شفق قطبی: نورهای شمالی نادر در لاداخ مشاهده شد. منابع Hanle تأیید می کنند که “درخشش هوا” نیست

شفق قطبی یا شفق های شمالی که معمولاً در مناطق قطبی دیده می شوند، ماه گذشته در لاداخ هند ثبت شدند. «پرده‌های» رنگارنگ نور خیره‌کننده در واقع میلیاردها ذره باردار هستند که با سرعتی فوق‌العاده به فضا می‌روند. هنگامی که آنها به سمت زمین می رسند، باعث ایجاد اختلال در میدان مغناطیسی زمین می شوند و ما را قادر می سازند تا نورهای شفق را ببینیم.

چه چیزی آن را به یک رویداد یک بار در زندگی تبدیل می کند؟

پس از تجزیه و تحلیل شفق، منابع Hanle به TOI گفتند که به نظر می رسد این یک “قوس قرمز ثابت شفق (SAR)” – که خود یک رویداد بسیار نادر در لاداخ است – و نه یک شفق معمولی است. قوس SAR نواری از نور مایل به قرمز است که در آسمان دیده می شود. برخلاف شفق‌های قطبی که رنگ‌های مختلف در الگوهای متحرک ظاهر می‌شوند، نمایشگرهای SAR ایستا و تک رنگ هستند. هر دو در طول دوره‌هایی از فعالیت ژئومغناطیسی که توسط موجی از ماده باردار منفجر شده از خورشید ایجاد می‌شود، ظاهر می‌شوند، اما مکانیسم تشکیل آن‌ها کمی متفاوت است. «حتی اگر یک قوس SAR در آسمان اینجا ظاهر شد، یک بار در آسمان ظاهر شد. منابع TOI گفتند: رویدادی یک عمر.

منبع TOI در Hanle گفت که ابزارهای موجود در رصدخانه احتمال نور رنگی دیده شده بر فراز لاداخ را “درخشش هوا” رد کرده اند، پدیده ای نامربوط که با چشم نامرئی است، اما اغلب به صورت منطقه ای با رنگ کم رنگ در تصاویر آسمان شب ظاهر می شود. .

در 23 تا 24 آوریل، رصدخانه نجومی هند در بالای کوه ساراسواتی یک پدیده نادر را ثبت کرد: یک طوفان ژئومغناطیسی که به میدان مغناطیسی زمین برخورد کرد و باعث شد ذرات باردار خورشید با اتم ها و مولکول های جو زمین برخورد کنند. این برخوردها منجر به “شفق قطبی” یا نورهای شمالی یا جنوبی می شود. مناطقی که شفق را می توان دید، قطب های مغناطیسی زمین و مناطق نزدیک به آن ها هستند. علاوه بر این، آسمان صاف نیز به دیدن این نورها کمک می کند.

برخورد ذرات نور خورشید با میدان مغناطیسی زمین یک پدیده نادر است. اما حتی نادرتر این است که توسط دوربین گرفته شود. خوشبختانه رصدخانه نجومی هند در بالای کوه ساراسواتی توانست آن را به تصویر بکشد. این امواج از اروپا، چین و لاداخ در هند مشاهده شد. چنین اتفاقی آخرین بار در سال 2015 شاهد بود.(ورودی های TOI)