمند است” مملو از بادهای عدم اطمینان و فشار جهانی است. دنگ ممکن است آخرین خنده را داشته باشد. یک ضرب المثل چینی وجود دارد که “درخت بلند باد را می گیرد” ، و این بدان معنی است که درخت طاقت طوفان را تحمل می کند.

نویسنده همیار کمکی ، انستیتوی مطالعات چین ، دهلی است.