سود سهام RBI به دولت مودی ممکن است دو برابر شود و به شکاف مالی کمک کند

سود سهام RBI به دولت مودی ممکن است دو برابر شود و به شکاف مالی کمک کند

هیئت مدیره بانک مرکزی هند ممکن است تصمیم بگیرد سود سهام خود به دولت را از برآوردهای رسمی به دلیل سود ناشی از تجدید ارزیابی و سود حاصل از فروش دلار دو برابر کند، که می تواند به پل زدن کسری مالی کمک کند.

نظرسنجی بلومبرگ از 9 اقتصاددان نشان داد که انتقال مازاد به 900 میلیارد روپیه (10.9 میلیارد دلار) برای سال منتهی به مارس، در مقایسه با برآورد خود دولت از 480 میلیارد روپیه، که شامل سود سهام بانک‌های تحت کنترل دولت است. سال گذشته، RBI پرداخت 303.1 میلیارد روپیه را تصویب کرد که کمترین میزان در یک دهه اخیر است.

هیئت مدیره RBI قرار است روز جمعه تشکیل جلسه دهد زیرا نشانه های اولیه کاهش رشد با افزایش نرخ بهره و کاهش تقاضای جهانی ظاهر می شود. پرداخت سود بیشتر به دولت نخست وزیر نارندرا مودی کمک می کند تا به هدف خود برای کاهش کسری مالی به 5.9 درصد از تولید ناخالص داخلی در سال مالی جاری از 6.4 درصد در سال گذشته دست یابد و درآمدهای خود را قبل از رای گیری ملی در سال 2024 افزایش دهد.

بلومبرگ

افراد آگاه روز پنجشنبه به بلومبرگ گفتند که دولت انتظار دارد RBI سود قابل توجهی بالاتری را منتقل کند که به کاهش استقراض بازار کمک خواهد کرد.

« بازگشت به داستان های توصیه


مادهاوی آرورا، اقتصاددان در Emkay Global Financial Services گفت: سود حاصل از رکورد فروش ناخالص خارجی در سال مالی 2022-23، محرک اصلی مازاد بالاتر خواهد بود. او گفت که سود سهام می تواند درآمد اضافی 0.2 درصد از تولید ناخالص داخلی را به همراه داشته باشد که می تواند تا حدی خسارات اوراق قرضه را جبران کند و درآمد مالیاتی کمتر و کاهش سرمایه گذاری را پوشش دهد.RBI سالانه از مازاد درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها و تغییرات ارزش گذاری در دارایی های ارزی خود، از جمله دلار، و هزینه هایی که از چاپ اسکناس دریافت می کند، به دولت پرداخت می کند. موظف است یک بافر ریسک احتمالی بین 5.5 تا 6.5 درصد ترازنامه خود را حفظ کند.

اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ انتظار دارند که سود سهام بین 525 میلیارد روپیه تا 1.65 تریلیون روپیه باشد. بالاترین برآورد از رکورد 1.23 تریلیون انتقال سود سهام بانک مرکزی برای سال 19-2018 فراتر رفته است.

RBI در سال مالی گذشته فروش انبوه دلاری را به احتمال زیاد برای مداخله ارزی آغاز کرد و داده ها نشان می دهد که 206.4 میلیارد دلار ارز در 11 ماه منتهی به فوریه فروخته شده است. این در مقایسه با 96.7 میلیارد دلار در کل سال مالی 2021-22 است.

به گفته گائورا سن گوپتا، اقتصاددان IDFC، RBI احتمالاً در سال مالی گذشته، دلار را در حدود 62.7 روپیه به ازای هر دلار به دست آورد و آن را در حدود 81 تا 82 روپیه فروخت و 690 میلیارد روپیه از معاملات ارزی به دست آورد. بانک اول.

وی افزود: از آنجایی که بانک مرکزی ترازنامه خود را به روپیه تعیین می کند، دلار قوی تر منجر به افزایش ارزش گذاری می شود که می تواند برای تقویت نقل و انتقال نیز مورد استفاده قرار گیرد.

ترازنامه RBI احتمالاً در سال مالی گذشته حدود 2 درصد افزایش یافته است که کندترین رشد از زمان فعالیت پولی زدایی 2016-2017 است و به گفته آرورا با رشد 9 درصدی یک سال قبل از آن مقایسه می شود، زیرا نقدینگی فراوان در سیستم نیاز به خرید اوراق را محدود کرده است. از بازارها

آبهیشک آپادهای، اقتصاددان در ICICI Securities Primary Dealership Ltd گفت، با این حال، افزایش نرخ بهره در سطح جهانی احتمالاً ارزش اوراق قرضه خارجی را که توسط RBI نگهداری می شود کاهش داده است و منجر به زیان اسمی می شود که درآمد را کاهش می دهد.

آپادحی گفت: «با توجه به اینکه در حساب تجدید ارزیابی نرخ بهره برای اوراق بهادار خارجی هیچ بافری باقی نمانده است، این زیان باید مستقیماً به ذخایر احتیاطی که بخشی از حقوق صاحبان سهام واقعی RBI است، پرداخت شود.»

سایر اقتصاددانان نسبت به پرداخت سود بیشتر هشدار دادند زیرا ذخایر ارز خارجی هند در 13 ماه گذشته زیر 600 میلیارد دلار باقی مانده است، اگرچه جریان های ورودی پرتفوی و افزایش ارزش ارز در برابر دلار از این موضوع حمایت می کند.

سیذارت کوتاری، یکی از محققان، گفت: «نقطه بحث برانگیز این است که بسنجیم که آیا RBI از توزیع سود سهام بالاتر صرفاً از طریق ذخایر تجدید ارزیابی به دلیل ضعف روپیه راحت می‌شود یا احتیاط نشان می‌دهد در زمانی که در واقع ذخایر ارز خارجی در طول سال کاهش یافته است». اقتصاددان با خدمات مشاوره Sunidhi.