سود سهام RBI: بانک مرکزی هند انتظار دارد این هفته پرداخت سود سهام را در نظر بگیرد

خبرگزاری بلومبرگ روز سه‌شنبه به نقل از منابع گزارش داد که انتظار می‌رود هیئت‌مدیره بانک مرکزی هند روز جمعه تشکیل جلسه دهد و انتظار می‌رود پرداخت سود سهام به دولت بررسی شود.

در این گزارش آمده است که این نشست در بمبئی برگزار خواهد شد که در آن ممکن است وضعیت مالی آن و اینکه چه مقدار می تواند در جلسه هیئت مدیره ماه مه به دولت منتقل شود، بررسی شود.

برای سال مالی 22، بانک مرکزی مازاد 30307 کرور روپیه را به مرکز انتقال داد.

ET در اوایل ماه مه گزارش داده بود که دولت مرکزی احتمالاً از طریق دریافت سود سهام سالانه از RBI، که تخمین زده می‌شود سود قابل‌توجهی را در تجارت ارز خارجی و با وام دادن به سیستم بانکی محلی پس از افزایش به‌دست آورده، سودهای بادآورده‌ای به دست آورد. در نرخ های سیاستی و تخلیه نقدینگی وام دهندگان را بر آن داشت تا بیشتر از RBI وام بگیرند.
بودجه دریافتی 48000 کرور روپیه در سال مالی 24 از طریق کل سود سهام بانک های بخش دولتی و RBI برآورد کرده است.

« بازگشت به داستان های توصیه


گاورا سنگوپتا، اقتصاددان هندی IDFC First Bank، در گزارش اخیر خود گفت: «با توجه به سطوح بالای فروش دلار و نیازهای اندک ذخیره، انتظار می‌رود سود سهام RBI از برآوردهای بودجه فراتر رود». “ما تخمین می زنیم که سود سهام از RBI می تواند بین 70000 روپیه تا 80000 کرور باشد. سود سهام RBI بهتر از حد انتظار برخی از خطرات ناشی از جمع آوری درآمدهای مالیاتی را متعادل می کند، از رشد تولید ناخالص داخلی اسمی کمتر از بودجه.” در سال مالی قبل، دولت قصد داشت 40953 کرور روپیه از RBI و موسسات مالی بخش عمومی جمع آوری کند که در مقایسه با برآورد بودجه 73948 روپیه برای سال مالی 23 بسیار کمتر است. طبق سند بودجه، سود سهام شرکت های بخش دولتی و سایر سرمایه گذاری ها برای سال مالی 24 نیز 43000 کرور روپیه تعیین شده است.

طبق برآورد تجدید نظر شده برای سال مالی 23، سود سهام شرکت‌های بخش دولتی و سایر سرمایه‌گذاری‌ها به 43,000 کرور روپیه از برآورد بودجه 40,000 روپیه بالاتر بود.

(با ورودی های نمایندگی)